کود اوره یا کود سفید؟

کود سفید - سناپالیز

کود اوره برای اولین بار در سال 1828 توسط شیمی‌دان آلمانی کشف شد که امروزه هم همچنان از این کود به دلیل عملکرد فوق‌العاده آن استفاده می‌شود. نیتروژن ماده اصلی کودهای ازته و از عناصر اصلی رشد و نمو گیاه محسوب می‌شود که این کود یکی از منبع های نیتروژن برای گیاه است و حاوی 46 درصد نیتروژن می‌باشد. شکل ظاهری آن به صورت بلور سفید رنگ بوده و از آمونیاک و کربن دی اکسید تشکیل شده است. این کودها میزان حلالیت بالایی دارند. بنابراین علاوه بر خاک می‌توانند از طریق شاخ و برگ گیاه نیز جذب شوند. البته همواره برای افزایش میزان جذب نیتروژن، روش تزریق به خاک بیشتر توصیه می‌شود. یکی از ویژگی این کود  قیمت مناسب آن است که این کود را به پر مصرف‌ترین کود نیز تبدیل کرده است. امروزه کودهای زیادی بر مبنای نیتروژن در بازار یافت می‌شود اما کود اوره بازده بیشتری در مقایسه با سایر اشکال نیتروژن دارد. این کود منبع غنی و به صرفه برای عنصر نیتروژن بوده و از این رو جایگزین هایی که برای آن معرفی می‌شوند نیز باید بتوانند به خوبی نیتروژن مورد نیاز گیاه را تامین نمایند. آمونیوم نیترات، آمونیوم سولفات و پتاسیم نیترات می‌توانند جایگزین مناسبی برای این کود محبوب باشند.

ویژگی‌های کود سفید

  • تولید مقدار بالای نیتروژن برای گیاه و بازدهی بالا در مقایسه با سایر کودهای ازته در کنار هزینه‌ مقرون به صرفه
  • امکان استفاده به صورت محلول‌پاشی و تزریق به خاک
  • امکان ذخیره سازی بدلیل عدم آتش گیری و انفجار
  • قابلیت اختلاط با هر نسبتی با سایر کودها
  • جهت تقویت نشاء
  • حلالیت بالا

از طرفی ترکیبات این کود در دسته ترکیبات آلی قرار می‌گیرد و از این رو به راحتی توسط گیاهان جذب می‌شود. برای مواردی که خاک اسیدی باشد، استفاده از این کود توصیه می‌شود.

برای مشاهده و بررسی انواع کود با کیفیت عالی اینجا کلیک نمایید.

کود اوره - سناپالیز

این کود برای تقویت انواع گیاهان مانند گل و گیاهان زینتی، گل‌های آپارتمانی، باغچه، باغات، صیفی جات، مزارع، زمین چمن و … کاریرد دارد.

زمان مصرف عموما با توجه به نوع خاک و نوع گیاه مشخص می‌گردد. به عنوان مثال برای پنبه در هنگام کشت به خاک افزوده می‌شود اما در مورد سبزیجات این اتفاق در فصل رشد باید رخ دهد یا برای گندم بهترین زمان استفاده در هنگام جوانه زنی است.

به طور کلی می‌توان گفت گیاهان را در فصل بهار که رشد رویشی دارند، با این کود تقویت می‌کنند. در این زمان گیاهان جذب فعال دارند؛ به همین دلیل فصل بهار بهترین زمان مصرف این کود به شمار می‌آید. در تابستان دوز مصرفی این کود را کاهش می‌دهند و در نهایت در پاییز مصرف آن متوقف می‌شود. در صورتی که در پاییز از این کود استفاده کنید، گیاه شما آبکی می‌شود؛ از این رو با اولین سرما آسیب می‌بیند.

میزان و نحوه‌ مصرف کود سفید

جهت استفاده از این کود دو راه پیش روی شماست؛ استفاده از این کود به صورت جامد یا به صورت محلول. کوددهی گیاهان با کود سفید به صورت محلول پاشی انجام می‌شود. در صورتی که این کود را به صورت مستقیم به خاک اضافه کنید، شاهد تلفات بالای آن خواهید بود. در استفاده از کود اوره به صورت محلول نیز دو راه وجود دارد. برخی از باغداران محلول تهیه شده را روی برگ های گیاهان اسپری می‌کنند که این روش تنها برای برخی از گیاهان جوابگو خواهد بود. در روش دوم محلول تهیه شده با این کود را به خاک گیاه اضافه می‌کنند که این روش، موثرترین روش می‌باشد و هم‌چنین معمولا برای هر متر مربع از زمین زراعی 20 الی 25 گرم از این کود را استفاده می‌کنند.

جهت خرید با کیفیت ترین کودها با قیمت های مناسب تضمینی اینجا کلیک نمایید.

احتیاط‌ های لازم

اوره در تماس با پوست حساسیت ایجاد می‌کند و باعث ایجاد تورم در پوست می‌شود.

اگر در استفاده از این کود جوانب احتیاط را رعایت نکنید، دچار عوارض تنفسی خواهید شد.

غلظت بالای آن در خون باعث آسیب به اندام های بدن می‌شود.

نباید بالای نقطه ذوب گرم شود؛ چرا که باعث تجزیه آن شده و بخارات سمی ایجاد می‌کند.

این ماده به طور معمول قابل اشتعال نیست، اما مخلوط شدن آن با اکسیدان های قوی مانند نیترید باعث انفجار می‌شود.

نکته مهم این است که این ماده نباید با نیترات آمونیوم ذخیره شود؛ زیرا این مواد زمانی که در تماس هستند به سرعت آب را جذب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ