کود کلاته

کود کلاته شاخص - سناپالیز

واژه کلات برای نخستین بار در سال 1920 توسط پژوهشگران استفاه شد. این کلمه از واژه‌ یونانی Chele به معنی چنگ زدن، پنجه و نگاه داشتن توسط چنگال گرفته شده است. در کل کلاته کردن به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن یک ترکیب شیمیایی با یک یون فلزی ترکیب شده و آن را بصورت محکم نگه می‌دارد اما در صنعت تولید کودهای کشاورزی به مواد غذایی غیر آلی محصور شده توسط یک مولکول از ماده آلی گفته می‌شود. امروزه از کلاته‌های مواد معدنی کم مصرف نظیر روی، مس، منگنز، کبالت، آهن و کروم در تغذیه انسان، دام و طیور و گیاهان استفاده می‌شوند. چون این فلزات در مقادیر کم، مورد مصرف گیاه واقع می‌شوند به آنها “عناصر ریز مغذی” هم می‌گویند. این فرم از مواد، جذب بالاتری نسبت به بقیه مواد دارند و همچنین دارای ثبات بیشتری هستند. پوشش آلی دور ترکیبات کلاته از واکنش دادن عناصر معدنی در خاک و تثبیت شدن آنها ممانعت می‌کند. عنصری که به فرم کلاته در آمده باشد پتانسیل بار بیشتری ایجاد خواهد کرد و در نتیجه بیشتر و بهتر از کانال‌های ریشه عبور می‌کند این فرم یک عنصر فرمی حفاظت شده است و سایر عناصر نمی‌توانند مزاحمتی در جذب آن ایجاد کنند. ریشه‌های گیاه با مواد غذایی کلات شده داخل خاک تماس پیدا می‌کنند و مواد مغذی را از کلات‌ها جدا و به مصرف می‌رساند.

معمول‌ترین مولکول برای کلاته سازی عناصر مختلف در کودهای شیمیایی به اختصار EDTA

اتیلن دی آمین تترا اسیتک اسید (Ethylene Diamine Tetra acetic Acid)،  یک ترکیب جامد بی رنگ بوده و براحتی در آب حل می شود. این عامل میتواند هم به صورت مصرف در خاک و هم محلول پاشی مورد استفاده قرار گیرد که بنابر بررسی‌ های بعمل آمده استفاده به صورت برگپاش مؤثرتر می‌باشد. به دلیل شرایط خاک کشورمان (مانند PH بالای خاکها یا همان قلیایی بودن) یون‌های فلزی اغلب برای ریشه‌های گیاهان غیر قابل جذب می‌باشند ولی وقتی که فرم کلاته این یون‌ها به صورت کود در اختیار گیاهان و درختان قرار گیرد به راحتی قابل جذب می‌شوند که حتی با آبشویی هم کمتر از دسترس گیاه خارج می‌شوند.

کود کلاته - سناپالیز

برای مشاهده و بررسی انواع کودهای کلاته اینجا کلیک نمایید.

کدام گیاهان اغلب به کودهای کلاته نیاز دارند؟

پارامتر مورد نیاز برای جواب به این سوال PH خاک است. این عدد از طریق آزمایش خاک بدست می‌آید. از آنجاییکه حساسیت درختان و سبزیجات به عناصر ریز مغذی متفاوت است نتایج آزمایش خاک امری ضروری است؛ زیرا خاک یک عامل اصلی برای دسترسی گیاه به عناصر ریز مغذی است. بنابراین همانطور که قبلاً گفته شد اگر PH خاک از 6.5 بیشتر باشد، ممکن است دسترسی گیاه به این عناصر ریز مغذی محدود شود.

مزایای استفاده از کود کلات

  1.  افزایش دسترسی گیاه به مواد معدنی ریز مغذی
  2.  عناصر غذایی به صورت آلی جذب گیاه می‌شوند
  3.  این کودها تحرک و پویایی بیشتری دارند که باعث افزایش تحرک عناصر معدنی ریز مغذی در خاک می‌شود
  4. پایداری بیشتری نسبت به یون‌های آزاد
  5.  توقف رشد عوامل بیماری‌زا
  6.  حلالیت در آب

کلاته - سناپالیز

جهت خرید انواع کودهای کلاته و دیگر کودهای با کیفیت و با قیمت های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

انواع کودهای کلاته

آمینو اسید کلات شده

مقاومت گیاه به استرس‌های محیطی مثل خشکی، شوری، سرما و گرما، افزایش میزان سبزینگی و تولید کلروفیل، کاهش افزایش عملکرد و کیفیت محصول، زودرسی محصول، بهتر شدن جذب عناصر غذایی ماکرو و میکرو.

کلات منیزیم

افزایش فتوسنتز، میزان گلدهی، افزایش درصد روغن در دانه‌های روغن و عملکرد و کیفیت محصول

کلات آهن

افزایش میزان فتوسنتز، مقاومت گیاه به بیماری‌ها و تنش‌های محیطی، جبران کمبود آهن در گیاه

کلات روی

دارای حلالیت بالا، افزایش جوانه‌زنی، گلدهی و افزایش عملکرد. همچنین مصرف این کود باعث فعالسازی برخی آنزیم‌های مهم در گیاه می‌شود.

کلات مس

مؤثردر فعالیت‌های مهم فتوسنتز و تنفس، کاملاً محلول در آب، افزایش تعداد گل و میوه در گیاه.

کلات منگنز

مؤثر در انتقال الکترون در فتوسنتز، باعث فعالسازی آنزیم‌ها و مؤثر در فرآیند اکسیداسیون و احیاء

کلات کلسیم

مؤثر در توسعه سلولی و استحکام دیواره سلولی و باعث تعادل آنیونی و کاتیونی، کاهش خسارت‌های ناشی از تنش سرما و گرما

جهت دریافت مشاوره کودی رایگان می‌توانید با کارشناسان ما در سناپالیز تماس بگیرید. 33372034-041

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ