مکانیزاسیون کشاورزی و افزایش بهره وری آب با توجه به یکپارچه سازی اراضی

کشاورزی مکانیزه - سناپالیز

یکی از عوامل مؤثر در پایین بودن بهره‌وری آب و کم بودن رونق کشاورزی، قطعه قطعه بودن اراضی زراعی و باغی است و راهکار مناسب، اجرای طرح­‌های یکپارچه سازی اراضی و انتقال صحیح آب به مزارع با استفاده از روش‌های صحیح لوله­‌گذاری چه به صورت تحت فشار و چه به صورت کم فشار می‌باشد.

یکپارچه سازی اراضی

یکپارچه سـازی اراضی موجب بهبود تکنولوژی، مدیریت مزرعه، سـاختار زراعـی و باغی اراضـی از نظرانـدازه و تعـداد، افزایش وسعت بهره­‌برداری ‌­ها، بهبود شیوه­ های انتقال آب، بالا رفتن راندمان تولید، کاهش هزینـه، صرفه جویی در مصرف آب ، صرفه جویی در وقت و ایجاد رضایتمندی و .. می‌شود. همچنین  تشکیل تعاونی‌ها ی کشاورزی باعث تبدیل زمین‌های مزروعی کوچک به زمین‌های بزرگ شده که استفاده از ماشین آلات متعدد کشاورزی و نیز نیروهای کار کشاورزی متخصص و ماهر برای تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت درآن فراهم می‌گردد.

 

کشاورزی مکانیزه - سناپالیز

 

اگر کشاورزی پنج هکتار زمین داشته باشد برای اجرای سیستم های نوین آبیاری کافی است که هزینه های انتقال آب و برق و نصب ایستگاه کنترل مرکزی را برای یک زمین متقبل شود؛ اما اگر پنج زمین یک هکتاری در مناطق مختلف و متفرق داشته باشد هزینه های او پنج برابر می‌شود  و مجبور است برای هر زمین به طور مجزا ایستگاه کنترل مرکزی و ایستگاه پمپاژ و هزینه‌ های اولیه جداگانه را صرف نماید.

جهت خرید انواع پمپ های فشار قوی، حلزونی و شناور کلیک نمایید.

فواید کشاورزی مکانیزه

مکانیزه کردن کشاورزی در زمین های بزرگ مقرون به صرفه تر است و در زمین های تجمیع شده ساعات کار کشاورز و هزینه لازم برای مبارزه با علف های هرز و کود دهی اراضی کاهش می‌یابد. حفظ یکپارچگی اراضی در پایاب سدها، چاه ها و قنوات بسیار مهم می باشد؛ زیرا این اراضی به دلیل مرغوبیت و دسترسی که به آب دارند ارزش کشاورزی بالایی دارند. لوله گذاری آبیاری کم فشار یکی از روش های انتقال آب به زمین های پایاب سد، چاه یا قنات می‌باشد که با صرف هزینه بسیار کم و با جلوگیری از تلفات نشت و تبخیر، حقابه مورد نظر را به  زمین ها می رساند. لذا با یکپارچه سازی اراضی هزینه خط انتقال نیز کاهش یافته و مکانیزاسیون کشاورزی افزایش چشمگیری می‌یابد.

در سال‌های اخیر طرح مدرن سازی آبیاری به شیوه های نواری، بارانی، قطره ای و لوله گذاری کم فشار در بسیار از زمین های وسیع انجام شده است و بخاطر افزایش تولید محصول، دیگر کشاورزان به یکپارچه سازی زمین های کشاورزی خود برای بهبود شیوه های آبیاری و اجرای سیستم های نوین آبیاری ترغیب شده اند.

جهت خرید انواع اتصالات بارانی و آبپاش کلیک نمایید.

نتایج مثبت یکپارچه سازی اراضی و مکانیزه کردن کشاورزی

  • اجرای طرح های یکپارچه سازی با تغییر در ساختار زراعـی اراضـی کـشاورزی و افـزایش وسعت بهره برداری ها و انتقال شیوه های جدید آبیاری آثار مثبتی را در زمین های اقتصادی (بـالا رفتن راندمان تولید، کاهش هزینه، صرفه جویی درآب و …) فراهم آورده است.
  • از مهمترین اثرات مثبت طرح های یکپارچه سازی افزایش سطح زیر کشت در روستاهای مورد مطالعه است.
  • از دیگر نتایج مثبت طرح های یکپارچه سازی افزایش تولید و عملکرد محصولات زراعـی در روستاهای مورد مطالعه است.
  • با اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی به کارگیری ماشین آلات در مراحل مختلـف تولیـد محصولات کشاورزی به خصوص در مرحله برداشت محصولاتی مانند گندم، جو، سـیب زمینـی تحول مثبتی دیده می شود.
  • با اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی تغییر در ارزش زمین های زراعـی بـه خـوبی مـشهود است.
  • با اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی زراعی، درآمد خالص محـصولات مختلـف افـزایش می یابد.
  • با اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی زراعی، کاهش هزینه های تولید محصولات زراعی مشاهده می شود.

 مشکلات یکپارچه سازی اراضی که با اعمال مدیریت صحیح قابل حل می باشد

  • پیچیده بودن فرآیند قطعه قطعه شدن اراضی از نظر ابعاد اجتماعی، فرهنگی, … و گستردگی و تنوع فعالیت های کشاورزی روی اراضی و وضعیت ویژگی های مورفولوژیک
  • ظرفیت های اندک نهادی، فنی و اجرایی برای اجرای طرح های یکپارچه سازی اراضی
  • فقدان نظامی مورد قبول و تثبیت شده برای پرداخت غرامت های ناشی از معاوضه زمین، نبود نهادهای حمایتی و زیرساخت ها برای تأیید معاوضه های انجام شده و هزینه بالای این روند
  • عدم وجود عکس های هوایی و کاداستر جهت ممیزی اراضی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ