روش های کاربردی برای پربار شدن درخت گردو

درخت گردو - سناپالیز

درخت گردو درختی بسیار با ارزش است که در اقصی نقاط جهان از مرکز نیمکره شمالی تا شرق اروپا و قفقاز و ایران تا دامنه های هیمالیا و چین و ژاپن و همچنین آمریکای شمالی و جنوبی می‌روید و کاشته می‌شود. میوه این درخت به جهت دارا بودن چربی سالم جایگاه خود را در رژیم غذایی انسان‌ها تثبیت کرده است، البته این واقعیت که گردوها منبع خوبی از پروتئین و فیبر هستند نیز در ارتقای این جایگاه کمک بسیاری نموده است. پاسخ به این سوال که “برای افزایش باروری درخت گردوی خود چه کنیم” می‌تواند منجر به انتخاب روش صحیح در کشت و پرورش و کوددهی به درخت گردو و در نهایت افزایش بهره وری آن شود.

راهکارهایی که باعث افزایش عملکرد و باردهی بیشتر یک درخت طی همان سال و سال های بعد می‌شوند بسیار متنوع و مختلف هستند و گاها لازم است برای کسب نتیجه مطلوب چند راهکار را همزمان با هم به کار برد. درخت گردو هم از این اصل مستثنی نیست. در زیر تعدادی از عناوین مهمی که می‌تواند در بازدهی و باردهی درخت گردو شما موثر واقع شوند، آورده شده است و ما تلاش می‌کنیم در قالب این مقاله به طور کاربردی و مختصر تاثیر این عوامل با بر باروری درخت شما بررسی کنیم. اگر به اطلاعات بیشتری در هر کدام از این زمینه ها نیاز دارید حتما با ما درمیان بگذارید.

انتخاب نهال مناسب

اگر قصد دارید یک باغ گردو احداث کنید، بهتر است از ابتدا اصولی پیش بروید تا از مخارج اضافی بعدی پیشگیری نمایید. تمامی عواملی که در ادامه برای افزایش باروری بحث می‌شوند بسته به این هستند که خود نهال غرس شده سالم و مناسب باشد. برای مثال نهال گردو به شرایط آب و هوایی و میزان ارتفاع از سطح دریا بسیار حساس است و اگر بسته به موقعیت جغرافیایی خود نهال مناسبی انتخاب نکنید ممکن نیست بتوانید به باغ پر باری از درختان گردو برسید. چرا که نهال گردو نزدیک به 28 رقم متنوع دارد و این گوناگونی نهال های گردو دست باغداران عزیز را در انتخاب نهالی مناسب شرایط خود باز می گذارد. نهال های گردو باتوجه به تغییرات آب و هوایی به دو دسته کلی تقسیم می شوند. نهال های سرما دوست و نهال های گرما دوست. نهال های سرما دوست گردو آن قدر نسبت به سرما و برودت هوا مقاوم هستند که در فصل زمستان و یا پاییز، دمای 7- درجه سانتی گراد را به عنوان یک عامل رشد برای خود تبدیل می‌کنند. نهال های گرما دوست گردو تحمل سرمای هوا را ندارند و اگر شما به اشتباه این نهال گردو را برای احداث باغتان انتخاب کنید، نه تنها به باردهی نمی رسید بلکه باید هزینه های گزافی نیز پرداخت نمایید. نهال گردوی تویسرکان، دماوند، پاریزین، هارتلی،سجنو و … از جمله نهال های سرما دوست و نهال گردوی لارا، پکان، ژنوتیپ و … از جمله نهال های گرما دوست هستند.

باردهی درخت گردو - سناپالیز

خاک مناسب برای کاشت نهال گردو

انتخاب خاک مناسب برای کاشت نهال گردو اگر به درستی انجام نگیرد، می تواند شما را تا مرحله ورشکستگی هم پیش ببرد. در ابتدا بهتر است تمام عوامل مهمی که در کیفیت خاک باغ شما تاثیر دارند را به درستی بررسی کنید تا در زمان کاشت و باردهی محصولات به مشکلی بر نخورید. به طور کلی خاک مناسب جهت کاشت نهال گردو نه خیلی باید سفت و مملو از سنگ و کلوخ باشد و نه از درصد زیادی رس تشکیل شده باشد. زیرا اگر ریشه های نهال گردو داخل خاک سفت قرار بگیرد، دیگر امکان حرکت در اعماق خاک را ندارد و ممکن است با گذشت زمان نتواند به رشد خود ادامه دهد. همچنین در بررسی های اولیه خود دقت کنید که در سال های پیش در آن زمین چه نوع محصولاتی کشت شده است، چرا که بعضی از محصولات در زمان کاشت و پس از باروری باعث تغییراتی در بافت خاک می شوند و اگر با این مسئله مواجه شدید باید بدانید که آن خاک دیگر برای کاشت نهال مناسب نمی باشد و در این مورد بهتر است که یک زمین دیگری را برای این کار انتخاب کنید، چرا که تعویض خاک نهال گردو بسیار دشوار است.

کودهای مناسب درخت گردو

تقویت خاک قبل از اینکه نهال گردو در آن کاشته شود اهمیت به سزایی دارد؛ زیرا باعث می‌شود تا نهال قدرت کافی برای رشد و باروری را داشته باشد. لذا لازم است وسعت، مساحت و خاک باغ مورد آنالیز قرار گرفته تا نسبت به تقویت آن کارهای لازم انجام گیرد. در حالت کلی نوع و میزان کود به نوع خاکی که نهال گردو قرار است در آن کشت شود، بستگی دارد. البته ناگفته نماند زمان کوددهی هم بسیار مهم است و انتخاب زمان اشتباه منجر به اتلاف انرژی و سرمایه می‌شود. اگر زمان مناسبی برای کوددهی انتخاب نکنید، نه تنها درخت پرباری نخواهید داشت، بلکه همان درخت را نیز از دست می دهید. زمان ایده آل کود دادن به درخت گردو بهار و دقیقا قبل از شروع رشد گردوی جدید است. در سال ‌های اولیه رشد نهال گردو، باید کودهای آلی (کود حیوانی) همراه با کودهای شیمیایی به صورت چالکود در سایه انداز درخت چال شوند تا انرژی موردنیاز درخت تامین شود. قبل از بررسی انواع کود درخت گردو به این نکته دقت کنید که از معتبر بودن و کیفیت کودی که خریداری می‌کنید مطمئن شوید تا از نتایج نهایی و بارورری درخت گردو رضایت داشته باشید. تهیه کود نامرغوب سرمایه و انرژی شما را هدر می‌دهد. حتما قبل از تهیه کود با کارشناسان سناپالیز مشورت کنید تا بتوانید بهترین کود برای درخت گردو را خریداری کنید.

این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که ریشه نهال گردو نباید به طور مستقیم با کود در تماس باشد. همیشه ابتدا یک لایه خاک اطراف ریشه نهال بریزید و سپس بالای این لایه کود را به درخت بدهید. این نکته را فراموش نکنید که حتما پس از کوددهی به درخت گردو باید آبیاری اصولی انجام دهید تا عناصر ضرورری توسط آب به تمام قسمت‌های ریشه برسد.

کودهای مناسب درخت گردو به سه بخش کود نیتروژنی، کود فسفر و کود پتاسیم تقسیم بندی می شوند. مهم ترین و معروف ترین نقش نیتروژن، تشکیل آمینو اسید است که می تواند ساختار پروتئین را تشکیل دهد، پس می شود گفت یکی از بهترین کودها برای درخت گردو همین کودهای نیتروژنی است.فسفر یک عامل مهم در سلامت و رشد گیاهان است که نقش بسیار اساسی در رشد مفید گیاه دارد، همچنین فسفر می تواند روند فتوسنتز را نیز بهبود بخشد و تمام این ها را می توانید در کود فسفر مشاهده کنید. کود پتاسیم نیز می تواند درختان گردو را در مقابل بیماری، آفت و خشکسالی ایمن کند. از این کود اغلب در ترکیب کودهای دیگر مثل، کود نیتروژنی استفاده می کنند.

کود کامل - سناپالیز
گردو - سناپالیز

آبیاری مناسب درخت گردو

نهال گردو به آبیاری مناسب در زمان های مشخص نیاز داشته و نسبت به کم و زیاد بودن آن حساسیت دارد. آبیاری درخت گردو را می توان به دو صورت غرقابی و قطره ای انجام داد که انتخاب هر کدام از آنها بسته به خواست و نظر شماست. همچنین آبیاری در شهرهای سردسیر و گرمسیر کشور با یکدیگر تفاوت دارند. آن هم به دلیل این است که میزان بارش سالانه در هر شهر متفاوت است. آب و هوا، نوع خاک، نوع نهال گردو، رطوبت و گرمای هوا، فاصله ی نهال ها از یکدیگر، ریشه های نهال، میزان تابش نور خورشید، پایه پیوندی و پایه بذری بودن نهال گردو، سن و سال نهال گردو، سردسیری و گرمسیری بودن نهال گردو و … تماما عواملی هستند که در میزان و شدت آبیاری تاثیر مستقیم دارند. برای آبیاری گردو گرمسیری تقریبا لازم است که هفته ای یک مرتبه ریشه های نهال های خود را سیراب سازید اما در آبیاری گردو سردسیری، لازم نیست تا هر هفته آبیاری را تکرار کنید و باید این فاصله زمانی را افزایش دهید چرا که آب زیادی، باعث از بین رفتن ریشه های نهال گردو می شود.

اگر ارقام گردویی که خریداری کرده اید جز نهال های پایه پیوندی (مانند چندلر، فرنور، لارا و …) است، لازم است که بدانید میزان آبیاری برای این نهال های گردو کمتر از سایر گروه ها می باشد. نکته ای که در آبیاری درختان بالغ وجود دارد این است که، با گذشت زمان هر ساله به آبیاری بیشتری نیازمند خواهند بود، در نتیجه اگر بخواهید باردهی محصولات خود را چند برابر کنید لازم است که آبیاری درختان گردو بالغ پایه پیوندی را سال به سال افزایش دهید و به صورت کلی بدانید که این گونه نسبت به سایر ارقام، به حجم آبیاری کم تری نیازمند است.

آبیاری نهال های گردو پایه بذری، دقیقا عکس پایه پیوندی می باشد. به گونه ای که آبیاری در این گونه ها باید به نسبت بیشتری انجام شود. به طور مثال اگر شما در باغ گردوی خودتان هم نهال های گردو پایه بذری و هم پایه پیوندی دارید، باید بدانید که میزان آبیاری نهال های گردو پایه بذری بیشتر از پیوندی است. حال اگر درختان گردو بالغ پایه بذری، داشته باشید لازم است که این میزان آبیاری را سالانه برای درختان گردو افزایش دهید، به طوری که با افزایش سن درخت گردو پایه بذری، نسبت به پایه پیوندی تقریبا 2 برابر بیشتر باید آبیاری شود.

هرس درخت گردو

هرس کردن درخت گردو اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که موجب رشد و شکل دهی بهتر نهال می شود. جالب است بدانید موارد و نکاتی که در هرس بسیاری از درختان میوه توصیه می شود در مورد درخت گردو صدق نمی کند ، به این دلیل که این درخت در مورد هرس و برش حساس است. لذا شما باید به خوبی در مورد هرس درخت گردو اطلاعات لازم را داشته باشید، تا رشد میوه ها و درخت را افزایش دهید. اگر در زمان لازم هرس درختان گردو را به خوبی انجام ندهید ، امکان دارد که در آینده شاخه هایی که اضافی هستند مانع رسیدن نور به شاخه های جدید شوند. در این صورت نهال سرد و کیفیت خود را از دست می دهد. زمان انجام هرس بسته به اینکه شما قصد دارید چه هرسی انجام دهید متفاوت است. به طور مثال هرس فرم باید در سال های اولیه رشد انجام گرفته تا فرم اصلی نهال شکل گیرد. اما هرس باردهی را باید هرساله در اواخر زمستان و در برخی از مواقع هم در تابستان انجام داد. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد هرس درخت گردو وجود دارد و باید بدانید این است که بعد از ریزش برگ ها اصلا نباید آن را هرس کنید.

کنترل بیماری ها و آفات درخت گردو

مبارزه با آفات و بیماری های درخت گردو مشکل است زیرا سمپاشی تمام درخت به علت بزرگ بودن آن به سختی انجام می شود. کاشت درختان پیوندی، استفاده از پایه های پا کوتاه، ترییت وهرس و انتخاب ارقامی که به طور جانبی محصول می دهند موجب کاهش اندازه درخت شده و بطور محسوسی سمپاشی و برداشت میوه را آسان تر می کند. تدابیر بهداشتی تاثیر زیادی در کنترل آفات و بیماری ها دارد ولی اغلب این تدابیر فراموش می شوند. تدابیر بهداشتی شامل کاشت نهال های سالم، جلوگیری از انتقال آفات و بیماری ها ازطریق ادوات هرس و سایر وسایل کاشت، هرس برگ ها وشاخه های بیمار وسوزاندن آنها است. همچنین باید نهال ها را قبل از کاشت از نظر آفات و بیماری ها در نهالستان بررسی نمود.

دقت به نکات مهم در پرورش درخت گردو

در نهایت می توان نکات کلیدی پرورش صحیح درخت گردو را به صورت زیر خلاصه نمود: 

  • درخت گردو نسبت به سایر درختان به میزان نور بیشتری نیاز دارند و قسمت هایی از درخت که نور بیشتری به آنها می خورد، عملا بازدهی بیشتری خواهد داشت.
  • درختان گردو را باید طوری بکارید که فاصله بین آن ها از 10 متر بیشتر باشد چرا که تاج بزرگ این درختان پس از گذشت چند سال مزاحم یکدیگر می شود.
  • کیفیت خاک، نوع نهال و محیط کشت را در نظر بگیرید و سپس شروع به کاشت نهال گردو کنید.
  • آب ناکافی برای درختان گردو، موجب رشد غیرکافی و همچنین کاهش کیفیت محصولات می شود و اگر آبیاری بیش از حد نیز باشد، موجب ایجاد بیماری های ریشه و تنه می گردد.
  • درختان گردو بعد از مهر ماه دیگر نباید آبیاری شوند چرا که آبیاری این درختان در فصول سرما، پاییز و زمستان موجب سرمازدگی می شود.
  • درختان گردو را هرگز نباید سم پاشی کرد، مگر اینکه در درختان آفتی دیده شود که بخواهید به این روش آنها را از درخت پاک کنید.
  • یکی از بیماری های مهم درختان گردو، بیماری فیتوفترا (آب سیاه) می باشد، که برای جلوگیری از این بیماری بایستی یک نهال سالم و کاملا قوی بکارید و تنه درخت را از مواجه با آب دور کنید.
  • برداشت گردو باید به موقع انجام شود و اگر دیر هنگام گردوها برداشت شود، مغز آن ها قهوه ای می شود.
  • خشک کردن گردوها در مقابل آفتاب نیز می تواند باعث تیره شدن مغز گردو شود، خشک کردن را باید در محلی خشک و با میزان جریان هوای متعادل صورت بگیرد.
  • میزان کودی که به درختان گردو داده می شود باید هر سال به میزان 15درصد افزایش داشته باشد.
  • هرگز نهال گردو نباید مستقیما با کودها در تماس باشد، چرا که تماس مستقیم کود با نهال موجب از بین رفتن آن می شود.
  • پس از کود دهی به درخت گردو باید به آبیاری اصولی و سطحی خاک بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ