چالکود، روشی نوین در تغذیه درختان

روش چالکود - سناپالیز

چالکود یک روش نوین در تغذیه درختان می­‌باشد. در این روش مواد غذایی مورد نیاز درخت به صورت مخلوطی از کودهای آلی و شیمیایی به حالت دفنی در نزدیکی محل ریشه های گیاه قرار داده می­‌شود. راندمان چالکود به دلیل اینکه ریشه‌ها مستقیماً مواد غذایی مطلوب خود را تأمین می‌کنند، به مراتب بیشتر از روش پخش سطحی کود در مزارع می­‌باشد. شاید در ابتدا کشاورز با استفاده از چالکود متوجه تغییرات شاخصی در رشد درختان نشود، اما به مرور ریشه ها تقویت شده و در فصل رویش بعدی، رشد شاخه های جدید افزایش می‌یابد.

بهترین زمان روش چالکود

بهترین زمان کوددهی به روش چالکود، پایان فصل خواب و قبل از شروع فصل رشد است تا در فرصت باقی مانده عناصر آزاد شده و در اختیار درخت قرار گیرد.

در این روش کشاورزان باید با توجه به سن درخت در محیط سایه انداز اطراف آن (یک سوم انتهایی سایه انداز درخت مناسب ترین مکان برای حفر چاله می­‌باشد) چاله‌هایی حفر کرده و با مخلوطی از کود حیوانی و شیمیایی آن را پر کنند و اطمینان حاصل نمایند که سطح روی چاله به نحوی تسطیح شده باشد که آب از روی آن عبور کند.

بایدهای روش چالکود

  •    ازت را به صورت نیترات یا سولفات آمونیوم مصرف کنید.
  •    اگر از کود آلی استفاده می‌نمایید یک کیلوگرم گوگرد پودری برای هر درخت به آن اضافه کنید.
  • کودهای محتوی عناصر ریز مغذی که به صورت خاکی استعمال می­‌شوند دو سال یک­بار مصرف شوند.
  •   در باغات انگور مصرف منیزیم بسیار مهم می­‌باشد.
  • در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستید مصرف خاکی صحیح نیست و باید از طریق محلول­پاشی عناصر ریز مغذی با غلظت­‌های کم را در اختیار گیاه قرار دهید.
  •     دقت شود عناصر ریز مغذی وقتی کارایی دارند که ازت، فسفر و پتاسیم در حد کفایت در خاک قرار داشته باشند.
  •   کودهایی نظیر اسید بوریک، سولفات پتاسیم- منیزیم،سولفات منیزیم، نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم را به صورت سرک یا با آب آبیاری می­‌توان استفاده نمود.
  •     در مورد کودهای ازته نیترات و سولفات آمونیوم یک سوم به صورت چالکود و دو سوم باقیمانده به صورت سرک در دو نوبت یکی در اوایل بهار و مرحله بعد به فاصله یک ماه پیش از برداشت مصرف شود.

جهت مشاهده کودهای مختلف با کیفیت مناسب اینجا کلیک نمایید.

تعداد چاله‌ها

از آنجا که درخت میوه گیاهی دائمی است، هر ساله تراکم ریشه در حوالی منطقه چالکود بیش از پیش افزایش یافته و تماس ریشه با این منطقه غنی از کود افزایش می‌یابد. تعداد چاله­‌های حفر شده براساس سن درخت متفاوت است. برای درختان با سن بیش از ۱۰ سال بین دو تا چهار چاله برای هر درخت توصیه می­‌شود. در صورتی که تعداد چاله کم باشد، تماس ریشه درختان با مناطق اصلاح شده خاک کم بوده و اثر بخشی روش، کامل نیست. افزایش تعداد چاله نیز هزینه بر و پرخرج خواهد بود. البته درصورتی­که تعداد چاله‌ها بیشتر باشد به علت افزایش تماس سطح ریشه با مواد آلی و کودی برای درخت شرایط مناسب­‌تری مهیا می­‌گردد.

اندازه چاله‌ها

چاله­‌ها با وسایلی از جمله بیل و کلنگ و به قطر ۳۰ تا ۵۰ سانتی­متر و عمق ۱۲۰-۵۰ سانتی­متر حفر می‌گردند؛ که با توجه به سن درخت متغییر می‌باشد. بهترین عمق حفر چاله مقداری است که ریشه‌های فعال بتوانند با ترکیبات استفاده شده در چالکود در تماس باشند.

 

روش چالکود - سناپالیز

نگهداری از چاله‌ها

اگر از چاله‌ها به خوبی نگهداری کنیم لازم نیست که هر سال چاله حفر نماییم؛ بلکه حفر چاله یک بار برای چندین سال کافی خواهد بود. برای اینکه رشد ریشه در داخل چالکود بهتر شود باید رطوبت و تهویه به میزان مناسبی باشد. خیسی بیش ازحد و خشکی توده کود داخل چالکود سبب کاهش کارایی می شود.

کنترل علف هرز با روش چالکود

با استفاده از روش چالکود مشکل علف های هرز تا مقدار زیادی کاهش می یابد. زیرا با دفن کود دامی، بذور علف هرز­های موجود در کود  فرصت کافی برای جوانه زنی و محل مناسبی برای رویش پیدا نمی کنند و به تبع آن، در استفاده از علف­کش ها نیز صرفه جویی به عمل می آید.

بهبود تهویه مطلوب در روش چالکود

افزایش نفوذپذیری آب داخل خاک توسط حفره‌های مملوء از مواد آلی از دیگر محاسن این روش است. این چاله‌ها مکان‌هایی فاقد آهک و مناسب برای ریشه ها فراهم می‌آورد و جذب عناصر را بهبود می­‌بخشد. همچنین این چاله‌ها نفوذ آب به خاک را نیز بهبود می‌بخشند که این فرآیند باعث بهبود کیفیت و کمیت ریشه‌ها می­‌شود.

جهت خرید کودهای مختلف با عالی‌ترین کیفیت اینجا کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ