تانک کود چیست و چگونه کار می‌کند

تانک کود شاخص - سناپالیز

تانک کود یکی از تجهیزات سیستم کنترل مرکزی است که عمدتاً بین فیلتر شن و فیلتر توری قرار می‌گیرد و به کمک آن کود و مواد شیمیایی مورد نیاز گیاه به آن تزریق می‌شود؛ به همین دلیل با نام دستگاه تانک کود نیز شناخته می‌شود. سیستم تزریق کود به دو نوع تانک کود دستی و تانک کود انژکتوری تقسیم بندی می‌شود. در ادامه به توضیح مزایا و نحوه عملکرد این تانک‌ها می‌پردازیم.

تانک کود چیست؟

توزیع عناصر مورد نیاز گیاهان در کلیه مراحل رشد و تکثیر، بخش مهم و از وظایف اصلی ایستگاه‌های کنترل مرکزی می‌باشد. از طرفی در لوله‌های قطره‌ چکان‌ دار و میکروجت‌ها احتمال انسداد نازل‌ها در اثر رسوب مواد موجود در آب مصرفی بسیار زیاد بوده که این مهم می‌تواند باعث شکست طرح‌های آبیاری شود که با استفاده از سیستم تانک تزریق کود می‌توان از امر جلوگیری نمود.

تانک کود - سنالیز

انواع تانک کود

همانطور که اشاره شد سیستم تزریق کود به دو نوع تانک کود دستی و تانک کود انژکتوری تقسیم بندی می‌شوند. تانک کود دستی یا سیکل بسته در مواردی که غلظت دقیق کود یا محلول مهم نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد این نوع تانک کود یا سیستم تزریق کود با ایجاد اختلاف فشار توسط یک شیر فلکه که بین بوشن ورودی و خروجی تعبیه شده است، می‌باشد. در غیر این صورت از تانک کود انژکتوری استفاده می‌شود. در این نوع سیستم تزریق کود که با نام تانک کود انژکتوری نیز شناخته می‌شود، یک انژکتور ونتوری در ادامه لوله اصلی نصب می‌شود و مواد غذایی که در مخزن جداگانه‌ای قرار دارد، توسط اختلاف فشار ایجاد شده به وسیله انژکتور وارد لوله جریان آب شده و به گیاهان می‌رسد.

جهت مشاهده و خرید انواع تانک کود دستی با کیفیت عالی و قیمت های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

تفاوت دو روش تانک کود دستی و تانک کود انژکتوری در سرعت رقیق شدن محلول نسبت به زمان است که در روش دستی ثابت نبوده ولی در روش تانک کود انژکتوری ثابت است.

البته شایان ذکر است در روشی دیگر برای تزریق کود به جریان آب از پمپ تزریق کود استفاده می‌شود. در روش پمپ تزریق کود نوع پمپ با توجه به محیط و نوع انرژی مصرفی انتخاب شده و همچنین می‌بایست میزان دقیق انحلال کود در آب در روش پمپ تزریق کود مشخص باشد.

برای بررسی و خرید با کیفیت ترین تانک های کود انژکتوری با قیمت های مناسب اینجا کلیک نمایید.

نحوه نصب تانک کود

نصب تانک کود به سه طریق انجام می‌شود :

  • نصب مستقیم: در این حالت اختلاف فشار بین ورود و خروج آب به تانک کود توسط یک شیر فلکه کنترل می‌شود .در این روش عمل کود رسانی به طور یکنواخت در هنگام آبیاری صورت نمی‌گیرد. از مزایای آن سادگی و ارزانی آن است. این روش برای سیستم‌های آبیاری نیمه اتوماتیک مناسب است و برای سیستم آبیاری اتوماتیک توصیه نمی‌شود.
  • نصب با استفاده از پمپ تزریق کود: در این روش از یک پمپ برای تزریق کود و محلول‌های شیمیایی از یک مخزن به داخل سیستم آبیاری استفاده می‌شود و از طریق خروجی آب قطره چکان‌ها بین گیاهان تقسیم می‌شود. انتخاب نوع پمپ بستگی به منبع انرژی که باعث کارکرد پمپ می‌شود، دارد. با این روش میزان جریان و غلظت موادی که از مخزن پمپ می‌شود می‌تواند به میزان مطلوبی که مورد نظر است تنظیم شده  و به داخل آب آبیاری پمپاژ گردد که در این صورت باید فاکتور رقیق شدگی مستقیماً در مزرعه اندازه گیری شود .از مزایای پمپ‌های تزریق کود کنترل خیلی خوب مقدار و زمان کاربرد کود و مواد شیمیایی، قابلیت حمل آسان تر، افت فشار بسیار کم در سیستم و کاهش نیروی کارگری است. اما یکی از معایب آن احتیاج به منبع انرژی خارجی (فشار آب یا الکتریسیته) می‌باشد.
  • نصب با استفاده از ونتوری: عملکرد سیستم در این حالت بر اساس طرز عمل لوله ونتوری (کاهش سطح مقطع باعث افزایش سرعت می‌شود) است. اختلاف فشار بین ورودی و خروجی لوله ونتوری جهت مکش کودها یا مواد شیمیایی دیگر از یک مخزن به داخل جریان آب کافیست. این روش، روشی ارزان و مناسب برای تزریق کود و سایر مواد شیمیایی می‌باشد.

جهت مشاهده تانک کود دوکاره انژکتوری و دستی اینجا کلیک نمایید.

وظایف اصلی تانک کود

سه وظیفه اصلی مخازن و تانک تزریق کود عبارت است از :

  • آماده سازی و تزریق کود و مواد غذایی مورد نیاز گیاهان
  • شستشوی شیمیایی مسیر لوله‌های شبکه آبیاری تحت فشار و جلوگیری از انسداد قطره چکانها با استفاده از محلول‌های شیمیایی
  • تزریق سموم دفع آفات (علف‌کش، نماتدکش و آفت‌کش)

مزایای تانک کود

  • سیستم تزریق کود قابلیت انتقال محلول‌ها را در حجم بالا به صورت یکنواخت دارا می‌باشد و از خروج این مواد از محدوده تعیین شده جلوگیری می‌کند.
  • سیستم تزریق کود دارای قابلیت جداسازی ذرات بزرگ مانند ذرات حل نشده در آب را دارد.
  • سیستم تزریق کود دارای صرفه اقتصادی بوده و در عین حال نحوه استفاده از آن ساده است.
  • جابجایی و نصب آنها آسان است.
  • بدنه این تانک‌ها جهت جلوگیری از زنگ زدن در برابر کودهای مایع ذخیره شده در مخزن تقویت شده‌اند.
  • از سیستم تزریق کود جهت تأمین فسفر، پتاسیم، گوگرد، روی و آهن گیاهان استفاده می‌شود.
  • از تانک کود یا سیستم تزریق کود علاوه بر تغذیه و کوددهی گیاهان می‌توان در شستشوی لوله‌های آبیاری که دارای قطره چکان هستند، نیز استفاده نمود. زیرا سبب جلو گیری از رسوب در قطره چکان‌ها می‌شود.

سرویس و نگهداری تانک کود

  • برای استفاده از کودهایی که جامد هستند و به سختی تمایل به حل شدن در آب دارند جهت تزریق کود در آبیاری قطره‌ای، احتیاط لازم صورت گیرد. در غیر این صورت مواد معلق در آب باقی مانده و منجر به رسوب در سایر قطعات می‌شوند.
  • در فصل زمستان سیستم تزریق کود یا به عبارت دیگر دستگاه تزریق کود را تخلیه نمایید تا از یخ زدگی محافظت شود.
  • بعد از هر بار کوددهی توسط تانک کود آبیاری، کاملاً مخزن را شستشو دهید تا امکان رسوب‌گیری و پوسیدگی در آن کاهش یابد.
  • اگر سیستم کوددهی را در فضای باز قرار می‌دهید، در فصلی که نیازی به کوددهی نیست، قطعات را باز کرده و در فضای سر پوشیده قرار دهید.
  • توصیه می‌شود یک ساعت قبل و بعد از کوددهی، عمل آبیاری جهت عاری شدن سیستم از کود یا ذرات درشت انجام شود.
  • در صورت وجود رسوب در سیستم توصیه می‌شود از روش اسیدشویی استفاده شود؛ بدین صورت که در ابتدا می‌بایست اسید خاک را تا حد FC کاهش داده، پس از تزریق اسید سیستم به مدت یک ساعت خاموش باشد تا عمل رسوب زدایی انجام شود. دلیل این امر حل شدن رسوبات و کاهش خاصیت اسیدی بوده و پس از گذشت یک ساعت می‌بایست به میزان حداقل زمان، آبیاری صورت گیرد.

جهت دریافت مشاوره رایگان در مورد تانک کود و نحوه انتخاب آن می‌توانید با کارشناسان ما در سناپالیز تماس حاصل فرمایید. 33372034-041

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ