تغذیه گوجه فرنگی

تغذیه گوجه‌فرنگی - سناپالیز

گوجه فرنگی به میزان کافی به عناصر غذایی به ویژه کلسیم، پتاسیم و ازت برای تولید میوه نیاز دارد. عدم تأمین این عناصر غذایی به مقدار کافی موجب ضعیف شدن بوته­‌ها و کاهش کیفیت میوه گوجه فرنگی می­‌شود.

 عناصر مورد نیاز گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به فسفر برای تولید گل و میوه و ریشه­‌زایی نیاز دارد. مصرف بیش از اندازه فسفر موجب تولید گل به تعداد خیلی زیاد می­‌شود. بوته گوجه فرنگی اگر به اندازه کافی شاخ و برگ نداشته باشد، گل­‌های تولید شده دچار ریزش می­‌شوند. گوجه فرنگی برای تولید شاخه و برگ به عنصر ازت نیاز دارد. بوته­‌های گوجه فرنگی، ازت مورد نیاز خود را از طریق مواد آلی خاک و کودهای شیمیایی مانند اوره و نیترات کلسیم به دست می­‌آورند. مصرف کود ازته به مقدار خیلی زیاد سبب رشد بیش از حد شاخه و برگ­‌ها شده و رسیدن میوه را به تأخیر می­‌اندازد و به تعداد کم میوه روی بوته­‌های گوجه فرنگی تشکیل می­‌گردد.

جهت مشاهده و خرید بذر گوجه فرنگی اینجا کلیک نمایید.

گوجه فرنگی - سناپالیز

زمان مناسب کوددهی به گوجه فرنگی

قبل از نشا کردن گیاهچه­‌های گوجه فرنگی بر اساس آزمون خاک، کود فسفره توصیه شده و مقداری کودهای پتاسیم و ازت را به خاک داده و با خاک مخلوط می­‌کنند. پس از نشاکاری، چون تمام نیاز غذایی بوته­‌های گوجه فرنگی به ویژه ازت و پتاسیم در طول فصل رویش از طریق کوددهی قبل از کاشت تأمین نمی­‌شود، کود ازته مورد نیاز زراعت گوجه فرنگی در چند نوبت به صورت سرک داده می‌­شود.

جهت مشاهده انواع مختلف کود اینجا کلیک نمایید.

اولین نوبت کود سرک اوره یا کودهای ازته دیگر، در زمان مشاهده اولین میوه‌­های تشکیل شده روی بوته‌های گوجه فرنگی می‌­باشد. نوبت دوم کود سرک دو هفته بعد از چین اول میوه­‌های رسیده است. نوبت سوم یک ماه بعد از نوبت دوم می­‌باشد. کود سرک بعد از مصرف با خاک سطحی مخلوط می­‌شود و سپس در صورت عدم بارندگی، آبیاری انجام می­‌گردد.

در برخی حالات ممکن است بوته­‌های گوجه فرنگی به کود سرک حدود یک یا دو هفته بعد از نشاکاری نیاز داشته باشند و یا بوته­‌ها در زمان نشان دادن گل­‌های زرد، به کود سرک ازت نیاز پیدا کنند.

گوجه فرنگی - سناپالیز

نحوه کوددهی به گوجه فرنگی

در زمان نشا کردن گیاهچه­‌های گوجه فرنگی، بهتر است کودهای آغازگر با خاک چاله­‌های محل نشا، با کود تجارتی با فرمول مناسب  و کود کمپوست غنی شده مخلوط گردد و یا در شیارهایی به فاصله 7 تا 10 سانتی­متر از محل نشا از این کودها استفاده شود.

 

گوجه فرنگی - سناپالیز

 

باید کود کمپوست غنی شده به همراه کود ازته را به صورت سرک در نوبت­‌های مشخص شده مصرف نمود. به فاصله زمانی هر 3-4 هفته می­‌توان از کود کمپوست غنی شده در پیرامون بوته­‌های گوجه فرنگی استفاده نمود.

برای خرید کود های مختلف اینجا کلیک نمایید.

هنگام نشا کردن گیاهچه‌های گوجه فرنگی، آنها را با آب دارای مواد طبیعی و عصاره جلبک دریایی آبیاری می‌­کنند. بوته‌­های گوجه فرنگی با گرم شدن هوا سریع­تر رشد می‌­کنند. با افزایش سرعت رشد گیاهان، نیاز آنها به عناصر غذایی بیشتر می­‌شود و کود کمپوست شده می­‌تواند عناصر غذایی مورد نیاز آنها را تأمین کند. کود آلی کمپوست شده فعالیت بیولوژیکی خاک محیط ریشه را افزایش داده و در نتیجه مواد غذایی بیشتری در اختیار گیاه قرار می‌­دهد.

عناصر فسفر و پتاسیم از طریق سیستم آبیاری قطره­‌ای مصرف نمی‌­شوند؛ ولی کود ازت مانند اوره را می‌­توان از طریق سیستم آبیاری قطره‌­ای در اختیار گیاه قرار داد. بر اساس عرض بستر کشت و وسعت گسترش ریشه‌­ها و حجم آبی که در آبیاری مصرف می­‌شود، می‌­توان به طور هفتگی از کود ازته در آبیاری قطره­‌ای استفاده نمود. هرچه توزیع آب در محیط ریشه یکنواخت‌­تر باشد، کود به مقدار متعادل به همه بوته‌­های گوجه فرنگی خواهد رسید. هر نوع ناهماهنگی در توزیع آب آبیاری بین بوته‌­ها موجب غیر یکنواختی در رشد بوته­‌های گوجه فرنگی می­‌شود.

جهت مشاهده و خرید انواع تانک کود اینجا کلیک نمایید.

گوجه فرنگی - سناپالیز

تغذیه بوته­‌های گوجه فرنگی از طریق بر­گ­‌ها نیز انجام می­‌شود. محلول پاشی کودهای معدنی و طبیعی بر روی شاخه و برگ بوته­‌ها موجب کامل شدن نیاز غذایی گیاه می‌­شود. در محلول پاشی باید سعی نمود تمام سطوح گیاه و به خصوص برگ­‌ها را خیس نمود. محلول پاشی در چند نوبت با غلظت‌­های کمتر، بهتر از یک یا دو بار محلول‌‌‌پاشی با غلظت زیاد می­‌باشد. محلول پاشی گوجه فرنگی از زمان تولید دو یا سه برگ واقعی شروع می‌­شود و به فاصله 14-21 روز مرتب تکرار می­‌گردد. قابل ذکر است که زمان­‌های مهم محلول­‌پاشی مراحل قبل از گلدهی و تشکیل اولین میوه می­‌باشد.

برای مشاهده و بررسی انواع سمپاش ها اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ