پردرآمدترین محصولات کشاورزی در ایران را بشناسیم!

محصولات کشاورزی ایران - سناپالیز

وقتی صحبت از کشاورزی و محصولات کشاورزی می شود همه مایل هستیم محصولی را کشت کنیم که نسبت به سایر محصولات کشاورزی پولسازترین و درآمدزاترین باشد. برای اینکه بتوانیم بهترین محصول کشاورزی برای کاشت را انتخاب کنیم لازم است که در این زمینه اطلاعاتی بروز داشته باشیم. اگر بتوانیم اطلاعات جدید و بروزی داشته و ایده های جدید کشاورزی را یاد بگیریم می توانیم کشاورزی خود را به کسب و کاری پردرآمد و پولساز تبدیل کنیم. برای این منظور در این مطلب به معرفی پر درآمد ترین محصولات کشاورزی خواهیم پرداخت تا با مطالعه آن بتوانید محصولی مناسب را برای کشاورزی انتخاب نمایید.

علل استقبال از حرفه کشاورزی

امروزه با افزایش نرخ بیکاری بسیاری از جوانان از کارهای کشاورزی استقبال کرده اند در حالی که در گذشته کشاورزی کاری ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسید. از سوی دیگر بسیاری از افراد هم  به کار کشاورزی علاقه مند هستند و در اوقات فراغت خود به این حرفه می پردازند. از طرفی می‌توان گفت که به فراخور اقلیم و شرایط محل زندگی و بازه‌های زمانی و میزان پیشرفت رفاه در زندگی انسان‌ها، مطلوبیت محصولات مختلف کشاورزی تغییر کرده است. از دیرباز و همچنان در برخی نقاط دنیا، گندم، برنج، ذرت، جو، سیب‌زمینی و غلات که در قاعده‌ی هرم غذایی قرار دارند، محصولات کشاورزی اصلی به‌حساب می‌آمده‌اند. ولی با رشد کیفیت زندگی بشر و آگاهی مردم از خواص تغذیه‌ای و درمانی مواد غذایی مختلف، همچنین گسترش ارتباطات و صادرات در جهان، اقبال به سمت تست مواد غذایی تازه، بیشتر شده و به ‌جز قابلیت سیر کردن، ویژگی‌های دیگری مثل طعم‌های تازه، امکان تبدیل به تنوع غذایی بیشتر و خواص درمانی به گزینه‌های مردم برای انتخاب محصولات کشاورزی در سبد غذایی خانوار افزوده ‌شده است.

کشاورزی مکانیزه - سناپالیز

با این حال همچنان گندم، برنج، ذرت و سیب‌زمینی پرمصرف‌ترین محصولات کشاورزی در جهان هستند که میزان صادرات آنها از هر محصول کشاورزی دیگری بیشتر است. از دیگر محصولات کشاورزی پرطرفدار و پردرآمد در جهان می‌توان به پنبه، گوجه ‌فرنگی، سیب، موز، قهوه، لوبیا، زیتون، چای، چغندرقند و فندق اشاره کرد.

عوامل جانبی تاثیر گذار بر بازار پرسودترین محصولات کشاورزی

آیا تنها کشت و پرورش محصولات پردرآمد کشاورزی می تواند شما را ثروتمند سازد؟ پاسخ “خیر” است. شما باید به جنبه­ های دیگر حرفه خود  نیز توجه داشته باشید. موارد زیر از این جمله هستند:

نحوه عرضه محصول به بازار

باید همانقدر که محصول خود را ارزشمند می دانید و برای رشد آن تلاش کرده اید، همان میزان ارزش را به مشتری و مصرف کننده نشان دهید. نمی­توانید همانگونه که محصولات کم ارزش خود را بسته­ بندی و حمل می کنید، همانگونه با محصولات ارزشمند خود رفتار کنید. اگر با کیفیت­ترین موزها را در بسته­ بندی­ های نامناسب قرار دهید، قطعا مصرف کننده آنطور که باید به آن اشتیاق و توجه نشان نخواهد داد. اگر از این کار سررشته ای ندارید می توانید از متخصصان این حرفه مشاوره بگیرید.

انتخاب بازار مناسب

فرض کنید شما فروشنده‌ الماس هستید. می دانید که کالای قیمتی و بسیار ارزشمندی را همراه خود دارید و به مشتری عرضه می‌کنید. این درست است که سطح کیفیت شما درجه یک است و بهترین کالا را ارائه می‌کنید، اما آیا از همه انتظار دارید ارزش کالای شما را درک کنند؟ حتی اگر الماس هم بفروشید، باز عده‌ای ارزش آن را زیر سوال خواهد برد. عده‌ای هم توان پرداخت بهای الماس را ندارند و نمی‌توانند آن‌ را داشته باشند. مثال فروختن الماس دقیقا مثل فروش محصولات سودآور شماست. محصولات با کیفیت و خوش ظاهری که با میوه های معمولی تفاوت بسیاری دارند. اگر بخواهید به هر جایی بروید و بخواهید به هرکس محصول بفروشید، قطعا نتیجه مطلوب را برای شما به همراه نخواهد داشت. باید متناسب با کیفیت و نوع عرضه محصول، آن را در جای مناسبی در معرض دید مصرف کننده قرار دهید.

تبلیغات و نیازیابی

در کنار ارزش غذایی محصولات، تبلیغات تاثیر چند برابری در فروش محصولات کشاورزی و در نتیجه درآمد شما از محصولات کشاورزی دارد. اگر شما بتوانید به خوبی تبلیغات کنید و از ارزش‌های محصولاتتان بگویید، می‌توانید تقاضای آن را نیز بالا ببرید. همچنین امروزه صنعت غذا بسیار بستگی به نوع زندگی بشر دارد. به عنوان مثال می‌بینیم که عرضه و تقاضای گیاه آلوئه ورا بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است، زیرا در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می‌کنند و استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نیز امروزه بسیار بیش از قبل رواج پیدا کرده است.

تقسیم بندی و معرفی پردرآمدترین محصولات کشاورزی

به طور کلی کشاورزی برای دو هدف انجام می‌شود. یکی برای مصارف خانوادگی و یکی برای اهداف تجاری و فروش. در این میان مصرف کننده‌ها به دو گروه انسان و غیر انسان (دام) تقسیم می‌شوند. کشت نیز در انواع و روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در ادامه چند محصول کشاورزی پردرآمد را نام خواهیم برد:

  • گندم
  • پسته
  • زعفران
  • برنج
  • نیشکر
  • چای
  • گیاهان دارویی
  • به لیمو
  • درختچه

این محصولات کشاورزی امروزه در میان مردم دنیا به خصوص ایران طرفداران زیادی دارند و شما با کاشت آنها نه تنها می‌توانید آن را به هم‌وطنانمان عرضه کنید بلکه می‌توانید اقدام به صادر کردن آن‌ها نیز کرده و سود زیادی به دست آورید. در ادامه به بررسی برخی از این محصولات خواهیم پرداخت.

زعفران

زعفران - سناپالیز

این گیاه زیبا که پرسودترین محصول کشاورزی در ایران محسوب می‌شود، بعد از کشت غده‌ها به سه بار آبیاری احتیاج دارد. بعد از اولین آبیاری که در اواسط تابستان صورت می‌گیرد گیاه رشد خود را آغاز نموده و در پاییز گل می‌دهد. زعفران هم در همان اولین سال کشت به بار می‌نشیند و در سال‌های بعد چند برابر محصول اولیه را تولید می‌کند از همین رو جز محصولات گیاهی زود بازده به شمار می‌آید.

فلفل

فلفل مدت‌هاست که در بازار ایران قیمت خوبی دارد و معمولا مانند صیفی‌جات دیگر دچار نوسان شدید قیمتی نیست.

نگهداری از فلفل نیز معمولا دشواری خاصی نداشته و بنابراین به‌عنوان یکی از پرسودترین محصول کشاورزی در ایران معرفی می‌گردد.

کشت انواع خاص فلفل باتوجه‌ به غنی بودن ارقام آن در دنیا می‌تواند سود بیشتری را نیز نصیب شما کند.

فلفل - سناپالیز

صنوبر

شاید برای شما جالب باشد بدانید صنوبر نیز به‌عنوان یکی از پرسودترین محصول کشاورزی در ایران قلمداد می‌شود. صنوبر در مقابل سرما بسیار مقاوم است و در‌ نتیجه در قسمت‌های مختلف کشور رشد می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم پرورش صنوبر را با خرید نهال آن شروع کنید و این نهال‌ها را اوایل فروردین‌ ماه بکارید. صنوبر برای رشد نیازی به گلخانه و مسقف‌کردن زمین ندارد و در‌نتیجه هزینه‌های مازادی را متقبل نخواهید شد. پس از رشد کردن نهال‌های صنوبر می‌توانید چوب به‌دست‌آمده را بفروشید. از‌آنجایی‌که پرورش صنوبر این روزها طرفدار پیدا کرده است، می‌توانید تمام وقت خود را به تولید و فروش نهال‌های صنوبر اختصاص دهید، گرچه معضل تأمین آب در ایران جدی است و نیاز است که از دارابودن منبع آب مناسب و دائمی اطمینان حاصل کنید، صنوبر همچنان گزینه خوبی است. به همین دلیل، کاشت صنوبر در شمال رواج زیادی دارد و از جمله پرسودترین محصول کشاورزی در شمال محسوب می‌شود.

درختچه

امروزه گیاهان زینتی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و زندگی آپارتمان نشینی نیز نتوانسته جلو استفاده از گیاهان و درختچه‌های گیاهی را بگیرد. پس بی شک کاشت و عرضه این نوع از گیاهان نیز می‌تواند درآمد و سود دهی قابل توجه‌ای داشته باشد. برای کشت یک گیاه زینتی تنها کافی است که شما شرایط محیطی، نگهداری، فراهم بودن امکانات مورد نیاز و میزان استقامت گیاه را در نظر بگیرید. بی شک افراد زیادی وجود دارند که علاقه به وجود این نوع گیاهان در محیط‌های باز مانند ویلا و حیات خانه و محیط‌های بسته مانند خانه و دفاتر کاری دارند. شرایط اقلیمی شمال کشور باعث شده تا درختچه یکی از پرسودترین محصول کشاورزی در شمال ایران باشد.

کاج مطبق - سناپالیز

به لیمو

به لیمو - سناپالیز
به لیمو 2 - سناپالیز

گیاه به‌لیمو بومی آمریکای جنوبی است و به طور طبیعی در آرژانتین، پرو و شیلی می‌روید و از این مناطق به سایر نقاط جهان از جمله ایران منتقل شده و کشت می‌شود. این گیاه دارویی که در لیست پرسودترین محصول کشاورزی در ایران قرار دارد. هر چند بوته‌ی به لیمو در برابر سرما مقاوم است، اما در برابر یخ‌زدگی باید از آن محافطت شود.

برای این کار می‌توان از یک کاور پلاستیکی کمک گرفت و یا در صورت امکان گیاه را به محلی گرم منتقل کرد. برای تکثیر گیاه به لیمو می‌توانید از روش قلمه زدن و یا خوابانیدن گیاه استفاده کنید.

کشت به لیمو از نظر اقتصادی به صرفه است. بر خلاف بعضی از گیاهان که در سال اول هیچ محصولی نمی‌دهند و در سال‌های اولیه پس از کاشت هم ممکن است محصول کمی دهند، به لیمو در اولین سال پس از کاشت، دو بار چیده می‌شود و از سال دوم به بعد، بش از سه بار برداشت محصول در سال خواهید داشت. همین موضوع از مهم‌ترین دلایلی است که این گیاه را به یک محصول کشاورزی پردرآمد تبدیل کرده است.

گیاهان دارویی

تنوع بالای گیاهان دارویی نیز باعث شده که افراد زیادی در این حوزه فعالیت کنند؛ زیرا هر یک از گیاهان دارویی با اقلیم جغرافیایی یکی از مناطق ایران سازگاری دارد. هر فرد می‌تواند با توجه به اقلیم جغرافیایی منطقه خود، زمین کشاورزی در اختیار، امکانات خود و میزان تقاضا می‌تواند یکی از گیاهان دارویی را برای کشت، برداشت و درآمدزایی انتخاب کند. خوشبختانه در دنیای امروز استفاده از گیاهان دارویی در برابر گیاهان شیمیایی بسیار رونق پیدا کرده و بسیاری از افراد استفاده از چایی را کنار گذاشته و به استفاده از انواع دمنوش‌ها و داروهای گیاهی روی آورده‌اند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از داروهای شیمیایی که یک سود و هزاران ضرر دارد به این نوع از داروها روی آورند. پس مطمئن باشید که با زراعت گیاهان دارویی می‌توانید به درآمد و سود دهی قابل توجه‌ای برسید.

گیاهان دارویی - سناپالیز

زوفا

زوفا - سناپالیز

زوفا یکی از پرسودترین گیاهان دارویی است که باید آن را به صورت جداگانه معرفی کنیم.

زوفا گیاهی چند ساله، خودرو و معطر با ارتفاع 30 سانتیمتر است. این گیاه ساقه‌های چوبی منشعب و متعددی دارد و برگ‌های آن سبز رنگ و در اندازه کوچک، باریک و نوک تیز هستند.

گل‌ها به شکل سنبله در رنگ‌های آبی، صورتی یا سفید، در کناره برگ‌های قسمت انتهایی ساقه رشد می‌کنند.

سرشاخه‌های گلدار آن بعنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب وبلاگی زیر را نیز مطالعه نمایید.

2 دیدگاه برای “پردرآمدترین محصولات کشاورزی در ایران را بشناسیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ