ضرورت کود سیاه

کود سیاه - سناپالیز

به علت عناصر تشکیل دهنده این نوع کود گرانوله به گونه‌ای است که سبب رنگ سیاه آن شده و به این علت این کود را کود سیاه می‌نامند. قدمت بهره‌گیری از این کودها به قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد. زمانی که با گسترش صنعت کشاورزی، میزان کودهای حیوانی و یا گیاهی مورد نیاز با محدودیت مواجه شد. اولین تلاش‌ها برای تولید کود شیمیایی در مقیاس صنعتی از استخراج پتاسیم از معادن آلمان در سال 1860 شروع شد که در حدود همان سال‌ها نیز اولین واحد تولید کود شیمیایی فسفات از فسفات اوره در مقیاس تجاری نیز شکل گرفت. کودهای فسفاته یا در اصطلاح کود سیاه بعد از کودهای نیتروژنی از پر مصرف ترین کودهای جهان است. این کود یکی از کودهای لازم و ضروری برای رشد و نمو گیاه و ریشه‌زنی می‌باشد. از مزایای کود سیاه می‌توان به افزایش بازده برداشت محصول و مقاومت گیاهان در برابر انواع بیماری‌ها دانست. این کود در مرحله اول سبب توسعه ریشه شده و پنجه زنی را گسترش می‌دهد که  این امر می‌تواند در رشد گیاه اثر زیادی داشته باشد. در مرحله دوم هم به کارگیری کود شیمیایی سیاه مرحله پرورش دانه را سریع‌تر انجام داده و به این شکل زمان گلدهی را هم کم می‌کند.

 مزایای استفاده از کود گرانوله سیاه

1- تأمین عناصر ماکرو:

این عناصر به وفور مورد نیاز گیاهان می‌باشند و گیاهان به مقدار زیاد به آن‌‌ها نیاز دارند.

2-تأمین عناصر میکرو:

عناصر میکرو از آن جمله عنصرهایی هستند که گیاه به مقدار کمتری به آن‌ها نیاز دارد اما برای رشد و ادامه زندگی گیاه مهم و ضروری هستند.

برای مشاهده و خرید انواع کودهای باکیفیت اینجا کلیک نمایید.

کود گوگرد سیاه - سناپالیز

3- تأمین ماده آلی:

در این مورد سعی می‌شود تا موادی جهت بهبود بافت و کیفیت خاک بدان اضافه گردد. بنابراین اگر چه شما در ظاهر از کود شیمیایی استفاده می‌کنید اما کیفیت و بافت خاک نیز بهسازی شده و به طور کلی بهبود می‌یابد.

چگونه متوجه نیاز گیاه ما به کود شیمیایی سیاه شویم؟

کود شیمیایی سیاه در واقع وقتی برای گیاه نیاز هست که نشانه‌های فقدان در آن دیده شود. نشانه‌های زیر نشان ‌دهنده‌ی احتیاج گیاه به فسفر بیشترند:

1- روند رشد گیاه کند شده و ساقه‌ها نازک‌تر می‌شود.

2- گیاه در مقابل آب آبیاری سرد پایداری چندانی ندارد.

3- رشد گیاه و رسیدن دانه در مدت زمان طولانی انجام می‌شود.

4- تعداد دانه‌های پوک زیاد می‌باشد.

5- تعداد برگ‌ها و دانه‌ها کم می‌شود.

6- رنگ برگ‌ها عوض شده و فرم آنها نازک‌تر از گذشته می‌شود.

7- برگ‌های قدیمی‌تر گیاه رنگ قهوه‌ای پیدا کرده و می‌ریزد.

8- پنجه زنی گیاه کم می‌شود.

انواع کود شیمیایی سیاه

کود شیمیایی سیاه انواع گوناگونی دارد که از طریق گوناگون ساخته می‌شوند. واکنش شیمیایی نخستین در ساخت کود فسفاته بر مبنای فرمولی خاص انجام می‌شود، به بیان راحت‌تر از مخلوط آپاتیت و اسید سولفوریک در این فرمول بهره منده می‌شوند. اما به این سهولت هم نیست و سوپر فسفات به شکل آزمایشگاهی در 5  مرحله مهم تولید می‌شود و این کار زمان و دقت لازم را می‌طلبد. برخی کودهای سیاه یا فسفاته عبارتند از: دی آمونیوم فسفات، مونو آمونیوم فسفات، سوپر فسفات تریپل، سوپر فسفات ساده

نحوه‌ی مصرف این کود

کود شیمیایی سیاه دارای درصدی از فسفر می‌باشد که آن را اغلب با درصد اکسید فسفر می‌شناسیم. کود شیمیایی سیاه وقتی به خاک گیاه اضافه می‌شود، معمولاً در ابتدای کار و سال اول همچنان به صورت قابل جذب در گیاه باقی می‌ماند و گیاه شما می‌تواند سال‌های آتی نیز آن را به صورت بازجذب استفاده کند. البته طبیعتاً مقدار آن نسبت به سال اول کمتر شده است. ترکیبات خاکی که گیاه در آن کاشته می‌شود و همچنین روش کود دهی از دیگر تعیین کننده های میزان مصرف آن می‌باشد.
اما نکته مهم این است که کود شیمیایی سیاه اغلب قبل از کاشت گیاه به خاک افزوده می‌شود. از آنجایی که کود شیمیایی سیاه بایستی قبل از غرقاب کردن خاک با آن مخلوط شود، نیاز به فردی با تجربه دارد. شخص متخصص یا کشاورز با تجربه آن را دقیقاً در محل ریشه گیاه افزوده و منتظر اثرگذاری آن می‌ماند.

برای مشاهده و خرید با کیفیت ترین کودها اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ