قطره چکان مناسب کدام است؟

انواع قطره چکان های مختلف - سناپالیز

قطره چکان‌ها یا همان دریپرها یکی از کاربردی‌ترین قسمت هر سیستم آبیاری قطره‌ای هستند. قطره‌چکان‌ها خروجی‌های آب را تشکیل می‌دهند. این یعنی نتیجه تمام طراحی‌ها، لوله‌کشی‌ها و زحمات، بوسیله قطره‌چکان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

در آبیاری قطره ای، قطره چکان مناسب کدام است؟

فرض کنید می‌خواهیم سیستم آبیاری قطره‌ای را به یک‌ نمایش تئاتر تشبیه کنیم. در این صورت سیستم‌های فیلتراسیون، شیرآلات، اتوماسیون، لوله و اتصالات همگی مانند عوامل پشت صحنه تئاتر هستند که وجودشان الزامی است و اگر نباشند نمایشی هم در کار نیست. اما قطره‌چکان‌ها نقش بازیگران را ایفا می‌کنند. اگر تمام عوامل به خوبی کار کنند اما بازیگران نقش خودشان را خوب ایفا نکنند تمام زحمات بی‌نتیجه خو‌اهد بود. پس باید در انتخاب خروجی و قطره‌چکان مناسب بسیار دقت کنید.

آبیاری قطره ای - سناپالیز

انواع قطره‌چکان‌ها

قطره چکان‌های آنلاین (روی خط) و اینلاین (داخل خط)

قطره چکان های بر خط یا آنلاین (Online Drip Emitters)، قطره چکان هایی هستند که روی لترال قرار می‌گیرند. به وسیله پانچر، لوله 16 پانچ شده و قطره چکان به صورت جدا از لوله لترال نصب می‌شود.

لوله های قطره چکاندار یا داخل خط یا اینلاین (Inline Drip Emitters)، لوله های قطره چکان داری هستند که قطره چکان ها با فواصل مساوی در داخل لوله لترال قرار داده شده اند. برای مثال با فواصل 30، 40، 50 و … و با آبدهی های 2، 4 و … لیتر در ساعت موجود هستند.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که کدام قطره چکان را باید انتخاب کرد؟! برای خرید مناسب بایستی 2 سوال از خود بپرسید.

سوال اول: آیا فواصل کشت منظم و با فاصله کم است یا نه؟

اگر فاصله کشت منظم و کمتر از 1 متر باشد، می‌توانید از لوله‌های قطره چکاندار استفاده کنید. در غیر اینصورت بهتر است قطره‌چکان آنلاین خریداری کنید.

و اما سوال دوم: آیا قرار است در سطح زیر کشت تغییراتی اتفاق بیفتد؟!

اگر احتمال می‌دهید که نیاز آبی محصولتان در آینده بیشتر شود و ممکن است قطره چکان فعلی جوابگو نباشد، در این صورت بایستی قطره چکان آنلاین را انتخاب کنید. چرا؟؟! زیرا در این حالت می‌توانید تعداد قطره چکان ها را کم و زیاد کنید.

قطره چکان‌های تنظیم کننده فشار (PC) و ساده (non-PC)

اگر میخواهید در زمین های کشاورزی، گلخانه‌ها و باغ‌ها و به طور کلی جاهایی که کمبود فشار دارید، پخش آب به صورت یکنواخت صورت بگیرد، حتما از قطره چکان های PC استفاده کنید؛ چون این قطره چکان ها دارای یک دیافراگم سیلیکونی هستند که انعطاف پذیر بوده و وظیفه تنظیم فشار جریان ورودی آب را دارد تا دبی خروجی ثابت نگه داشته شود. از این رو به این قطره چکان ها دبی ثابت نیز گفته می‌شود. این قطره چکان ها با دبی های ثابت و از قبل تعیین شده‌ای تولید و عرضه میشوند. برای مثال 4، 8 و 24 لیتر بر ساعت.

در صورتی که فشار کاری قطره چکان کمتر از فشار کاری مد نظر تولید کننده باشد، قطره چکان کار نمیکند. در این صورت باید فشار ورودی را افزایش داد.

یورودریپ (کرونا) 24 لیتری - سنپالیز
قطره چکان مشکی 8 روزنه - سناپالیز

قطره چکان های تنظیمی یا همان ساده دارای یک پیچ در ساختار خود هستند که به وسیله آن به صورت دستی تنظیم میشوند. از طرفی قیمت این قطره چکان ها به دلیل ساختار ساده آنها نسبت به قطره چکان های PC مناسب تر است.

یادآوری 2 نکته مهم

  • اگر زمین مورد نظر دارای شیب و اختلاف ارتفاع زیادی باشد و لوله و لترال های سیستم دارای طول زیادی باشد، ازقطره چکان های PC استفاده کنیم.
  • اگر زمین یا باغ مورد نظر بزرگ است و تعداد زیادی قطره چکان دارید، تنظیم دستی تک تک قطره چکان ها زمان بر و مشکل میشود لذا دریپر PC توصیه میشود.

قطره چکان‌های پرسی و بازشونده

قطره چکان‌های پرسی و در مواقعی دریپرهای بازشونده از نوع PC هستند. قطره چکان های باز شونده این قابلیت را دارند که به صورت دوره ای باز شده و بررسی شوند. به خصوص در مناطقی که آب آبیاری شور می باشد، این قطره چکان ها مناسب هستند.

با استفاده از این اطلاعات به آسانی می‌توانید قطره چکان مورد نیاز خود را انتخاب کرده و خریداری کنید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر با شماره 09031846152 تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما آماده ارائه بهترین مشاوره‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ