احداث گلخانه جهت کشت هیدروپونیک توت فرنگی

کشت هیدروپونیک توت فرنگی - سناپالیز

انسان تا مدت های مدید بر این باور بود که کشت بدون خاک غیر ممکن است و خاک به عنوان بستر طبیعی رشد و نمو گیاه نقشی انکار ناپذیر در تولید محصول دارد. ولی بررسی ها نشان داد کشت بدون خاک نیز امکان پذیر است. در این روش ریشه‌ ها با استفاده از یک محیط کشت بی اثر مانند پرلیت، پشم سنگ، گلوله‌های خاک رس، ذغال سنگ نارس یا ورمیکولیت تقویت و حمایت می‌شوند. این روش برای کاشت اغلب گیاهان بوته ای از جمله توت فرنگی قابل اجرا می باشد. در ادامه بیشتر با کشت هیدروپونیک توت فرنگی آشنا می شویم.

معرفی توت فرنگی

توت فرنگی از دو کلمه «straw-berry» تشکیل شده است که بیان کننده نحوه پراکندگی رانر‌ها و بری‌ها (توت‌های) این بوته است. توت ‌فرنگی گیاهی کوچک و چند ساله است که قابلیت پرورش به صورت یکساله یا طولانی مدت را دارا می‌باشد. محیط کشت توت‌ فرنگی نیازمند سیستم زهکشی و تهویه خوب و مناسب است. همچنین وجود تهویه مناسب یا جریان حرکت هوا در اطراف شاخه‌، برگ و میوه ‌ها الزامی است. دمای مطلوب برای رشد رویشی مناسب توت ‌فرنگی بین 15 تا 18 درجه سانتی گراد است. بهترین گزینه برای رشد توت فرنگی، پرورش آن به صورت هیدروپونیک است؛ زیرا در تمام سال می توان آن را برداشت کرد و با میوه های تازه آن مربا، دسر، ژله و … درست کرد.

توت فرنگی - سناپالیز

احداث گلخانه برای کشت هیدروپونیک توت فرنگی

همان طور که گفته شد در سیستم آبیاری هیدروپونیک گیاه بدون خاک و معمولا در یک بستر کشت مانند راکوول که وظیفه نگهداری ریشه و جذب آسان آب و مواد غذایی را به عهده دارد، قرار می­گیرد. سیستم های هیدروپونیک قدمتی صدها ساله دارند. شواهد نشان می­دهند که در تمدن های باستانی گیاهان را در آب نگهداری می­کردند. برای موفقیت سیستم هیدروپونیک، حضور مواد غذایی لازم است. 16 ماده مغذی که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند و نسبت متعادلی از این مواد مغذی برای هر گونه گیاهی خاص باید مدنظر قرار گیرد. عواملی مانند نور، دما و دی اکسید کربن هم به اندازه مواد مغذی حائز اهمیت هستند. حشرات نیز نقش کلیدی در گرده افشانی و مدیریت آفات دارند. زمانی که تمامی این عوامل را با هم ترکیب کنید می­توانید محیط کنترل شده لازم برای گلخانه هیدروپونیک را فراهم کنید. سیستم هیدروپونیک گلخانه ای می تواند هم از طریق ساخت ادوات مورد نیاز و هم از طریق خریداری مستقیم تجهیزات آماده ایجاد شود. البته کشت هیدروپونیک در ایران نیز رشد قابل توجهی داشته و بسیاری از گلخانه دارها محصولات خود را به صورت کشت هیدروپونیک پرورش می دهند. از جمله مزایای سیستم هیدروپونیک گلخانه ای می­توان به افزایش بهره وری گیاه، عملکرد بالای گیاه به ازای هر فوت مربع و تولید محصول تازه بدون توجه به فصل رویش و دمای زمین اشاره کرد. آشکارترین مزیت سیستم هیدروپونیک نسبت به سیستم سنتی، افزایش سرعت رشد گیاه است. گیاه در این سیستم 20 درصد سریع تر از خاک رشد میکند. از همه مهمتر، عملکرد گیاهان در کشت هیدروپونیک 25 درصد بیشتر از کشت خاک می­باشد.

توت فرنگی 1 - سناپالیز

در سیستم آبیاری هیدروپونیک گلخانه هایی با تکنولوژی پیشرفته، از آبیاری قطره ای در محیط کشت بدون خاک مورد استفاده قرار می­گیرد و با استفاده از قطره چکان های درون لوله ای آب را از طریق لوله به محیط کشت منتقل می­کنند. برنامه زمان بندی آبیاری به طور معمول با استفاده از یک سنسور که در قسمت بالای گلخانه نصب شده، راه اندازی می­شود. تمامی مواد غذایی شامل میکروالمنت ها از طریق آب آبیاری در دسترس گیاه قرار می­گیرند. طبق محاسبات دقیق، یک غلظت پایه از کودها آماده می­شود و انژکتورها، محلول کود را به آب آبیاری اضافه می­کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای کشت هیدروپونیک توت فرنگی

تمامی تجهیزاتی که برای ساخت یک سیستم آبیاری هیدروپونیک برای کاشت توت فرنگی نیاز دارید عبارتند از:

  • محفظه (گلدان) برای رشد گیاه
  • مخزن نگهدارنده محلول غذایی
  • پمپ آب
  • تایمر خاموش و روشن کردن پمپ
  • لوله انتقال آب از پمپ به گیاه
  • لوله پی وی سی یا لوله انعطاف پذیر برای راه اندازی خط بازگشت محلول غذایی از گیاه به مخزن
  • قطره چکان یا استفاده از لوله های رفت و برگشت
  • بستر کشت برای کمک رشد گیاه و نگهداری وزن آن

علل پرورش توت فرنگی هیدروپونیک

در کشت هیدروپونیک توت فرنگی از آنجایی که هیچ خاکی وجود ندارد، اصلا مجبور نخواهید بود با آفات خاکی مقابله کنید که این کار شما را به عنوان پرورش دهنده بسیار آسان می کند. به علاوه گیاهان توت فرنگی که به صورت هیدروپونیک رشد می کنند، کمتر مستعد ابتلا به آفات پروازی هستند. ممکن است این تصور را داشته باشید که از آنجایی که آب دائمی در بستر گیاهان وجود دارد، در نهایت آب بیشتری مصرف می شود. اما در حقیقت هیدروپونیک از نظر آب کارآمدتر است، زیرا شما آب را به گردش در می‌آورید، نه اینکه دائما آب شیرین را به گیاهان بدهید. اگر فضای کمی دارید، خوشحال خواهید شد که بدانید توت فرنگی های کشت شده به روش هیدروپونیک را می توان به صورت عمودی روی هم چید. این امر منجر به افزایش تعداد گیاهان در هر متر مربع از فضا می شود. علاوه بر این، برداشت میوه توت فرنگی بسیار ساده تر از خم شدن برای برداشت از خاک است. نکات مثبت زیادی در مورد هیدروپونیک وجود دارد. این قطعا روشی است که ارزش وقت شما را دارد.

تنها چند اشکال برای رشد هیدروپونیک همه محصولات از جمله توت فرنگی وجود دارد. اصلی ترین عامل هزینه راه اندازی اولیه سیستم است. سیستم های هیدروپونیک می توانند کمی گران تر از رشد در خاک باشند. اما این سیستم ها اغلب به مرور زمان از نظر کارایی و بازدهی بلندمدت هزینه خود را پرداخت می کنند؛ زیرا می توانید از طریق کشت عمودی، توت فرنگی های بیشتری را از این طریق پرورش دهید. یکی دیگر از اشکالات این سبک باغبانی، منحنی یادگیری هیدروپونیک است. در ابتدا کمی پیچیده‌تر از باغبانی سنتی خاک است، اما وقتی به آن دست پیدا کردید، دیگر مشکلی نیست. آخرین چیزی که برای کشت هیدروپونیک توت فرنگی باید در نظر گرفت این است که توت فرنگی کمی کمتر از سیستم خاک در هر بوته محصول می دهد. با این حال، از آنجایی که اگر سیستم شما در داخل خانه است که آب و هوا ثابت است، می توانید مقدار بیشتری از انواع توت ها را به طور کلی رشد دهید. از دست دادن هر گیاه در ابتدا به راحتی قابل جبران است.

نکات کلیدی در پرورش هیدروپونیک توت فرنگی

قبل از شروع باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید پرورش توت فرنگی را با کاشت بذر شروع کنید یا خیر. بذرهای توت فرنگی ممکن است سال ها طول بکشد تا میوه دهی شوند، بنابراین این گزینه بسیار کندتر است. در عوض می‌توانید چند گیاه توت ‌فرنگی جوان را پیدا کنید و آن‌ها را مستقیما در سیستم هیدروپونیک خود با استفاده از محیط دلخواه و گلدان‌های توری بکارید.

نور و دما

هنگام پرورش توت فرنگی هیدروپونیک، اغلب در محیطی با آب و هوای کنترل شده قرار می گیرید. شما باید شرایط نور و دمای مناسب را برای رشد توت ها فراهم کنید. توت فرنگی ها دمای گرم بین 65 تا 80 درجه فارنهایت را ترجیح می دهند. از نقطه نظر نورپردازی نیز، باید مطمئن شوید که توت فرنگی های شما بین 8 تا 12 ساعت نور در روز دارند. برخلاف برخی از گیاهان، نیازی به تغییر برنامه روشنایی در طول زندگی آنها نیست. شما می توانید آنها را برای همیشه در این دوره نوری نگه دارید. در پرورش توت فرنگی در گلخانه، گیاهان به طور طبیعی نور خود را دریافت می کنند. در غیر این صورت، باید چراغ‌های رشد تکمیلی را اضافه کنید تا آنچه را که نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهید.

کیفیت آب و سطوح pH

وقتی صحبت از کشت هیدروپونیک می شود، کیفیت آب و سطح pH از همه چیز مهم تر است. زیرا ریشه های گیاه شما مستقیما در معرض آب قرار داشته و بنابراین جایی برای ریسک  وجود ندارد. ما به شدت توصیه می کنیم از فیلتر آب استفاده کنید تا مطمئن شوید که کلرامین های مضر یا ناخالصی هایی که اغلب در آب لوله کشی یافت می شود را به توت فرنگی خود نمی خورانید. شما باید مطمئن شوید که PH شما در محدوده مناسب است. برای اطمینان از اینکه سختی آب شما بین 5.8 تا 6.2 است از یک PH متر استفاده کنید. اگر به زیر یا بالاتر از این محدوده برسید، با مشکلات مواد مغذی مواجه خواهید شد و گیاهان شما آسیب خواهند دید.

محیط رشد

محیط های کشت هیدروپونیک زیادی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید و همه آنها تقریبا همین کار را انجام می دهند. اما ما توصیه می‌کنیم از چیزی که آسان و به راحتی در دسترس است، مانند کوکو استفاده کنید. کوکو کاملا بی اثر است و تغذیه یا pH محیط پرورش توت فرنگی شما را تغییر نمی دهد. این بستر بسیار مبتدی پسند، به طور گسترده در دسترس و ارزان است. ممکن است بخواهید مقداری پرلیت نیز برای افزایش هوادهی و تخلیه آب اضافه کنید که نتیجه بهتری نیز حاصل می شود.

محلول مواد مغذی

در کشت هیدروپونیک توت فرنگی به نوعی محلول غذایی برای زنده نگه داشتن گیاه نیاز است. توت فرنگی شما به مقدار کافی به نیتروژن، پتاسیم و فسفر به همراه مواد مغذی ثانویه و ریز مغذی ها نیاز دارد و شما به منظور تامین این نیازها باید از مواد مغذی مایع استفاده کنید. به طور کلی مواد ارگانیک تمایل دارند سیستم‌های هیدروپونیک را جمع و مسدود کنند، بنابراین برای مبتدیان آسان‌تر است که با مواد مصنوعی شروع و ادامه دهند.

گرده افشانی

توت فرنگی 2 - سناپالیز

اگر به دنبال تلاقی انواع خاصی از توت فرنگی هستید، باید توت فرنگی های خود را گرده افشانی کنید. برای این موضوع، باید حشرات مفیدی مانند زنبورها را برای گرده افشانی توت‌فرنگی‌های خود پیدا کنید. البته شما به راحتی می توانید با دست نیز گرده افشانی کنید.

به جهت اینکه گیاهان توت فرنگی هرمافرودیت هستند، بنابراین شما نیازی به پیدا کردن گل های نر یا ماده ندارید. شما می توانید از یک سواب پنبه ای برای جمع آوری گرده از یک گل و انتقال آن به گل دیگر استفاده کنید، سپس این کار را در تمام گیاهان خود تکرار کنید. البته اگر گیاهان زیادی برای گرده افشانی دارید، ممکن است خسته کننده شود، اما ساده و بسیار مؤثر است.

اگر در سیستم هیدروپونیک شما حشرات گرده افشان در دسترس هستند، برای تولید میوه نیازی به انجام این کار ندارید. با این حال می توانید گرده افشانی دستی نیز انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که میوه خوبی دارد.

هرس

برای اینکه توت فرنگی های خود را سالم نگه دارید و عملکرد بالایی داشته باشید، باید دونده ها را که استولون نیز می نامند، هرس کنید. ساقه های توت فرنگی ساقه های بدون برگ هستند که به بیرون از گیاه امتداد می یابند و گاهی اوقات گیاه جدیدی در نوک آن تشکیل می شود. اینها را تا جایی که می توانید به پایه گیاه نزدیک کنید. اگر گیاهچه ای در نوک دونده تشکیل شده است، می توانید از آن برای تکثیر استفاده کنید.

تکثیر

گیاهان توت فرنگی معمولا با استفاده از بذر یا گیاهچه هایی که در انتهای استولون هایشان رشد می کنند تکثیر می شوند. در تکثیر با بذر، باید بذر را از یک تامین کننده بذر قابل اعتماد تهیه کنید. در حالی که جمع آوری بذر از توت های سال قبل امکان پذیر است، اما اگر گیاه هیبرید باشد، ممکن است درست نباشد. بذر خود را در مخلوط گلدانی در داخل خانه بکارید و صبر کنید تا جوانه بزند و به یک گیاه کوچک تبدیل شود. آن را مرطوب و گرم نگه دارید و نور را برای کمک به رشد گیاه جوان فراهم کنید. در تکثیر با گیاهچه، قلمه های خود را بردارید و آنها را در خاک مرطوب گلدان قرار دهید. پایه گیاه را روی خاک محکم کنید و آن را گرم و مرطوب نگه دارید. با فراهم کردن نور،  آنها سریع­تر ریشه می­دهند و شما می توانید ساقه دونده را پس از آن کوتاه کنید. برای تکثیر هم با بذر و هم برای گیاهچه، صبر کنید تا گیاه حداقل 5 سانتیمتر ریشه دهد. سپس می توانید آنها را با دقت از گلدان خارج کنید. بیشتر خاک را پاک کنید، سپس ریشه ها را با آب بشویید تا خاکی که هنوز به ریشه های توت فرنگی چسبیده است پاک شود. سپس می توانید آنها را در محیط رشد خود بکارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ