آموزش انواع پیوند درخت گیلاس

پیوند گیلاس - سناپالیز

گیلاس (cherry) یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه ها است. این میوه شیرین و آبدار، دارای رنگ هایی از زرد تا سرخ مایل به سیاه است که به طور عمده در ترکیه، آمریکا و ایران کشت و پرورش داده می شود که سهم ایران در تولید این میوه در جهان حدود 12 درصد می باشد. در این بین پیوند زدن به جهت افزایش باردهی و افزایش کیفیت و کمیت محصولات بسیار اهمیت دارد.

پیشینه پیوند

چینی ها پیشگامان علم پیوند درختان بوده اند و شواهد نشان می دهد که قبل از میلاد مسیح از این علم آگاه بوده اند. عمل پیوند زنی درخت در زمان امپراطوری روم نیز انجام می گرفته است. قرن ۱۳ تا ۱۶ میلادی زمان علاقه مندی به پیوند زدن درخت بود. این موضوع شکل گیری گیاهان جدید و انتقال آن ها به مکان های دورتر چون اروپا را فراهم کرد. گیاهان انتقال یافته با روش پیوند زنی افزایش می یافتند. در این زمان اطلاع جامعی در زمینه پیوند درخت وجود نداشت. بیشتر این کارها به روش تجربی انجام می گرفت. پیوند مجاورتی در اواخر قرن هیجدهم شکل گرفت و آگاهی از شرایط جریانی شیره گیاه زمینه ساز شناخت این پیوند شد.

باغ گیلاس - سناپالیز

بهترین زمان پیوند درخت گیلاس

ارقام مختلف گیلاس را در دو زمان، اواخر بهار و اواخر تابستان (شهریور) می توان در خزانه پیوند زد. نکته مهمی که در هنگام پیوند زدن پایه ها باید بدان توجه نمود این است که چه در اواخر خرداد و چه در شهریورماه پایه ها باید به خوبی و به سهولت پوست بدهند؛ یعنی به راحتی بتوان پوست آنها را از پایه جدا کرد. بهترین آزمایش برای آمادگی پایه ها و انجام عمل پیوند، آزمون پوست دادن پایه ها می باشد. برای این کار با چاقو چند شیار در تعدادی از پایه ها ایجاد می­کنیم. چنانچه بعد از شیار زدن پوست به راحتی از پایه جدا شود، زمان پیوند درخت فرا رسیده است؛ در غیر این صورت باید پایه ها را با دادن آب و کود وادار به رشد و نمو سریع نمود تا قابل پیوند شوند. معمولا در غالب نهالستان ها پیوند پاییزه (پیوند خواب) رایج است؛ چون اولا اکثر پایه ها برای اواخر تابستان آماده پیوند می شوند، ثانیا چون در پیوند بهاره در طول تابستان شاخه های حاصل از رشد جوانه پیوندک به اندازه کافی قوی نشده و مواد غذایی کافی ذخیره نمی کنند. لذا در زمستان دچار سرمازدگی می شوند.

انواع پیوند درخت گیلاس

در درخت گیلاس می توان از انواع پیوند اسکنه، سپری، پوست، نیمانیم و لوله ای استفاده کرد که ما در اینجا به معرفی برخی از این پیوند ها می پردازیم.

پیوند اسکنه درختان گیلاس و آلبالو

از کهن ترین روش های پیوند زنی درخت بوده و باغداران از این روش استفاده می کنند.

پایه از تنه درخت، شاخه های اصلی یا طوقه برش داده می شود. آنگاه برشی در قطر پایه شکل می­گیرد.

این بریدگی با عمق تقریبی ۲ تا ۵ سانتی متر زده می شود. پیوندک نیز با طول ۱۲ تا ۲۰ سانتی متر از شاخه جدا شده و در قسمت پایینی آن یک برش به شکل اریب دیده می شود.

پیوند سپری درختان گیلاس و آلبالو

در این پیوند از یک جوانه استفاده می شود. در پایه یک برش T مانند زده می شود. پیوندک را از گیاه مورد نظر می گیرند و از بالا در شکاف پایه به طرف پایین وارد می کنند تا جفت شود. محل مورد نظر باید بسته شود.

پیوند پوست درختان گیلاس و آلبالو

گیلاس - سناپالیز

در فصلی که گیاه پوست می دهد پوست را با یک برش عمودی از چوب جدا می کنند.

پیوندک را طوری تعبیه می­کنند که در یک سوی آن یک برش کوتاه وجود داشته باشد. سوی دیگر پیوندک ”شانه” نام دارد .

پیوندک را در زیر پوست قرار داده و میخ می زنند. سپس پیوندگاه را با چسب می پوشانند.

جهت دریافت مشاوره رایگان و خرید کلیک نمایید

پیوند نیمانیم درختان گیلاس و آلبالو

این نوع پیوند در سه حالت ساده، پاشنه دار و زبانه دار دیده می شود. برای شاخه های باریک و نازک با قطر 1.5 تا 2.5 سانتی متر کاربرد دارد. برای انجام این پیوند باید پیوندک و پایه هم قطر را انتخاب کنید. در نهایت برش شیبداری در پایه ایجاد کنید. پیوندک را نیز طوری برش دهید که با پایه جفت شود. پیوندگاه را باید بست و با چسب پیوند پوشاند.

پیوند لوله ای درختان گیلاس و آلبالو

این پیوند به شکل لوله ای از پوست درخت جدا شده و دارای یک جوانه می باشد. طول در نظر گرفته برای این جوانه حدود 1 تا 2 سانتی متر است. قسمت تحتانی پایه را برش داده و پوست آن را جدا کنید. این پوست باید تا محل قرار گیری پیوندک جدا شود. پیوند از سمت بالا بر روی پایه قرار می گیرد. پیوندک و پایه به قدری بر روی یکدیگر لغزانده می شوند که لایه های زایشی آن ها بر روی یکدیگر قرار بگیرند. پیوند زدن درخت به شیوه لوله ای برای درختانی که کمتر از یک سانتی متر قطر دارند، استفاده می شود. در این پیوند، پیوندک و پایه دارای قطر یکسان می باشند. اگر پایه و پیوندک قطر یکسان نداشته باشند، از روش پیوند حلقوی استفاده می شود.

درخت گیلاس - سناپالیز

پیوند مجاورتی

در طبیعت به وفور یافت می گردد. در این پیوند نیازی به وجود انسان نیست. زمانی که دو درخت در سایش با یکدیگر واقع می شوند، پوست میان آن ها خورده می شود. این موضوع جوش خوردن دو طبقه زایشی در درختان مجاور را فراهم می آورد. زمانی که پیوندهای دیگر برای درخت امکان پذیر نباشد، از روش مجاورتی پیوند زدن درخت کمک گرفته می شود.

پیوند قاشی درختان گیلاس و آلبالو

گیلاس سفید - سناپالیز

این روش زمانی که پیوندک و پایه هر دو در وضعیت استراحت قرار دارند و درخت پوست دهی ندارد، استفاده می شود. پیوندک از شاخه ای با قطر 1 تا 2.5 سانتی متر انتخاب می شود. این برش با زاویه ۴۵ درجه زده می شود. آن گاه در 2.5 سانتی متری فوقانی جوانه یک برش به شکل کج به سمت درون ساقه هدایت می گردد.

پایه نیز بدین شکل فراهم شده و نواحی زایشی آن ها در تماس با یکدیگر واقع می شود. برای موفق بودن پیوند زدن درخت از یک پلاستیک در محل پیوند استفاده می شود. این پلاستیک برای حفظ رطوبت محل پیوند ضروری است.

شرایط انتخاب پایه مناسب برای پیوند

به طور کلی:

  • پایه باید مقاومت لازم نسبت به سرما را داشته باشد.
  • از گونه ای انتخاب شود که شرایط تکثیر مناسبی داشته باشد. ضمن اینکه به سرعت زیاد شود.
  • از گونه های مقاوم به آفات و بیماری برای پیوند درخت استفاده شود. در این صورت می توان به موفقیت پیوند زدن امیدوار بود.

و در مورد انتخاب پیوندک باید:

  • باید از گیاه یک ساله انتخاب شود.
  • شاخه انتخابی برای پیوندک از قسمت شاخه های میوه دهنده یا گل جدا می گردد. در غیر این صورت به ثمردهی نخواهد رسید.
  • پیوندک را از قسمت میانی شاخه انتخاب کنید. چون قسمت های پایین کم میوه و قسمت های بالایی ضعیف می باشند.
  • اگر پیوندک از درختی با دوره خواب دریافت می گردد، باید این جداسازی در زمان خواب درخت انجام شود.

توجه داشته باشید که اصول پیوند زدن برای هر گونه گیاهی و هر درختی متفاوت می باشد. به همین خاطر قبل از انجام این کار باید نوع پیوند مناسب با درخت را به خوبی بشناسید و آگاهانه دست به این عمل بزنید تا در کارتان موفق شوید.

2 دیدگاه برای “آموزش انواع پیوند درخت گیلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ