تکثیر و عرضه گیاه زینتی آلوئه‌ ورا به روش کشت بافت

کشت بافت آلوئه ورا - سناپالیز

کشت بافت آلوئه ورا (Aloevera) یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین روش های کشت گیاه آلوئه ورا می باشد. گیاه آلوئه ورا یک گیاه تزئینی می باشد اما خواص معجزه گر این گیاه، بخصوص خواص دارویی، زیبایی و درمانی آن موجب شده است که کشت این گیاه مورد توجه کشور های زیادی از جمله ایران قرار بگیرد. در حال حاضر کاشت گیاه آلوئه ورا به یکی از پر درآمدترین شغل‌ها تبدیل شده است. با ما همراه باشید تا در ادامه با دلایل پولساز بودن کشت آلوئه ورا آشنا شوید!!!

کشت آلوئه ورا، یکی از ایده‌های بسیار خوب کشاورزی

یکی از موضوعات مهم در کشاورزی، برداشت به موقع محصول است؛ زیرا در نظر نگرفتن این موضوع می‌تواند به خرابی و فساد محصول و ضرر و زیان هنگفت کشاورز منتهی شود. همین موضوع سبب شده است که خیلی از اوقات تولیدکننده برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، کالای خود را با قیمت کمتری به دلال‌ها بفروشند.

کشت آلوورا - سناپالیز

نکته جالب و مهم اینجاست که در مورد گیاه آلوئه ورا الزام برداشت وجود ندارد. به این معنی است که با بیشتر ماندن برگ های گیاه سر بوته، نه تنها از ارزش تجاری گیاه کاسته نمی‌شود بلکه با افزایش ضخامت برگ، هم عصاره و هم وزن محصول افزایش می‌یابد. در نتیجه سبب افزایش راندمان و درآمد شده و به همین دلیل این شغل یکی از ایده های بسیار خوب و درآمدزا در زمینه کشاورزی است.

روش‌های مختلف کشت آلوئه ورا

آلوورا از جمله گیاهان گرمسیری است که بایستی در شرایط دمایی مناسبی رشد یابد. لذا یا بایستی در مزرعه‌های مناطق گرمسیر مانند بندرعباس کاشته شود و یا در سایر نواحی کشور در داخل گلخانه‌ها پرورش یابد.

روش‌های مختلف کشت این گیاه به صورت زیر است:

قلمه

پیوند

بذر

پاجوش

کشت بافت در گلخانه ها

مزرعه آلوئه ورا - سناپالیز

ضرورت کشت آلوئه ورا به صورت کشت بافت

آلوئه ورا در سینی - سناپالیز

آلوورا مواد اولیه صنایع دارویی، درمانی و پزشکی را تامین می‌کند. بنابراین بکار بردن یک روش حرفه‌ای و سریع جهت تکثیر رویشی این گیاه ضرورت دارد. معمولا بهترین و مناسب ترین روش کشت و تولید گیاه آلوورا، کشت بافت آلوئه ورا می باشد.

می توان گفت هدف از تکثیر آلوئه ورا به روش کشت بافت و یا همان تکثیر آزمایشگاهی ایجاد یک روش سریع، کم هزینه، کارآمد و آسان می باشد. بنابراین دانشمندان توانسته اند که ترکیب جدیدی از تنظیم کننده ها را به کمک ریز نمونه ها و شاخه ها برای تکثیر سریع تر و کارآمد گیاه آلوورا پیدا کنند. با ایجاد برخی تغییرات و افزایش استقامت و کیفیت ژل و برگ گیاه به روش های ژنتیکی و ایجاد برخی تغییرات بر روی دی ان ای گیاه آلوئه‌ورا در آزمایشگاه، یک گیاه مناسب برای استفاده در صنایع مختلف تولید می‌شود که میتوان پس از طی مراحل مربوطه به گلخانه‌ها و یا مزرعه های کشت آلوورا منتقل و به صورت انبوه کاشته شود.

مزایای کشت بافت گیاه آلوئه ورا

  • تکثیر سریع و افزایش چشمگیر سرعت و حجم تولید
  • کنترل شرایط فیزیکی محیط کشت و رشد
  • افزایش خاصیت ژل آلوئه ورا
  • حفظ گیاه مادر در شرایط مطلوب
  • تولید دائمی گیاه در تمام فصول سال
  • تولید گیاه، عاری از هرگونه ویروس و باکتری
  • کاهش نیاز به بذر
  • رونق تولید و افزایش بهره وری اقتصادی
  • کاهش استفاده از سموم و آفت کش ها و کمک به حفظ محیط زیست
  • کمک به توسعه صادرات و افزایش راندمان صادرات کشور

نظر شما در مورد روش کشت بافت آلوئه ورا چیست؟ میتوانید نظرات با ارزش خودتان را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با شماره 04133372034 تماس حاصل نمایید.

7 دیدگاه برای “تکثیر و عرضه گیاه زینتی آلوئه‌ ورا به روش کشت بافت

  1. امیر علیپور گفته:

    دقیق ترین و جامع ترین مطلبی بود که در مورد کشت بافت آلوئه ورا خوندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ