کاربرد و مزایای لوله های لی فلت

لی فلت - سناپالیز

لوله های تخت  تاشو که به لوله های لی فلت (Lay flat tubes) نیز معروفند، جهت مصارف آب و آبیاری بسیار متعارف‌اند. این لوله ها از جنس پی وی سی (PVC) می باشند که برای تقویت آنها نخ هایی از جنس پلی استر با تراکم بالا در حدود 14 تا 18 درصد وزن لوله در لایه های میانی آنها کار گذاشته می شود. با جایگزینی این لوله ها به جای لوله های پلی اتیلن هزینه اجرایی طرح بسیار پایین می آید.

انواع لی فلت

دو دسته کلی از لوله های لی فلت شامل لوله های لی فلت انتقال آب و لی فلت آبیاری می باشند.

لوله های لی فلت آبیاری بارانی از پلی اتیلن تقویت شده با نخ های پلی اتیلن ساخته شده اند که بدون نیاز به آبپاش، می توانند جایگزین خوبی برای لوله های آبده در سیستم های کلاسیک بارانی باشند. از موارد کاربرد این نوع لوله ها می توان به آبیاری مزارع دیم خصوصا قبل از کشت، آبیاری باغستان ها، آبیاری کلیه مزارع با گیاهان ساقه کوتاه، آبیاری مزارع سبزیجات و انجام آبیاری های اولیه در تمامی کشت ها اشاره نمود.

لی فلت بارانی - سناپالیز

این لوله ها قادر به تولید ذرات بسیار ریز آب هستند و می توان با متراژ 100 متری این لوله ها حدودا مساحتی معادل 1200 مترمربع را آبیاری نمود. میزان آبدهی هر لوله آبده معادل ۱۰ لیتر در ثانیه بوده و مقاومت نسبتا خوبی در برابر کشیدگی و ترکیدگی در فشارهای بالا و  تنش های حرارتی دارند. از دیگر ویژگی های لوله های لی فلت آبیاری بارانی  می توان به قابلیت نصب این لوله ها در سقف یا دیواره گلخانه اشاره نمود. این لوله ها با پخش آب به صورت ذرات بسیار ریز موجب می شوند که آبیاری به صورت یکنواخت صورت گیرد و همین طور این آبیاری ریز و بدون استرس باعث افزایش سرعت رشد گیاه  می گردد.

چرا لوله های لی فلت؟

استفاده از دیگر لوله های پلی اتیلن می‌تواند مشکلات و معایب گوناگونی به دنبال داشته باشد؛ از جمله وزن بالا، دشواری نگهداری و انبار کردن، حمل و نقل مشکل، اجرای دشوار و زمان‌بر، قیمت بالا و هزینه‌ی اجرایی زیاد و همچنین عدم امکان استفاده در پروژه‌های دیگر.

تمامی این معایب موجب می‌شود تا بسیاری از افراد ترجیح بدهند در پروژه‌ های کشاوری و آبیاری از لوله های لی فلت استفاده کنند. در ضمن این لوله ها قابلیت جمع شدن دارد و می توان از آن برای آبیاری های موقت نیز استفاده کرد.

چرا درون لایه لی فلت از الیاف پلی استر استفاده می‌شود؟

یکی از مهم ترین مزایای لی فلت تحمل فشار بالا است و این امر با استفاده از الیاف پلی استر محقق می‌گردد. این نخ ها به صورت تار و پود (عمود بر هم) در لایه میانی لی فلت قرار می‌گیرند و استحکام کششی و ضربه‌ای قابل قبولی را به ارمغان می‌آورند.

کاربرد لی فلت

هر جا نیاز به لوله کشی باشد می­توان از لوله­‌های لی فلت به عنوان بهترین جایگزین برای لوله های پلی اتیلن استفاده نمود. مانند:

  • پروژه های صنعتی و ساختمانی
  • انتقال و توزیع آب در زمین‌های زراعی
  • انتقال آب از کانال و رودخانه‌ها
  • استفاده در پروژه‌های پتروشیمی و نفت و گاز
  • به کارگیری در عملیات‌های آتش نشانی و اطفا حریق
  • آبیاری قطره‌ای

مزایای لی فلت

  • انعطاف پذیری بالا
  • هزینه اجرایی پایین
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • قابلیت نصب اتصالات قطره ای مانند تیپ و لوله 16
  • انبارش، حمل و نگهداری آسان
  • مقاوم در برابر نور خورشید
  • جمع آوری راحت در انتهای فصل کشت
  • مقاومت بالا در برابر فشار
  • مقاومت در برابر تغییر شکل ناشی از کشیدگی
  • وزنی تا 4 برابر کمتر نسبت به لوله های پلی اتیلن و پی وی سی
  • عدم آلودگی محیط زیست
  • مقاومت در برابر رسوب گیری
  • عدم واکنش پذیری در مقابل انواع سموم و مواد شیمیایی
  • آببندی بهتر به دلیل انعطاف پذیری بالای آن
  • قابلیت استفاده مجدد
  • سهولت اجرا
  • قیمت مناسب
  • طول عمر بالا
  • مقاومت بهتر در برابر ضربه قوچ
  • افزایش سطح زمین زیر کشت به علت حذف جوی‌ها و کانال‌ها

اتصالات لی فلت

با توجه به کارکرد متنوع، جهت اجرای هرچه بهتر لوله های لی فلت از اتصالاتی استفاده می شود که به شرح زیر می باشند:

گیره انتهایی لی فلت

روش‌های مختلفی برای مسدود کردن انتهای مسیر لی‌فلت وجود دارد. یکی از این روش‌ها، گیره انتهایی لی فلت نام دارد.

جنس فلزی این محصول باعث استحکام بالای آن می‌شود.

بدلیل عملکرد خاص این گیره که با استفاده از روی هم قرار گرفتن لایه‌های لی فلت و آب بندی با استفاده از سطح تماس لی فلت و گیره انتهایی می‌باشد، آب‌بندی در تمامی حالات مختلف قرار گرفتن لی فلت به راحتی انجام می‌شود.

گیره انتهایی لی فلت - سناپالیز

کورکن لی فلت

در برخی مواقع شما نیاز دارید یکی از حفره‌های خروجی لوله لی فلت را مسدود نمایید. در روش‌های قدیمی می‌توانید با استفاده از شیر انشعاب و بستن آن، حفره خروجی را مسدود کنید. اکنون کورکن لی فلت این امکان را فراهم می‌کند تا با کمترین هزینه مسیر خروجی بسته شود.

کور کن لی فلت - سناپالیز

کمربند لی فلت

کمربند لی فلت - سناپالیز

از کمربند لی‌فلت، برای گرفتن انشعاب فرعی از لوله‌های لی فلت استفاده می‌شود. برای این کار بر روی لی‌فلت سوراخی ایجاد کرده و کمربند لی‌فلت در آن تعبیه می‌گردد. با استفاده از این روش سرعت انشعاب‌گیری از لی فلت بسیار بالاتر می‌رود.

راه های ارتباط با ما جهت خرید لوازم با کیفیت و با قیمت عالی کلیک نمایید

شیر توپی دسته فلزی لی فلت

از شیر توپی دسته فلزی لی فلت جهت گرفتن خروجی و کنترل جریان لی فلت و لوله‌های انعطاف پذیر در سیستم‌های آبیاری و انتقال آب استفاده می‌شود.

این محصول با حذف سرشلنگی و بست فلزی باعث کاهش قابل توجه هزینه می‌شود. همچنین این محصول، با جایگزینی رینگ پلیمری به جای بست فلزی، آب‌بندی بهتری را به ارمغان می‌آورد.

لازم به ذکر است که شیر توپی دسته فلزی لی‌فلت در مقابل تابش نور خورشید، تنش‌های مکانیکی، مواد شیمیایی، مواد خورنده و همچنین پوسیدگی دارای مقاومت بالایی می‌باشد.

شیر توپی لیفلت - سناپالیز

شیر انشعاب لی فلت به لوله 16

شیر انشعاب لیفلت به 16 - سناپالیز

شیر انشعاب لی فلت به لوله 16، بیشتر در باغات که از لوله های نخدار یا لی فلت و تاشو استفاده و این لوله هارا بر روی زمین پهن می کنند، کاربرد دارد. جهت نصب این شیر بر روی لوله های لی فلت ابتدا باید لوله خالی از آب باشد و بعد بوسیله پانچر لی فلت از محل درز تاشدگی لوله، لوله را پانچ نمایید. دقت کنید، پانچ باید یکبار و درست انجام شود.

درصورتی که سوراخ ایجاد شده کمی بزرگتر گردد، آب بندی اتصالات به مشکل می خورد. سپس قسمتی از شیر که به لی فلت متصل می گردد را داخل سوراخ ایجاد شده نمایید (با کمی فشار). سپس مهره را بر روی لوله لی فلت محکم می بندید. بدین ترتیب شیر کاملا به لی فلت متصل می گردد و شما می توانید لوله 16 میلیمتری را به لی فلت متصل نماید.

شیر انشعاب لی فلت به تیپ

شیر انشعاب لی فلت به نوار تیپ آبیاری قطره ای جهت گرفتن خروجی از لی فلت و اتصال نوار تیپ یا لوله‌های آبیاری به کار می‌رود.

شیر انشعاب لیفلت به تیپ - سناپالیز

سه راهی لی فلت به تیپ و لوله 16

زمانی که لی فلت ما‌بین دو زمین کشاورزی استفاده می‌شود و برای هر دو طرف آن کشت محصول در نظر گرفته می‌شود، می‌توان به جای ایجاد دو حفره بر روی لی فلت، از این محصول استفاده نمود و با داشتن یک حفره، دو خروجی داشته باشیم. استفاده از سه راهی لی فلت می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه ها و افزایش سرعت اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای، باعث جلوگیری از افت فشار (بدلیل گرفتن یک خروجی به جای دو خروجی مستقل) ‌شود.

سه راهی لیفلت به تیپ - سناپالیز

سرشلنگی لی فلت

از سرشیلنگی جهت اتصال لی فلت و لوله‌های انعطاف پذیر در سیستم های آبیاری و انتقال آب به تجهیزاتی که رزوه استاندارد مادگی دارند استفاده می‌شود. در این محصول برای آب‌بندی از بست فلزی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است شیارهای روی این محصول، جهت قرار گرفتن بهتر بست روی شلنگ، تعبیه شده است.

سرشلنگی لیفلت - سناپالیز

رابط مساوی لی فلت

از این محصول جهت اتصال دو لی فلت با سایزهای یکسان، استفاده می‌شود. در مواقعی مثل تعویض قسمتی از لی‌فلت و یا اتصال دو لی فلت مجزا، که نیاز است لی فلت‌های هم سایز را به هم متصل کنیم، می‌توان با استفاده از این محصول و بست فلزی آن به نتیجه دلخواه رسید.

رابط مساوی لیفلت - سناپالیز

رابط لی فلت به لوله 16

رابط لی فلت به لوله 16عموما برای اتصال لی فلت 16 یا واشر انشعاب شماره 16 از خط اصلی به نوار آبیاری لی فلت و همچنین اتصال قوی لوله مورد استفاده قرار می گیرد.

رابط لیفلت به لوله - سناپالیز

رابط لی فلت به تیپ

روش‌های مختلفی برای گرفتن خروجی از لوله‌های لی‌فلت در سیستم آبیاری قطره‌ای وجود دارد. اما زمانی که مصرف‌کننده بدنبال کم‌ترین هزینه و بیشترین سرعت برای گرفتن خروجی از لی فلت می‌باشد، ما این محصول را پیشنهاد می‌دهیم. این محصول بواسطه داشتن دو لبه کناری برای وارد کردن حلزونی در لی فلت به راحتی قابل نصب می‌باشد.

رابط لیفلت به تیپ - سناپالیز

پانچر لی فلت

با پانچر لی‌فلت به راحتی می توان حفره‌ای 16 میلی‌متری را بر روی لی‌فلت ایجاد کرد. از این حفره جهت اتصال نوار آبیاری قطره‌ای و همچنین لوله 16 میلی‌متری آبیاری به لی‌فلت استفاده می‌شود.

پانچر لی فلت - سناپالیز

چک کردن کیفیت لی فلت

در تهیه لوله های لی فلت با دقت به پارامترهایی که در ادامه مطرح می شوند، می توان گزینه مناسب تر را انتخاب نمود.

لوله لی فلت پی وی سی با کیفیت بالا دارای سطح خارجی با رنگ روشن و براق می‌باشد. همچنین در لایه داخلی لوله لی‌فلت از الیاف پلی‌استر با استحکام بالا و مواد پی‌وی‌سی با کیفیت به‌عنوان مواد اولیه استفاده شده است.

شیلنگ‌های با کیفیت بالا دارای سطح صاف و براق، یکنواختی، بدون حباب و دانه دانه و همچنین بدون هرگونه آسیب است.

لی فلت با کیفیت بالا دارای یکنواختی ضخامت می‌باشد و همچنین الیاف پلی‌استر در وسط دو لایه پی‌وی‌سی قرار دارد.

اگر لی فلت مورد استفاده به اندازه کافی نرم و انعطاف‌پذیر نباشد برای آب‌بند کردن آن دچار مشکل خواهید شد.

لوله‌های لی فلت مرغوب دارای استحکام و پیوستگی بالایی می‌باشد و در اثر استفاده جدا، قطع و یا دچار پارگی نمی‌گردد.

نکات کلیدی در نگهداری از لی فلت

  • باید در حین استفاده از ماشین آلات و ابزار دقت کافی داشت، زیرا این ابزار به راحتی باعث آسیب لوله لی فلت می شوند.
  • به دلیل انعطاف پذیری این لوله ها باید حتما از اتصالات تعبیه شده برای آنها استفاده نمود و نه هیچ اتصال دیگری.
  • به منظور نصب اتصالات قطره ای حتما از پانچر مخصوص استفاده شود.
  • در استفاده از پانچر دقت لازم را مبذول بدارید زیرا پانچ با ابعاد بزرگتر موجب معیوب کردن آببندی می شود.
  • لوله های لی فلت حتما باید روی سطح خاک قرار گیرند و باید از دفن نمودن آنها اجتناب نمود.
  • برای کور نمودن انتهای خطوط لوله از کپ یا گیره انتهایی مخصوص استفاده نموده و لوله ها را گره نزنید.
  • در پایان فصل کاشت و قبل از جمع آوری لوله های لی فلت، حتما آنها را با آب ولرم ( نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) شستشو دهید.
  • پس از اتمام شستشو تا خشک شدن کامل لوله ها صبر کرده و بعد از خشک شدن نسبت به جمع آوری آنها اقدام نمایید. زیرا در صورت وجود آب در بین لوله ها، امکان بروز زنگ زدگی و گندیدگی وجود دارد.
  • برای جلوگیری از قطع و پارگی احتمالی، لوله ها را روی خط تای موجود روی آنها تا کرده و سپس رول نمایید.
  • رول ها را به دور از نور خورشید، در مکانی سرپوشیده و خشک و خنک نگهداری نمایید.

کلام آخر

شایان ذکر است موارد ذکر شده در فوق باعث شده است تا لوله های لی فلت در سراسر دنیا با اقبال عمومی مواجه شده و امروزه انواع مختلفی از آن تولید و در صنایع گوناگون استفاده می‌شود. هر جا که نیاز به انتقال سریع و مطمئن آب است لوله های لی فلت اولین انتخاب هستند. همچنین قیمت پایین این لوله ها و امکان استفاده مجدد از آنها موجب شده است که کشاورزان سراسر دنیا به جای لوله های پلی اتیلن از لوله‌های لی فلت استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ