اتصالات پلی اتیلن چیست و چه ویژگی هایی دارد

اتصالات پلی اتیلن پیچی

اتصالات پلی اتیلن دامنه گسترده ای از اتصالات را شامل می شود. این اتصالات به اندازه ای مهم و حیاتی می باشد که تصور طراحی یک شبکه لوله کشی بدون این اتصالات غیر ممکن است. تلاش کارشناسان ما در سناپالیز بر این بوده است که در قالب یک مقاله و به طور کلی این اتصالات و نحوه سوار کردن آنها را در شبکه به طور اختصار برای شما تشریح نمایند. لطفاً در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سناپالیز تماس بگیرید.

معرفی اتصالات پلی اتیلن

ساده­ ترین برداشت از کلمه اتصالات، شامل قطعه ­ای می‌­شود که چند جزء را به هم متصل کرده و واحدی یکپارچه می­‌سازد. اتصالات پلی اتیلنی از جمله ساده ­ترین و کارآمد­ترین نوع اتصالات در سوار کردن خطوط انتقال انرژی، لوله­ کشی و بخش تأسیسات در صنایع مختلف می­‌باشند. این اتصالات اغلب برای تغییر مسیر، تغییر قطر، تغییر در میزان دبی عبوری و اتصال لوله­ ها به همدیگر در انواع مختلف اتصالات پیچی، اتصالات جوشی، اتصالات تزریقی، اتصالات پلیمری، اتصالات کوپلینگی، اتصالات الکتروفیوژن و …  مورد استفاده قرار می­‌گیرند. قابلیت اتصال سریع، بزرگترین نقطه قوت و یکی از دلایل اصلی رواج استفاده از اتصالات پلی اتیلنی است.

 

اتصالات پلی اتیلن - سناپالیز

اتصالات پلی اتیلن پیچی (رزوه­ ای یا دنده­ ای)

اتصالات پیچی در انواع مختلف نری و مادگی و گاهاً فلنج­دار تولید می‌­شوند. جنس این محصولات پلی اتیلن سخت می­‌باشد که فشارهای بالای 10 اتمسفر را نیز تحمل می­‌کند. این اتصالات در سیستم­‌های لوله­ کشی برای اتصال مستقیم لوله­ ها یا بخش­ هایی از لوله جهت انطباق با اندازه­ های مختلف و یا برای مواردی مانند تنظیم یا اندازه ­گیری جریان سیال مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این اتصالات برای انواع لوله­ های پلی اتیلن نرم با قطر خارجی 20 الی 125 میلیمتر به کار برده می­‌شوند. مزیت این اتصالات نسبت به انواع دیگر، اجرای آن با سرعت بسیار بالا و بدون نیاز به دستگاه جوش پلی اتیلن می­‌باشد. در صورت خرابی احتمالی می­توان با هزینه کم این اتصالات را تعویض نمود و حتی در صورت جابه­‌جایی پروژه به راحتی می­توان این قطعات را باز و در مکانی دیگر مجدداً نصب نمود.

انواع اتصالات پیچی پلی اتیلنی شامل زانو مساوی (Elbow)، زانو نر (Male Elbow)، سه راه تبدیل (Reducer Tee)، سه راه ماده (Female Tee)، سه راه نر (Male Tee)،  سه راه مساوی (Tee)، کمربند (Saddle)، مغزی (Reducer Nipple)، اتصال فلنج­دار پلی اتیلن (Flanged Adaptor)، اتصال ماده پلی اتیلن پیچی (Female  Adaptor)، اتصال نر (Male Adaptor)، درپوش انتهایی (Threaded End Cap)، رابط تبدیلی (Reducing Coupling) ، رابط (Coupling) و زانو ماده (Female Elbow) می­‌باشد.

 

اتصالات پیچی - سناپالیز

 

جهت مشاهده و بررسی و خرید آنلاین انواع اتصالات پلی اتیلن پیچی با کیفیت عالی اینجا کلیک کنید.

اتصالات پلی اتیلن جوشی

همانطور که از نام این اتصال مشخص است، با استفاده از جوش لب به لب می­توان از آنها استفاده نمود. اتصالات جوشی فشار قوی در ابعاد و اندازه­ های مختلف ساخته شده و در طرح­ های انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌­گیرند. این اتصالات شامل انواع سه راه، چهار راه، فلنج، زانو، تبدیل و … می­‌باشند. نکته مهم در استفاده از اتصالات جوشی این است که بسته به کارایی دستگاه جوش و تجهیزات، کیفیت این اتصالات تحت تأثیر قرار می­‌گیرد. تبدیل، فلنج، گپ، اتصال تی اف، موفه کوتاه و بلند، سیفون و سیفون تبدیل، درپوش، زانو، سه راه و … از جمله اتصالات جوشی پرکاربرد می‌­­باشند. وزن سبک، پیش ساخته بودن و تبعاً نصب آسان، مقاوم نسبت به مواد شیمیایی، توانایی تحمل تغییر دمای ناگهانی، تحمل شرایط جوی بد، مقاوم در برابر رانش زمین، عدم رسوب­گیری و … نیز نمونه­ هایی از ویژگی­ های اتصالات جوشی می‌­باشد.

 

اتصالات جوشی - سناپالیز

 

برای مشاهده و خرید آنلاین انواع اتصالات پلی اتیلن جوشی با قیمت های متنوع اینجا کلیک نمایید.

اتصالات پلی اتیلن تزریقی

برای ساخت اتصالات تزریقی از ماده­ ای به نام Injection Moulding استفاده می‌­شود. در تولید این نوع اتصالات، ابتدا قالب اتصال مورد نظر ساخته شده و سپس با استفاده از ماشین آلات، پلاستیک داخل آن تزریق می‌­شود و اتصال مورد نظر تولید می‌­شود. این اتصالات به دلیل بافت و ساختار یکپارچه دارای مقاومت بالایی بوده و چون به صورت قالبی ساخته می­‌شوند، دارای اندازه­ هایی یکسان می­‌باشند. سه راهی­ ها، زانویی 45 و 90 درجه، تبدیل، رابط، درپوش، گپ، رابط ­های فلنجی، انشعابات، خود انشعاب­گیر و … از انواع اتصالات تزریقی پلی اتیلنی می­‌باشند. چون تولید این نوع سازه ­ها با استفاده از قالب انجام می­‌شود، تولید آنها برای پروژه های سنگین بسیار راحت تر است و می­توان از جوشکاری برای اتصال آنها استفاده نمود. از دیگر مزایای این اتصالات، هزینه پایین نصب و استفاده، مقاومت بالا نسبت به ضربه و فشار، مواد شیمیایی، ارتعاشات زمین لرزه، زنگ زدگی و شکستگی می­‌باشد.

اتصالات پلیمری

اتصالات پلیمری شامل انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، یو پی وی سی و سی پی وی سی می‌باشند. این اتصالات دارای انعطاف پذیری خوبی بوده و تبعاً کمتر دچار شکستگی می‌شوند و همچنین زمانیکه در خاک مدفون می­‌شوند، به دلیل همین انعطاف پذیری تنش­ های فشاری کمتری را تحمل می­‌کنند و ایمنی و ضریب اطمینان بیشتری را به سیستم لوله­ کشی می‌دهد. عمر اتصالات پلیمری نسبت به دیگر اتصالات بالاتر بوده و در محدوده 50 تا 100 سال قرار دارد و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به دیگر انواع فلزی خود دارند. اتصالات پلیمری قابل بازیافت هستند و از جهت زیست محیطی تأثیرات منفی کمی دارند. افت فشار کمتر در سیستم های لوله کشی، ذخیره انرژی، نصب آسان، آب بندی مناسب و وزن کم از مزایای دیگر این اتصالات است که باعث کاربرد زیاد آن در تأسیسات آبرسانی و فاضلاب شهری و ساختمانی می‌شود. ناگفته نماند که بعضی از انواع این لوله ها در دمای بالا نرم می‌شوند و به راحتی تغییر شکل داده و دفرمه می‌شوند. تولید کنندگان برای افزایش دمای قابل تحمل این لوله ها اقدام به تغییر ساختار شیمیایی آنها می‌کنند اما این کار باعث می‌شود سایر ویژگی های این لوله ها مانند مقاوت ضربه ای، مقاومت کششی و استحکام آنها کاهش یابد.

اتصالات پلی اتیلن کوپلینگی

این اتصال در صنایع مختلف نظامی، پتروشیمی، هیدرولیک، غذایی، دریایی و دارویی به کار برده می‌شود. به طور کلی برای اتصال لوله های پلی اتیلن میتوان به دو روش عمل کرد؛ روش اول، جوشکاری و روش دوم، اتصالات مکانیکی می‌باشد. کوپلینگ فشاری، کوپلینگ پیچی و فلنج ها از مهم ترین اتصالات مکانیکی لوله پلی اتیلن هستند.

 

کوپلینگ - سناپالیز

اتصالات الکتروفیوژن

این نوع اتصال از مطمئن ترین و ایمن ترین اتصالات است که بالاخص در خطوط لوله انتقال گاز و خطوط آبرسانی به کار گرفته می‌شود. ایمنی، سرعت بالا در کار با آن و تمیزی اتصال از خصوصیات بارز اتصال به روش الکتروفیوژن است. از دیگر مزیت های این روش میتوان به مقاومت شیمیایی بالا، انعطاف پذیری خوب، مصونیت از خوردگی، مقاومت در برابر فشار و ضربه، کاهش چشمگیر نشت سیال از آن، جلوگیری از ورود آلودگی به منطقه جوشکاری و … اشاره نمود. در این روش برای تولید حرارت از جریان برق استفاده می‌شود؛ به این صورت که در قسمت کاسه کوپلینگ با حرارت دادن به کوپل با استفاده از دو الکترود، مواد کناری آن به آرامی شروع به ذوب شدن می‌کنند و با افزایش دامنه ذوب و رسیدن حرارت به جداره لوله، سطح خارجی لوله نیز ذوب شده و در اثر تداخل مولکول های ذوب شده در داخل یکدیگر، لوله جوش خواهد خورد. این نوع اتصال برای اتصالات پلی اتیلنی مختلف مثل لوله به لوله، لوله به زانویی، لوله به بوشن و … کاربرد داشته و محدودیت جوش لب به لب در مورد اتصال لوله به سایزهای مشابه و همچنین با جنس های مختلف پلی اتیلن را ندارد. از طرفی دو عامل استفاده گسترده از این اتصال را محدود می‌کند؛ یکی هزینه نسبتاً بالای آن و دیگری حداکثر قطر لوله قابل اتصال به این روش است.

 

اتصالات الکتروفیوژن - سناپالیز

 

جهت مشاهده و خرید انواع دستگاه جوش و برش و متعلقات آن با تضمین کیفیت و قیمت اینجا کلیک کنید.

انواع اتصالات پلی اتیلن

همانطور که قبل تر نیز گفته شد اتصالات پلی اتیلن اغلب برای تغییر مسیر، تغییر قطر، تغییر در میزان دبی عبوری و اتصال لوله­ ها به همدیگر مورد استفاده قرار می­‌گیرند که با توجه به موارد کاربردشان گستره وسیعی را شامل می­‌شوند. طبقه­ بندی زیر به طور خلاصه مهم­ترین انواع اتصالات و کاربردشان را مجزا می­‌کند.

اتصالات سه راهی

همانطور که از اسم آن مشخص است، اتصال سه راهی جهت انشعاب­گیری از خطوط لوله به کار برده می­‌شود. این اتصالات خود شامل دو زیر مجموعه سه راهی مساوی و سه راهی تبدیلی می­‌باشد. قابل ذکر است خود سه راهی تبدیلی به دو دسته سه راهی تبدیلی با تبدیل و سه راهی نافی تقسیم می­‌شود.

 

سه راهی - سناپالیز

اتصالات زانویی

این اتصالات برای تغییر مسیر خطوط لوله­ کشی و در زوایای مخنلف مورد استفاده قرار می­‌گیرند. این اتصالات اغلب به دو روش تزریقی (به صورت یکپارچه با تزریق پلاستیک) و مایترینگ (اتصال چند قطعه با جوش) تولید می­‌گردند. با توجه به شرایط اجرایی اتصال زانویی با زوایای 90، 60، 45 و 30 درجه بیشترین کاربرد و به تبع آن تولید را دارا می‌­باشد.

 

زانویی - سناپالیز

اتصالات فلنج­دار

این اتصالات به منظور اتصال لوله­ های پلی اتیلن به شیرآلات چدنی فلنج­دار در سایز یکسان با اتصالات پیچی، اتصال دو لوله پلی اتیلن با سایزهای 2 الی 5 اینچ به یکدیگر و هر نوع دیگر از اتصالات فلنج­دار مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

 

اتصال فلنجدار - سناپالیز

 

اتصال تبدیل

این اتصال عموماً برای کاهش سطح مقطع لوله­ های اصلی و انشعابات و یا به عبارتی متصل نمودن لوله­ های پلی اتیلن با سایزهای مختلف به یکدیگر مورد استفاده قرار می­‌گیرد و یکی از پرکاربردترین نوع از اتصالات پلی اتیلنی است.

نکته اجرایی: در هنگام نصب تبدیل پلی اتیلنی بر روی لوله، حتما انتهای لوله مورد نظر را کاملا تمیز نموده، قطعات را به ترتیب سوار کرده و در صورت لزوم از نوار تفلون برای آب­بندی کامل استفاده نمایید.

 

تبدیل - سناپالیز

اتصالات چهار راهی

برای انشعاب گیری در چهار جهت مختلف از اتصال چهار راهی استفاده می‌گردد. این اتصالات می‌توانند در زوایای مختلف بسته به شرایط اجرایی تهیه شوند.

 

اتصال 4راهی - سناپالیز

 

اتصال نر و ماده

اتصال نر دارای یک سر به شکل رابط و سر دیگری به شکل رزوه می­‌باشد و جهت وصل کردن لوله­ های پلی اتیلنی  به اتصالات و متعلقات رزوه ­ای مورد استفاده قرار می­‌گیرد. اتصال ماده (رابط ماده پلی اتیلن) نیز یک اتصال پیچی بوده که برخلاف اتصال نر، قسمت داخلی آن رزوه­ دار بوده و به وسیله فلنج یا پیچ و مهره به لوله­ های پلی اتیلنی متصل می­‌شود.

نکته اجرایی: متخصصین توصیه می­‌نمایند که  جهت اتصال دو محصول به همدیگر، همواره بهتر است هر دوی آنها از یک خانواده باشند تا مشکلاتی مانند خوردگی و نشت آب از آنها به حداقل مقدار برسد.

 

اتصال نر و ماده - سناپالیز

 

اتصالات درپوش

هر زمانی که نیاز به انسداد یک لوله یا انشعاب از شبکه لوله ­کشی باشد، این اتصال مورد استفاده قرار می‌­گیرد. این اتصال به صورت پیچی بوده و به سادگی آب­بندی مورد نیاز را در انتهای خطوط انتقال به انجام می‌رساند.

درپوش - سناپالیزویژگی­ های اتصالات پلی اتیلن

قبل­ تر نیز به محبوبیت اتصالات پلی اتیلنی به دلیل عدم نیاز به نیروی متخصص خاص در اجرای آن اشاره شد. اما دلایل زیر نیز در اقبال بازار به این محصولات تأثیر به سزایی داشته است. از جمله:

  • سرعت و سهولت در اجرا
  • مقاومت در برابر فشار و ضربه
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • هزینه پایین در نصب و اجرا
  • انعطاف پذیری بالا
  • افت فشار ناچیز به دلیل صیقلی بودن اتصالات
  • مقاوم در برابر زنگ‌­زدگی
  • تحمل ارتعاشات ناشی از زمین لرزه
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و ساییدگی

برای مقایسه و بررسی انواع اتصالات پیچی و اتصالات جوشی با کیفیت کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ