نگهداری و پرورش بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی - سناپالیز

بنفشه آفریقایی یکی از گل­های آپارتمانی بسیار زیباست که نماد وفاداری و فداکاری بوده و می­تواند در تمام طول سال با گل­هایی به رنگ آبی، قرمز، صورتی، سفید و بنفش مهمان خانه شما باشد. این گیاه برای اولین بار توسط یک نظامی آلمانی به نام سنت پل در تانزالیا شناسایی شد، به همین دلیل نام سنت پلیا را برای آن انتخاب کردند. نگهداری و پرورش بنفشه آفریقایی به ظرافت زیادی نیاز دارد به طوری که حتی با تجربه‌ترین افراد در زمینه گل و گیاه هم در پرورش بنفشه آفریقایی بسیار دست‌ به ‌عصا پیش می‌روند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات خود در زمینه کاشت، نگهداری و پرورش بنفشه آفریقایی  را با شما به اشتراک بگذاریم.

شناسنامه بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی بومی کشور تانزانیا و اطراف جنوب شرقی کنیا و هم‌چنین قسمت گرمسیری شرق آفریقا است.  این گیاه در تیره بنفشگان قرار ندارد و صرفا به دلیل شباهت ظاهری به بنفشه معروف است.

  • نام: بنفشه آفریقایی 
  • نام علمی: Saintpaulia ionantha
  • نام انگلیسی: African Violet
  • خانواده: Gesneriaceae
بنفشه آفریقایی - سناپالیز

انواع بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی بر اساس اندازه به سه دسته تقسیم بندی می شود:

  • گل‌ بنفشه آفریقایی مینیاتوری: دارای عرضی تقریبا 20 سانتی‌متری می باشد.
  • گل بنفشه آفریقایی استاندارد: دارای عرضی تقریبی 20 الی 27  سانتی‌متری می باشد.
  • گل بنفشه آفریقایی بزرگ:‌ این دسته دارای عرضی بیش از 27 سانتی‌متری هستند.

خاک و گلدان مناسب بنفشه آفریقایی

درباره تناسب گل و گلدان بنفشه آفریقایی قانونی تجربی وجود دارد. زمانی وقت تعویض گلدان فرا می‌رسد که قطر گیاه سه ‌برابر قطر گلدان شده باشد. روش تغییر دادن گلدان بنفشه‌های آفریقایی شبیه گل‌های دیگر است. فقط به‌ تناسب گلدان و گل توجه ویژه‌ای داشته باشید. در صورت ضرورت تعویض گلدان این کار را در بهار انجام دهید.گلدان بنفشه‌ها نباید زیاد بزرگ باشد. سالی یک بار گلدان را تعویض کنید. خاک بنفشه آفریقایی هم باید به‌خوبی زهکشی شود. در غیر این صورت ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی می‌شوند.

برای پرورش بنفشه آفریقایی از خاکبرگ آماده استفاده کنید. در فصول گرم هر پانزده روز یک بار به وسیله غذاهای کمکی، گیاه را تقویت کنید. با توجه به حساسیت بنفشه آفریقایی به سرما بهتر است آنها را در گلدان های پلاستیکی پرورش داده و ازگلدان­های سفالی استفاده نکنید. زیرا سفال در طول ماههای سرد، سرما را جذب می کند و نتیجه این تنش سرمایی در گل بنفشه آفریقایی قهوه ای شدن و مرگ برگ ها است.

کوددهی بنفشه آفریقایی

بنفشه های آفریقایی را باید در هر آبیاری با یک کود رقیق حاوی فسفر بالا تغذیه نمود. هیچگاه غلظت کود را از میزان توصیه شده بالاتر نبرید و خاک را هر 2 تا 3 ماه یکبار شستشو دهید و اجازه دهید خاک با خروج کامل آب از زهکش کف گلدان کاملاً شسته شود. با اجرای یک برنامه کود دهی منظم و مداوم املاح در خاک گلدان تجمع می یابند و در صورت عدم شستشوی خاک، ریشه ها صدمه می بینند.

شرایط مطلوب برای پرورش بنفشه آفریقایی

نور

یکی از فاکتورهای مهم برای گل­دهی بنفشه آفریقایی نور مناسب می­باشد. این گل کوچک نیاز به نور متوسط تا زیاد و غیرمستقیم خورشید دارد. البته در نور کم نیز رشد می­کند اما توصیه می­شود برای رشد بهتر و گل­دهی در طول سال توجه بیشتری به نور دریافتی داشته باشید.

نور مستقیم خورشید می تواند به گل بنفشه آفریقایی صدمه بزند. اگر مکانی که قصد نگهداری از این گل را دارید نور کافی ندارد، می توانید به راحتی با یک لامپ فلورسنت سفید رنگ نور مورد نیازش را تامین کنید. برخی پرورش دهندگان از این لامپ ها برای نوردهی به بنفشه آفریقایی استفاده می کنند.

گل بنفشه آفریقایی - سناپالیز

آب

آبیاری گل بنفشه آفریقایی کمی متفاوت از سایر گل ها می باشد. برگ های بنفشه آفریقایی نسبت به آب بسیار حساس هستند و در صورت خیس شدن امکان پوسیدگی گیاه و تشکیل قارچ افزایش پیدا می کند.

روش صحیح آبیاری بدین صورت است که باید زیرگلدانی خود را پر از آب کنید و گلدان را روی آن قرار دهید تا به مدت حداکثر 30 دقیقه آب مورد نیاز خود را از طریق سوراخ های کف گلدان جذب کند. همچنین بهتر است دمای آب با دمای محیط یکی باشد. با این کار فقط ریشه­ های گیاه آب را دریافت می کنند و برگ ها نیز خیس نمی شوند.

بهترین زمان برای آب دادن به بنفشه آفریقایی نیز هنگامی است که خاک گلدان در حال خشک شدن باشد. خاک گلدان را با دست لمس کنید و اگر احساس کردید خاک خشک شده است بهترین زمان برای آبیاری همین موقع است. این گل نسبت به آبیاری بیش از حد حساس است.

رطوبت

بنفشه آفریقایی می­تواند تا حدودی خشکی هوا را نیز تحمل کند. اما اگر محیط رشد مرطوب باشد رشد بهتری خواهد داشت. برای تامین رطوبت می­توانید ظرف آبی را در کنار گلدان بنفشه قرار دهید تا رطوبت آن تامین شود. یادتان باشد به هیچ وجه بنفشه آفریقایی را غبار پاشی نکنید؛ چون که برگ های گیاه به شدت نسبت به خیس شدن مستقیم حساس هستند.

بنفشه آفریقایی - سناپالیز

خاک

بنفشه آفریقایی نیازمند یک خاک نسبتا اسیدی برای گل­دهی می باشد. محیط کشت نیز باید استریل باشد. برای این منظور ترکیب های مختلفی مخصوص بنفشه آفریقایی تولید شده است. یکی از ترکیب­ های رایج استفاده از پیت ماس و پرلیت یا کوکوپیت و پرلیت می­باشد. بدین صورت که 60 درصد پیت ماس و 40 درصد پرلیت باشد. این ترکیب هم بهداشتی­ تر است و هم به دلیل زهکشی قوی باعث می­شود ریشه گیاه به خوبی اکسیژن دریافت کند.

دما

محدوده دمایی مناسب برای نگهداری بنفشه آفریقایی 18 تا 26 درجه سانتی­گراد گزارش شده است. بنفشه آفریقایی در دمای اتاق (25 درجه سانتی­گراد) گل­های فراوانی می­دهد. دمای پایین­تر از 18 درجه باعث بوجود آمدن سفیدک (قارچی پودری به رنگ سفید) شده و دمای پایین­تر از 13 درجه موجب نابودی بنفشه آفریقایی میشود. دمای بالای 30 درجه سانتی­گراد هم باعث گلدهی زودتر، ضعیف شدن گیاه و در نهایت از بین رفتن بنفشه آفریقایی خواهد شد.

کود

بنفشه آفریقایی برای گل­دهی نیازمند تغذیه مناسب می­باشد. کود های محلول در آب با ترکیب نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای این گل مناسب است. چنانچه بنفشه شما در گل­دهی ضعیف عمل کرد میتوانید میزان فسفر آن را افزایش دهید. به هیچ وجه بیشتر از میزان توصیه شده بر روی بسته­ های کود دز آن را بالاتر نبرید و هر 1 ماه یکبار گیاه را بدون کود آبیاری کنید تا از تجمع املاح در اطراف ریشه گیاه جلوگیری شود.

پیشنهاد می­شود هنگامی که بنفشه شما گل داد میزان کود را کمتر کنید، اما متوقف نکنید. چون به هر حال این گیاه برای گلدهی در طول سال همیشه به تغذیه نیازمند است.

جهت خرید کود کامل با کیفیت کلیک نمایید
کود کامل - سناپالیز

تکثیر بنفشه آفریقایی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بنفشه آفریقایی تمایل زیادی به بزرگ کردن خانواده خود دارد. به همین دلیل روش‌های مختلفی برای تکثیر این گیاه وجود دارد از جمله کاشت بذر، قلمه برگ و تقسیم بوته.

متداول­ترین و آسان­ترین روش تکثیر این گیاه که به راحتی قابل انجام است روش قلمه­ زنی می­باشد. برای این کار می­توانید چندین برگ را از وسط گیاه جدا کرده و با یک تیغ تیز یا چاقو، ساقه آن را به صورت اریب برش دهید و در محیط کشت قرار دهید تا ریشه دهد. ساقه برگ شما بهتر است 3-4 سانتی متر باشد. برگ های جدا کرده را می­توانید در یک گلدان کوچک که حاوی 60 درصد پرلیت و 40 درصد پیت ماس یا کوکوپیت هست بکارید یا حتی می توانید آنها را یک گلدان آب قرار دهید و پس از ریشه دادن به بستر کشت منتقل کنید. هنگامی که قلمه شما در حال بزرگ شدن می باشد از کود های معمولی برای برگ­دهی استفاده کنید و زمانی که احساس کردید گل شما بالغ شده است می توانید کود مخصوص گل­دهی نیز به آن بدهید.

در روش تقسیم بوته باید صبر بیشتری داشته باشید؛ چراکه با بالا رفتن سن گیاه، پاجوش‌هایی از کنار گیاه رشد می‌کند که نشان از تولدی جدید است. با احتیاط این پاجوش‌ها را جدا کرده و درون گلدان دیگری بکارید.

برای کشت بذر باید بذرهای تازه و با قوه نامیه مناسب تهیه کرده و آنها را درون بستر بکارید. درجه حرارت مناسب 20-25 درجه سانتی‌گراد و نور مناسب هم برای رشد بذرها نیاز است. اسپری آب روی سطح خاک را هم فراموش نکنید.

دقت داشته باشید کاشت بذر در بهار، گرفتن قلمه برگ در تابستان و  تقسیم بوته در بهار بهترین حالت های تکثیر بنفشه آفریقایی هستند.

مشکلات رایج بنفشه آفریقایی و عوامل بروز آنها

مشکلات خاص

عامل بروز

لکه کاهی رنگ روی برگ­ها

تابش بیش از اندازه نور خورشید در تابستان

لکه قهوه ای رنگ روی برگ­ها

سرد بودن آب آبیاری

زرد شدن برگ ها

خشکی هوا یا تابش آفتاب یا آبیاری نادرست یا کوددهی بیش از حد

بلندی دمبرگ، رنگ پریدگی و پیچیدگی لبه برگ

سرد بودن محیط گیاه

شل شدن برگ ها و پوسیدگی طوقه میانی

آبیاری بیش از اندازه و نوسان دما

گل ندادن گیاه

بزرگ بودن گلدان نسبت به بوته، نبود نور کافی به ویژه در زمستان، خشکی هوا، سردی هوا، تعویض مکرر گلدان، کوتاهی در حذف شاخه‌های جانبی و بردن گلدان به مکان تازه

خم شدن برگ ها به سمت بالا

نور کم و ضعیف

خم شدن برگ ها به سمت پایین

شدت نور زیاد

لکه های نامنظم روی برگ

ریخته شدن آب روی برگ ها

توقف رشد گیاه

مسمومیت کودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ