محلول‌پاشی برگی

محلولپاشی شاخص - سناپالیز

تغذیه گیاه به دو صورت خاکی و محلول‌پاشی انجام می‌گیرد. در تغذیه خاکی جذب مواد غذایی از طریق ریشه و به آرامی اتفاق می‌افتد اما در تغذیه به صورت محلول‌پاشی عناصر غذایی از طریق سطح برگ و ساقه،  با سرعت بالایی صورت می‌گیرد. محلول‌پاشی روشی جهت کاهش مصرف کودهای شیمیایی در خاک است که منجر به کاهش اثرات مخرب زیست محیطی نیز می‌شود و همچنین می‌توان آن‌ را به عنوان یکی از بهترین، سریعترین و ارزانترین روش‌های تغذیه بشمار آورد.

تغذیه محلول‌پاشی به عنوان یک تأمین کننده تکمیلی عناصر کم مصرف و پر مصرف، هورمونهای گیاهی، محرک رشد و سایر عناصر مفید به حساب می‌آید. تأثیر محلول‌پاشی در افزایش محصول و کیفیت محصول، مقاومت به بیماری‌ها، آفات و بهبود مقاومت به خشکی مشاهده شده است.

نحوه‌ی عملکرد محلول‌پاشی برگی

نحوه‌ی عملکرد تغذیه محلول‌پاشی به این صورت است که مواد مغذی و محرک طی پدیده انتشار به سمت برگ‌ها حرکت می‌کنند، به طوریکه مواد از یک منطقه با غلظت بالا به سمت منطقه با غلظت پائین حرکت می‌کنند. باید به این نکته هم توجه کنیم که پدیده انتشار به صورت دو طرفه صورت می‌گیرد، بنابراین چنانچه غلظت عناصر غذایی در برگ بیشتر از محلول غذایی باشد، می‌تواند باعث بیرون راندن عناصر غذایی از برگ شود. به همین دلیل است که همیشه از یک محلول قوی برای محلول‌پاشی استفاده می‌شود. عواملی مانند رطوبت ، دما، سن، میزان گستردگی و ضخامت کوتیکول در افزایش یا کاهش میزان انتشار مؤثر هستند.

محلولپاشی - سناپالیز

جهت مشاهده و خرید انواع کود با کیفیت عالی برای به کار بردن در محلول‌پاشی اینجا کلیک نمایید.

 شیوه عمل در محلول‌پاشی می‌تواند روی گل دهی، میوه دهی، اندازه میوه، میزان رشد رویشی و سایر مشخصات گیاهی تأثیر داشته باشد و همچنین پاسخ گیاه به محلول‌پاشی بستگی به گونه گیاه، شکل کود، غلظت کود، دفعات کاربرد کود و مرحله رشدی گیاه دارد.

از اهداف محلول‌پاشی می‌توان به جلوگیری از خزان زود رس برگ‌ها، افزایش مقاومت جوانه‌های گل نسبت به تنش سرما، افزایش استحکام و پایداری جوانه‌های سال بعد، گرده افشانی قوی‌تر و بالا رفتن کیفیت محصول سال آینده اشاره کرد.

از چندین مواردی که در آن‌ها استفاده از محلول پاشی نتایج بهتری نسبت به کاربرد خاکی خواهد داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- شرایط محدود کننده: زمانی که گیاه در شرایطی قرار دارد که از طریق ریشه‌ها نمی‌تواند مواد مغذی کافی را جذب کند، محلول‌پاشی راه‌حل مفیدی است.

2- هنگامی که نیاز به رفع سریع کمبود مواد غذایی احساس شود: جذب مواد غذایی از طریق برگ خیلی سریع تر از ریشه انجام می‌شود. یکی از مزیت های محلول پاشی برگی، واکنش سریع گیاه است. راندمان جذب مواد غذایی در محلول‌‌‌‌‌‌پاشی 8 تا 9 برابر بیشتر از هنگامی است که کاربرد خاکی صورت گرفته باشد.

3- هنگامی که علائم کمبود ظاهر شود: محلول پاشی درختان یک راه بسیار سریع اما موقتی است و باید در چندین مرحله تکرار شود.

محلولپاشی برگی - سناپالیز

4- هنگامی که بالاترین کیفیت محصول مد نظر باشد: محلول‌پاشی در اواخر دوره رشد رویشی و در طول رشد زایشی می‌تواند کیفیت محصول را افزایش دهد.

5- هنگامی که مقاومت به آفت و بیماری‌ها مد نظر است: محلول‌پاشی با مواد غذایی حاوی فسفر و پتاسیم و بویژه فسفیت پتاسیم می‌تواند توسعه بیماری‌ها را کاهش داده و افزایش کمی و کیفی محصول را به دنبال خواهد داشت.

6- هنگامی که میزان محصول زیاد و عدم تغذیه کافی و یا برگ ریزی قبل از موعد باعث کاهش گسترش و ضعف ریشه شود.

7- هنگامی که دسترسی مواد غذایی در خاک کاهش یافته است: در خاک هایی که به دلیل شرایط نامساعدی مثل رطوبت بالا و یا خیلی کم خاک، دمای پایین و نامتعادل بودن مقدار عناصر غذایی در خاک ممکن است مواد غذایی از دسترس ریشه خارج شوند. در چنین شرایطی محلول‌پاشی مؤثرترین راه برای مقابله با این عوامل است.

و …

کودهای مصنوعی و آلی از متداول ترین ترکیب‌های کودی برای محلول‌پاشی است.

کود‌های مصنوعی اکثراً مواد کودی قابل حل متداول هستند که برای محلول‌پاشی استفاده می‌شود. مخلوط‌های مایع و پودرهای قابل حل به ترکیبات محلول در آب ترجیح داده می‌شوند. همچنین باید توجه داشته باشیم که استفاده از کودهای مصنوعی در محصولات ارگانیک مجاز نیست.

کود‌های آلی تهیه شده از ماهی (امولسیون ماهی یا پودر ماهی) و جلبک دریایی (پودر محلول جلبک دریایی یا عصاره جلبک دریایی)، بعنوان رایج ترین ترکیب محلول‌پاشی در محصولات آلی بشمار میروند که بطور جداگانه و یا بطور ترکیبی بکار برده می‌شوند .

برای مشاهده و خرید لانس محلول‌پاشی اینجا کلیک نمایید.

زمان انجام محلول‌‎پاشی

محلول‌‎پاشی را زمانی انجام می‌دهند که رطوبت بالا و دما نیز زیاد نباشد. زمان توصیه شده معمولاً هنگام طلوع و غروب خورشید یعنی به عبارت دیگر از ساعت 10-7 صبح و یا بعد از 5 بعد از ظهر می‌باشد.

در حالت کلی کاهش میزان مصرف کود و همین طور اقتصادی بودن محلول‌پاشی را باید از مهمترین مزایای این روش قلمداد کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ