تولید انبوه گیاه دارویی آنغوزه با روش نوین کشت بافت

گیاه آنغوزه - شاخص

آنغوزه یا آنقوزه صدها سال است که که به عنوان گیاه بومی در استان‌های یزد، اصفهان، خراسان، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، سمنان، بوشهر، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد ایران کشت و برداشت می‌شود. گیاه آنغوزه دارای شاخ و برگ های مجعد، توری و چترهای گلدار می‌باشد. این گیاه یکی از گیاهان دارویی است که علاوه بر خواص درمانی که دارد از آن برای طعم‌دار کردن غذاها نیز استفاده می‌شود. در ادامه با مشخصات و فواید این گیاه دارویی، همچنین بهترین روش پروش آن جهت درآمدزایی عالی بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

مشخصات فیزیکی گیاه آنغوزه

آنغوزه یک گیاه علفی است که می تواند 6 تا 10 فوت (1.8 تا 3 متر) در ارتفاع رشد کند. دارای دمبرگ های غلاف دار متعدد و شاخ و برگ های جعفری مانند است. چترهای بزرگ از شکوفه های ریز سبز کم رنگ به میوه های بیضی شکل تبدیل می شوند. گلدهی این گیاه سالها طول می کشد اما مونوکارپیک است، یعنی در طول رویش فقط یک‌بار به گل می‌رود و بعد از گلدهی می میرد. سپس دوره رویش آن خاتمه می‌یابد و برای همیشه خشک می‌شود.

چرا کشت بافت بهترین روش جهت تکثیر و پرورش گیاه آنغوزه است؟

گیاه آنغوزه از طریق دو روش سنتی بذر و دیم تکثیر می‌یابد. این روش دارای معایبی مانند زمان بر بودن است. ممکن است جوانه زنی سال ها به طول بیانجامد و از طرفی درصد گیاهچه های تولید شده با کیفیت در این روش کم می‌باشد. از این رو بهترین روش جایگزین برای تکثیر تجاری و ازدیاد گونه های مختلف، روش کشت بافت می‌باشد.

این گیاه دارای دوره خواب طولانی و قوه نامیه پایین است، لذا این عوامل باعث بالا بودن تلفات بذر و تهدیدی برای انقراض این گونه‌ی گیاهی است. برداشت بی‌رویه موجب خطر انقراض گیاه آنغوزه گردیده است. بنابراین ضروری است که تولید و تکثیر این گیاه به شیوه های نوین صورت گیرد.

در این روش با گزینش گیاهان مزرعه‌ای با فرم‌ها و تولیدات مطلوب، می‌توان آن‌ها را با ریزازدیادی و به فرم رویشی تکثیر داد.

گیاه آنغوزه با خواص دارویی - سناپالیز

مزایای گیاه آنغوزه

گیاه دارویی آنغوزه دارای مزایای زیادی در زمینه سلامتی می‌باشد:

  • آنغوزه منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست.
  • به محافظت در برابر التهاب مزمن، بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 کمک می‌کند.
  • آنغوزه ممکن است به محافظت در برابر پاتوژن‌های بالقوه مانند سویه‌های مختلف باکتری استرپتوکوک کمک کند.
  • تحقیقات بسیار محدود و فقط بر روی حیوانات در زمینه کاهش فشار خون به کمک شل کردن عروق خونی با مصرف آنغوزه صورت گرفته است.

بسیاری از تحقیقات دیگر بر روی حیوانات صورت گرفته است اما در حال حاضر این اثرات بر روی انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است. مانند درمان آسم و کاهش قند خون ناشتا بر روی موش.

نظر شما در مورد روش کشت بافت گیاه آنغوزه چیست؟ میتوانید نظرات با ارزش خودتان را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با شماره 04133372034 تماس حاصل نمایید.

2 دیدگاه برای “تولید انبوه گیاه دارویی آنغوزه با روش نوین کشت بافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ