کود پتاسیم مایع، ضرورت رشد گیاه

کود پتاسیم مایع - سناپالیز

اکثر زمین های کشاورزی به دلیل کشت هر ساله با کمبود عناصر مغذی جهت تغذیه گیاهان روبرو هستند. با توجه به پیشرفت علم در زمینه کشاورزی و صنعتی شدن آن، راهکارهای مختلفی جهت تغذیه و کشت گیاهان در مقیاس بالا مورد استفاده قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به کاربرد کودهای مایع در کشاورزی اشاره کرد. یکی از انواع کودهای مایع، کود پتاسیم مایع است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

اهمیت پتاسیم

پتاسیم به عنوان یکی از مهم ترین عناصر پر مصرف گیاهان، از طریق فعال نمودن آنزیم های دخیل در متابولیسم انرژی، سنتز نشاسته، احیا نیترات و تجزیه قند، در فرآیندهای رشد و نمو دارای نقش کلیدی بوده و با کنترل باز و بسته شدن روزنه ها در برگ طی فرآیندهای پمپ یونی، در جذب آب توسط سلول های ریشه تاثیر گذار است. از نقش های ویژه پتاسیم در گیاهان می‌توان به افزایش قند، بهبود طعم، رنگ، کیفیت، اندازه و بریکس میوه، افزایش مقاومت به شوری، خشکی، کم آبی و سرما اشاره کرد. مثلا در مورد گندم در اثر کمبود پتاسیم ساقه گیاه ضعیف شده که نتیجه اش خوابیدگی (ورس) گیاه است. همچنین کمبود پتاسیم سبب کاهش مقاومت گیاه گندم به بعضی از آفات و بیماری های گیاهی ازجمله بیماری سفیدک حقیقی گندم می‌‌شود.

پتاسیم مایع - سناپالیز

پتاسیم موجود در خاک

پتاسیم خاک از نظر سهل الوصول بودن برای گیاهان به چهار شکل محلول، تبادلی، غیرتبادلی و ساختمانی تقسیم می‌شود. تعادل موجود بین اشکال مختلف پتاسیم خاک باعث تداوم تامین پتاسیم مورد نیاز گیاه شده و این روابط تعادلی در تغذیه گیاه از اهمیت بالایی برخوردارند. پتاسیم در خاک به دلیل جذب توسط گیاه، شستشو و فرسایش خاک کاهش می‌یابد. همانطور که گفته شد وجود این عنصر به عنوان عامل تنظیم کننده فتوسنتز، انتقال کربوهیدرات ‌ها، سنتز پروتئین ‌ها و غیره ضروری است.

بعد از ازت میزان مصرف پتاسیم در گیاهان بیش از سایر عناصر است اما چون خاک ‌ها غالبا دارای مقادیر فراوانی پتاسیم قابل استفاده هستند، بنابراین اضافه کردن کودهای پتاسه به این قبیل خاک‌ ها اثری در رشد گیاهان ندارد. پتاسیم در خاک ‌ها عمدتا در ساختمان کانی ‌ها وجود دارد که پس از هوا دیدگی به صورت یون پتاسیم آزاد گردیده و وارد محلول خاک می‌گردد. سپس یون پتاسیم جذب نقاط تبادل کاتیونی خاک گردیده و به سهولت قابل استفاده گیاه می‌باشد. در خاک ‌هایی که رژیم رطوبتی آنها یوستیک و خشک ‌تر است، در صورت عدم آبشویی، پتاسیم قابل استفاده در خاک ذخیره می‌گردد. این خاک‌ ها معمولا دارای واکنش خنثی تا قلیایی بوده و نیازی به آهک دادن یا افزایش کود پتاسیم به منظور بالا بردن محصول ندارند، در حالی که در مناطق مرطوب، در اثر آبشویی، پتاسیم قابل استفاده از خاک خارج گردیده و در نتیجه برای برداشت محصول متوسط تا زیاد ‌باید به خاک کود پتاسیم اضافه نمود. در خاک های آلی کمبود پتاسیم شدید می ‌باشد؛ زیرا تعداد کانی ‌های حاوی پتاسیم در این خاک ‌ها بسیار کم است.

جهت خرید انواع کودهای مایع با کیفیت و قیمت های مناسب تضمینی اینجا کلیک نمایید.

نقش پتاسیم

نقش پتاسیم در گیاه را می‌توان بدین صورت خلاصه کرد:

  • فعال نمودن آنزیم ‌های موجود در بافت ‌های مریستمی
  • تنظیم باز و بسته شدن روزنه ‌ها و روابط آبی گیاه
  • تاثیر بر روابط انرژی در گیاه
  • تاثیر در جذب ازت و ساخته شدن پروتئین ‌ها
  • تاثیر بر ساخته شدن نشاسته
  • کمک به انتقال کربوهیدرات ‌ها به سایر اندام ‌ها
  • تاثیر بر رشد گیاه (کاهش آن باعث کاهش رشد شده ولی برخی اوقات علائم شاخ و برگی ظهور پیدا نمی‌کند)
  • افزایش مقاومت گیاه به خوابیدگی و ورس مخصوصا در گندم
  • تاثیر بر کیفیت میوه و بهبود رنگ و افزایش قند مخصوصا در سیب
  • افزایش مقاومت گیاه به آفات و بیماری‌ ها

علائم کلی کمبود پتاسیم

به طور کلی علائم کمبود پتاسیم در برگ های پیر دیده می‌شود و به شرح زیر است:

رنگ برگ

به طور کلی در دو لپه‌ای ها، لبه برگ زرد و سپس قهوه ای می‌شود و در یک لپه‌ای ها این علائم از نوک برگ ها شروع می‌شود. علائم خسارت کمبود پتاسیم، شبیه به علائم خسارت شوری است. این نوع تغییر رنگ در وسط برگ به شکل موزاییکی قابل شناسایی است.

وضعیت فیزیکی برگ

برگ ها با زوایای متفاوت از شاخه ها و یکدیگر قرار می‌گیرند و به نوعی یک نوع شلختگی و آویختگی در برگ ها بوجود می‌آید.

وضعیت ریشه

ریشه ها دچار نرم شدگی و لهیدگی می‌شود.

کمبود پتاسیم در گیاه - سناپالیز

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان مختلف

علائم کمبود پتاسیم در گیاهانی که بیشتر دچار کمبود پتاسیم می‌شوند، به شرح زیر است:

سیب زمینی

در سیب زمینی، اندازه غده بسیار کاهش یافته و عملکرد محصول کم است. برگ های گیاه مات به نظر می‌رسند و غالبا به رنگ سبز آبی با کلروز بینابینی هستند. همچنین در قسمت های زیرین برگ ها لکه های کوچک و قهوه‌ای تیره و در سطوح فوقانی به شکل برنز ایجاد می‌شوند.

گیاهان برنجی

در برنجی ها، برگ ها به رنگ سبز آبی و ممکن است درجه کمی از کلروز بینابینی داشته باشند. سوزش در امتداد لبه های خارجی برگ ها امری عادی است و برگ ها به دلیل رشد کند، اغلب بافت سختی دارند.

 گوجه فرنگی

در گوجه فرنگی ساقه ها چوبی شده و رشد آن کند می‌شود. برگ ها به رنگ سبز آبی و سبز هستند و ناحیه روده‌ای اغلب به رنگ خاکستری کم رنگ محو می‌شود. برگ ها ممکن است ظاهری برنز داشته باشند و تکه های زرد و نارنجی در برخی از برگچه ها ایجاد شود. میوه ها غالبا ناهمگون رسیده و گاهی اوقات لکه های سبز رنگی در نزدیکی ساقه ها دارند.

 سیب

در سیب، سوختگی اطراف لبه های برگ ها و کلروز بینابینی شایع است و میوه ها اغلب طعم کمی اسیدی یا چوبی دارند.

 انگور و توت

در انگور، توت و تمشک برگشت شاخه ها رایج است و اگرچه گیاه در مراحل اولیه کمبود ممکن است شکوفه زیادی تولید کند، اما راندمان آن کم و میوه ها از کیفیت پایین برخوردار هستند.

نکات کلی، ولی مهم جهت خرید و مصرف کودها

1- همیشه به میزان مصرف کود پتاسیم دقت کنید. به عنوان مثال شاید شما یک کود ان پی کا را با قیمت مناسب خریداری نموده‌اید ولی مقدار مصرف این کود سه تا پنج کیلو در هکتار می‌باشد و از طرفی دیگر پیشنهاد کود گران تری با مصرف دو تا سه کیلو در هکتار را بخاطر اختلاف قیمت جزئی آن رد کرده اید که در نهایت صرفه اقتصادی و کیفیت ترجیحا با محصول گران تر بوده است.

2- برای اینکه کیفیت محصول به شما ثابت شود، ابتدا محصول را در یک پنجم زمین خود امتحان کنید و با بقیه زمین مقایسه نمایید تا از کیفیت جنس و عملکرد آن مطلع شوید.

3- برای کم کردن هزینه ها سعی کنید از بسته بندی های بزرگ تر استفاده کنید که از قیمت پایین تری برخوردار هستند؛ چون شما دقیقا همان جنس را میخرید ولی هزینه های اضافی نظیر بسته بندی یک کیلویی و هزینه های حمل را پرداخت نمی‌کنید.

4- در مصرف کود حتما از تجربیات سایر کشاورزانی که از آن مصرف کرده‌اند، استفاده کنید.

خرید کود پتاسیم مایع

همواره در خرید انواع کودها بهتر است ابتدا نیازهای گیاه خود و شرایط خاک مزرعه خود را بشناسید که این مهم از طریق انجام آزمایش خاک و آب میسر می‌شود. شما می‌توانید برای خرید انواع کودهای مایع و حاوی پتاسیم بالا و همچنین کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و از توصیه کودی رایگان سایت سناپالیز بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ