چرا کود مایع؟

کود مایع شاخص - سناپالیز

متخصصان مکرراً استفاده از کودهای مایع را به جهت سهولت در مصرف و سرعت در جذب توصیه می‌نمایند. این کودها هم از طریق محلول پاشی و هم از طریق اختلاط با آب آبیاری و همچنین برای تمامی محصولات کشاورزی قابل استفاده هستند. ما در این مقاله سعی داریم که کود مایع را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کود مایع چیست؟

کود مایع همانگونه که از اسمش پیداست، ترکیبی از عناصر ماکرو و میکرو به ‌شکل مایع و اغلب اوقات به ‌شکل خیلی غلیظ است. بنابراین قبل از مصرف، باید ابتدا این کود را با مقداری آب، رقیق و سپس استفاده کرد. هر کودی غلظت‌های مخصوص به‌ خود را دارد؛ بنابراین توجه به توصیه‌‌هایی که توسط سازنده مطرح شده ‌است، ضروری است. هرچند کودهای مایع همراه با آب آبیاری قابل استفاده می‌باشند اما عمده جذب آنها از طریق برگ گیاه است. همچنین این کودها برای انواع گیاهان از درختان تنومند گرفته تا گل‌های ظریف قابل استفاده می‌باشد.

کود مایع - سناپالیز

برای مشاهده و بررسی انواع کودهای مایع با برندهای مختلف اینجا کلیک نمایید.

مزایای کود مایع

استفاده از کود مایع مزایای زیادی از جمله موارد زیر دارد:

  • قابلیت استفاده به صورت محلول‌پاشی
  • دارای بازدهی بالا
  • تغذیه مطمئن و قابل کنترل گیاه
  • جذب بسیار سریع
  • کاهش مصرف کود
  • کاهش هزینه‌ها
  • امکان محاسبه دقیق میزان و زمان مصرف کود
  • کاهش آلودگی محیط زیست
  • اختلاط با حشره کش‌ها، علف کش‌ها و…
  • افزایش راندمان جذب عناصر غذایی
  • افزایش مقاومت گیاه به آفات و بیماری‌ها
  • بالابردن مقاومت به تنش‌های محیطی
  • افزایش میکرو ارگانیسم‌های خاک
  • افزایش نگهداری بیشتر آب در خاک
  • افزایش کیفیت و مقدار محصول

تجربه‌های استفاده از کود مایع

در مطالعه‌ای اثر کود مایع جلبکی روی شاخص‌های رشد و فعالیت آنتی اکسیدانی گندم بررسی شد و طبق نتایج به دست آمده به دلیل وجود هورمون‌های القا کننده رشد و مواد غذایی ضروری موجود در سرعت جوانه‌زنی و فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه افزایش یافت. در مطالعه دیگری این کود روی رشد و وزن خشک گل و ساقه همیشه بهار تأثیر مثبت نشان داد.

در بررسی که روی اسفناج صورت گرفت مشخص شد کاربرد کود آلی به شکل مایع جذب عناصر پرمصرف را در این گیاه افزایش می‌دهد.

گندم دیم بعد از دریافت کود مایع نیتروژنی برای توزیع یکنواخت و نفوذ کود نیاز به آبیاری یا بارندگی تا 25 میلی‌متر دارد. تحقیقی جهت مقایسه کود اوره به دو فرم جامد و مایع بر روی گندم دیم انجام شد. اوره مایع طی این تحقیق به دو صورت همراه با 25 میلی‌متر و 50 میلی‌متر آب به کار رفت. نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد مصرف اوره به صورت مایع همراه با 50 میلی‌متر آب باعث افزایش عملکرد و راندمان فتوسنتز و عملکرد دانه در این گیاه شد. علت این افزایش عملکرد تعداد سنبله در واحد سطح و اندام های ذخیره‌ای گیاه بود. ایرادی که کود مایع دارد فاسد شدن آن است که بعد از یک جا ماندن و عدم مصرف رخ می‌دهد.

در اوایل بهار که ریشه به دلیل دمای پایین غیر فعال است نیاز گیاه به یکسری عناصر مثل روی و بر تأمین نمی‌شود که در این مواقع محلول‌پاشی کود مایع نیاز گیاه را برطرف می‌کند. همچنین در اوایل فصل رشد که رقابت بین اندام های زایشی و رویشی بالا هست محلول‌پاشی کودهای مایع مفید است.

کود مایع یا کود پودری؟

کشاورز محترم این تصمیم با شماست که از چه نوع کودی استفاده کنید. به‌ یاد داشته باشید که در این زمینه هیچ قانونی برای آزمایش کودهای مختلف وجود ندارد. بهتر است که هر دو نوع کود مایع یا خشک را امتحان کنید تا دریابید که کدام نوع برای رشد بهتر محصولات شما مناسب‌تر است. شاید ترکیب هر دو روش بهترین نتیجه را در تأمین نیازهای گیاه و درخت داشته باشد. بسیاری از کشاورزان و باغبان‌ها ابتدا خاک را به‌کمک کودهای خشک اصلاح می‌کنند و سپس با رشد گیاه، در مراحل مختلف کودهای مایع را به کار می‌برند. با این روش کشاورز از مزایای هر دو نوع کود بهره می‌گیرد. اما به طور کلی در صورت استفاده صحیح از هر کودی (یا ترکیب آنها) کشاورز به نتایج مطلوب خود می‌رسد. در کنار بسیاری دیگر از جنبه‌های باغبانی، تنها راهی که بفهمید کدام سیستم کوددهی مناسب شرایط شماست، امتحان‌کردن هر دو نوع روش است.

جهت خرید انواع کودهای مایع با کیفیت عالی و قیمت های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

خرید انواع کود مایع

سناپالیز، تیمی از کارشناسان متخصص در حوزه کشاورزی را گرد هم آورده است تا راهنمایی‌ها و مشاوره‌ های مورد نیاز قبل از خرید را به مشتریان ارایه نمایند. لطفاً در صورت نیاز با ما تماس بگیرید تا در مورد انتخاب نوع و میزان کودهای مورد نیازتان  مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ