کشاورزی ارگانیک

کشاورزی ارگانیک شاخص - سناپالیز

در حال حاضرکشورهای جهان به سرعت به سمت تغییر الگوی مصرف و استفاده از فرآورده های ارگانیک روی می‌آورند و علت آن هم این است که این نوع کشاورزی یک سیستم تولید پایدار به شمار می‌رود و همواره بر سه اصل سلامت خاک، انسان و اکوسیستم تأکید ویژه دارد. در ادامه به تشریح این نوع کشاورزی می‌پردازیم.

منظور از کشاورزی ارگانیک چیست؟

کشاورزی ارگانیک با نام‌های مختلف کشاورزی زیستی، کشاورزی بیولوژیک، کشاورزی تجدید شونده و کشاورزی پایدار، عبارت است از استفاده از اطلاعات علمی برای کاهش استفاده از سموم و مواد شیمیایی در تولید محصولات. در این سیستم، کشاورزی به نهاده‌های خارج از مزرعه وابسته نیست و استفاده از کودهای شیمیایی، داروهای دامپزشکی، مواد نگهدارنده، بذرهای اصلاح شده ژنتیکی، افزودنی‌ها، سموم دفع آفات و آنتی بیوتیک‌ها ممنوع می‌باشد. به عبارتی هیچگونه دخالت و دستکاری در این سبک کشاورزی قابل قبول نمی‌باشد. می‌توان گفت که این سبک از کشاورزی دید علمی به کارهایی است که اجداد ما در کشاورزی جهت سلامت خاک، انسان و اکوسیستم به آن عمل می‌کردند.

کشاورزی ارگانیک - سناپالیز

علت استقبال از کشاورزی ارگانیک چیست؟

اگر همه مردم جهان بخواهند به استفاده از محصولات ارگانیک روی آورند، نمی‌توان غذای کافی برای جمعیت جهان (جهت سالم زندگی کردن) تولید کرد؛ به همین دلیل این امر می‌تواند به گرسنگی در برخی کشورها منجر شود. اما این تولیدات کشاورزی همچنان بازار مصرف خود را دارند. نخستین دلیل مهم برای تقاضای جهانی محصولات زیستی، وجود مزه بهتر، خواص غذایی بیشتر و طبیعی این محصولات نسبت به محصولات تولید شده در سیستم زراعی رایج و محصولات اصلاح شده ‌است. مطالعات نشان می‌دهد ارزش غذایی و ویتامین‌ها در غالب محصولات زیستی و اصلاح نشده بسیار بیشتر از محصولات سیستم رایج است. از این جمله می‌توان به محتوی بیشتر ویتامین‌هایی مانند ویتامین B و ویتامین C، ویتامین E و لیکوپن و مواد معدنی همچون منیزیم، آهن و روی در محصولات باغی مانند گوجه فرنگی و وجود آنتی ‌اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه مفید در سایر محصولات اشاره کرد. دلیل دیگر تقاضا برای این محصولات سازگاری زیست ‌محیطی این محصولات از فرآیند تولید تا انتقال به مصرف‌کننده و نیز سیستم جامع اکولوژیکی مدیریت این مزارع است که حداقل آسیب زیست‌ محیطی و حداکثر سازگاری آن با سیستم‌های طبیعی را در بردارد. یک دلیل دیگر برای درخواست تولید فرآورده‌‌های زیستی در سطح دنیا، وجود باورهای اخلاقی و دینی است که این باورها محیط ‌زیست را به عنوان محیطی برای پرورش نسل‌های گذشته، حال و آینده و به جهت تولید غذا برای نسل‌های مختلف در نظر می‌گیرد و هر گونه صدمه زدن به آن را از لحاظ اخلاقی یا مذهبی را محکوم می‌کند.

باورهای غلط در مورد کشاورزی ارگانیک چیست؟

برخی افراد بر این باورند که محصولات به دست آمده از کشاورزی ارگانیک همان محصولات وگانی هستند که گیاهخواران از آنها استفاده می‌کنند، ولی باید بدانید که فرآورده‌های وگان و ارگانیک با داشتن وجه اشتراک‌های بسیار، معنا و مفهومی کاملاً متفاوت از هم دارند. واژه وگان به فرآورده‌هایی اطلاق می‌شود که با وجود ارگانیک بودن، گوشت و فرآورده‌های حیوانی در آن وجود نداشته باشد. گاهاً حتی تصور می‌شود که این شیوه کشاورزی از استفاده هر گونه کودی بی نیاز است، ولی واقعیت این است که هیچ محصولی بدون کودرسانی رشد و نمو پیدا نخواهد کرد. باید بدانید که سموم ارگانیک یا همان کودهایی که به طور طبیعی به دست می‌آیند در این نوع کشاورزی جهت حاصلخیز کردن خاک یا حفاظت از گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی دیگر نیز  اینگونه می‌پندارند که کشاورزی ارگانیک یعنی برگشت به سوی کشاورزی سنتی. کشاورزان ارگانیک کار به هیچ عنوان نمی‌توانند یافته‌های علمی چندین سال پیش را انکار کرده و خود را بی نیاز از آنها بدانند. در واقع آنها در تلاشند تا با استفاده از دستاوردهای علوم زیستی به صورت پیشرفته، خود را از بند ترکیبات شیمیایی آزاد سازند و به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و جلوگیری از فرسایش خاک کمک کنند.

جهت بررسی و خرید انواع کود با کیفیت عالی و قیمت های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

اهداف کشاورزی ارگانیک چیست؟

۱- اهداف زیست محیطی

  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • مدیریت خطرات احتمالی در فعالیت‌های کشاورزی
  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی
  • حفظ منابع طبیعی
  • حفظ آب و خاک به دور از هر گونه آلودگی

۲- اهداف اقتصادی

  • رقابت با محصولات غیر ارگانیک و ورود به بازار مناسب و تجارت‌های عادلانه
  • جلوگیری از گرانی
  • پایداری اقتصاد جامعه و علی‌الخصوص خانوارهای تولیدکننده محصولات کشاورزی
  • افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی
  • کاهش هزینه‌های تولید

۳- اهداف اجتماعی

  • احترام به فرهنگ محلی
  • تأمین نیازهای جوامع محلی
  • افزایش روحیه در زنان و خانوارهای کشاورز
  • سلامت تغذیه‌ای جامعه
  • ایجاد شرایط کاری مناسب

مزایای کشاورزی ارگانیک چیست؟

کشاورزی ارگانیک علاوه بر حفظ سلامت انسان‌ها و طبیعت، هزینه تولید محصولات را کاهش می‌دهد؛ زیرا کشاورز دیگر نیازی به خرید مواد شیمیایی گران قیمت ندارد. همچنین در مزرعه کارگران و کشاوزران از نظر جسمی و روحی سالم‌تر خواهند بود. در طولانی مدت، مزارع ارگانیک موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست می‌شوند و روند گرم شدن کره زمین را کندتر می‌کنند. این سبک کشاورزی زندگی طبیعی را به گیاهان، حیوانات و حتی انسان‌ها هدیه می‌دهد، به حفظ تنوع زیستی کمک بسیاری می‌کند و آلودگی آب‌های زیرزمینی را متوقف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ