نحوه انتخاب پمپ فشار قوی

پمپ فشار قوی شاخص - سناپالیز

در حالت کلی یک پمپ فشار قوی متشکل از یک پمپ گریز از مرکز است که از چند طبقه بسته به ارتفاعی که نیاز است سیال پمپاژ گردد، می‌باشد. ارتفاعی که سیال می‌بایست پمپاژ شود در واقع همان اندازه فشار استاتیکی است که به صورت افقی و عمودی منجر به انتقال سیال یا آب خواهد شد. پمپ فشار قوی یکی از انواع پمپی است که فشار زیادی را در دبی‌های کم فراهم می‌کند و در واقع وجود طبقات زیاد در این پمپ امکان ایجاد فشار بیشتر را فراهم کرده است. ساختار و طراحی کاربردی این پمپ‌ها کاربری فراوانی را برای این پمپ در مواردی از جمله تأمین آب شهری، زهکشی، خنک‌سازی و آبرسانی در فعالیت‌ها و مصارف صنعتی، استفاده از پمپ به عنوان بوستر پمپ، آبیاری بارانی، پمپاژ آب راکد و البته استفاده از آن به عنوان پمپ تغذیه دیگ بخار برای تأمین آب گرم در تأسیسات صنعتی و در نهایت در بخش آتش نشانی برای اطفای حریق فراهم کرده است.

انتخاب پمپ فشار قوی پمپیران

کاتالوگ پمپ‌های فشار قوی حاوی جدولی به نام جدول همپوشانی می‌باشند که با استفاده از این جدول می‌توانید به راحتی پمپ مناسب خود را انتخاب کنید. این جدول دارای یک محور عمودی (ارتفاع) و یک محور افقی (آبدهی) می‌باشد. شما می‌بایست ابتدا میزان آبدهی و ارتفاع خود را بر روی این نمودار مشخص کرده و به صورت دو خط عمودی و افقی این دو نقطه را ادامه دهید تا در یک نقطه یکدیگر را قطع کنند که این نقطه مدل پمپ مورد نظر را مشخص می‌کند. پس از مشخص کردن نقطه تلاقی این دو مراحل نحوه انتخاب پمپ فشار قوی پمپیران به شرح زیر می‌باشد:

پمپ فشار قوی - سناپالیز

جهت مشاهده و خرید پمپ فشار قوی با کیفیت عالی و قیمت های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

با توجه به این که پمپ‌های فشار قوی قابلیت کوپله شدن با دو موتور را دارند، برای انتخاب پمپ مورد نظر فرآیند پیدا کردن آبدهی و ارتفاع را بر روی دو منحنی باید انجام داد. برای مثال میزان آبدهی مورد نظر مقدار 33 متر مکعب در ارتفاع 112 متری می‌باشد. با توجه به منحنی هم پوشانی هر دو موتور 1450 دور بر دقیقه و 2900 دور بر دقیقه مشاهده می‌کنیم که با در نظر گرفتن راندمان ذکر شده می‌توان دو پمپ WKL 65/11 و WKL 50/4 را به ترتیب دور موتور گفته شده انتخاب کرد.

65/11 - سناپالیز

50/4 - سناپالیز

آنچه می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که برای دور موتورهای بالاتر استهلاک بیشتری وجود دارد و در صورتی که می‌خواهید دور موتور بالاتر را انتخاب کنید باید بدانید که کارکرد آن متناوب است اما در دور موتور 1450 دور بر دقیقه کارکرد پمپ به صورت دائم انجام می‌پذیرد. همچنین لازم به ذکر است که منحنی مشخصات هیدرولیکی فقط برای یک طبقه از پمپ می‌باشد که در آن تراش‌های مختلف پروانه در نظر گرفته شده است.

تعیین قطر پروانه و تعداد طبقات پمپ

 فرض کنید پمپی که می‌خواهید انتخاب کنید دور موتور 2900 دور بر دقیقه دارد و به صورت متناوب کار می‌کند. اگر دبی و ارتفاع مورد نظر شما 33 متر مکعب بر ساعت و 112 متر باشد، با توجه به اینکه منحنی مشخصات هیدرولیکی تنها برای یک طبقه است، ارتفاع مورد نظر شما باید ضریب صحیحی از ارتفاعی باشد که برای یکی از تراش‌های مختلف پروانه‌ها در آبدهی مورد نظر شما است، باشد. توجه داشته باشید که این ضریب بیانگر تعداد طبقات برای پمپ می‌باشد.

منحنی 1 طبقه - سناپالیز

در این مثال ارتفاع پمپ در آبدهی 33 مترمکعب بر ساعت برای تراش پروانه‌های مختلف عبارت است از:

  • 32.2 متر برای پروانه بدون تراش  9*165
  • 30.5 متر برای تراش پروانه 160
  • 28 متر برای تراش پروانه 155
  • 25.5 متر برای تراش پروانه 150

فرمول - سناپالیز

 

 

 

پس از اینکه ارتفاع کل را بر ارتفاع یک طبقه تقسیم کردیم، در مثال ذکر شده با انجام این عملیات چهار طبقه 3.3، 3.6، 4 و 4.3 به دست می‌آید و تنها عدد صحیحی که در میان این اعداد مشاهده می‌شود عدد 4 می‌باشد که در ارتفاع 28 متر حاصل می‌شود. در ارتفاع ذکر شده همراه با آبدهی 33 متر مکعب بر ساعت از تراش پروانه  استفاده می‌گردد. با توجه به اطلاعات ذکر شده پمپ مناسب مدل WKL 50  با دور موتور 2900 دور بر دقیقه همراه با 4 طبقه و تراش پروانه  می‌باشد.

برای مشاهده و خرید انواع پمپ اینجا کلیک نمایید.

با توجه به همه آنچه گفته شد شما می‌توانید راندمان پمپ را بر اساس تراش پروانه‌ای که برای پمپ انتخاب شده است بر روی منحنی مشخصات هیدرولیکی مشاهده نمایید که در مورد مثال ما %67 می‌باشد و برای انتخاب موتور نیز تنها کافی است انتهای منتهای توان را برای تراش پروانه مورد نظر ما که در اینجا  است بررسی کنیم که عدد آن برابر با KW 4.3 بوده و از آنجایی که پمپ 4 طبقه دارد می‌بایست تعداد طبقات را در توان ضرب کنیم، چرا که به خاطر داریم منحنی مشخصات هیدرولیکی تنها برای یک طبقه می‌باشد، عدد 17.2 (4.3*4)کیلو وات به دست می‌آید که ما بالاتر از این توان را در جدول برای پمپ در نظر می‌گیریم که نزدیک‌ترین حالت 22 کیلو وات برای دور موتور 2900 دور بر دقیقه می‌باشد.

پروانه پمپ فشار قوی

پروانه‌ها قطعات اصلی در تأمین نیروی گریز از مرکزی هستند که مهم ترین اصل در کاربری پمپ فشار قوی می‌باشد. قطر های متفاوتی برای پروانه‌های پمپ فشار قوی WKL پمپیران در نظر گرفته می‌شود تا پمپ قادر باشد راندمان‌های متفاوتی را برای مصرف کنندگان به ارمغان بیاورد. در کاتالوگ محصولات فشار قوی برای پروانه‌ها یک قطر عادی و چند قطر تراش خورده در نظر گرفته می‌شود که تراش پروانه نیز در صورت تقاضا از طرف شرکت بر روی پروانه اعمال می‌شود. با توجه به تغییر قطر پروانه‌ها میزان راندمان پمپ و البته توان نامی لازم برای تأمین قدرت موتور نیز تغییر خواهد کرد. جنس پروانه‌هایی که در پمپ‌ها فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند از چدن GG-25 می‌باشد که موجب می‌شود پروانه از مقاومت بالایی برخوردار باشد. همچنین امکان تغییر جنس پروانه در صورت نیاز وجود دارد. قطر پروانه پمپ‌های فشار قوی پمپیران بین بازه 135 تا 480 میلیمتر با توجه به میزان آبدهی و ارتفاع پمپ قابل تغییر است.

انتخاب موتور پمپ فشار قوی

موتور پمپ فشار قوی WKL پمپیران قطعه‌ای است که با استفاده از منبع تغذیه خود می‌تواند توان لازم برای بهره‌بری از پمپ را تأمین کند و همانطور که گفته شد یکی از مزیت‌های پمپ‌های فشار قوی پمپیران این است که این پمپ‌ها توانایی کوپله شدن با دو نوع موتور را دارند: موتور های 1450 دور بر دقیقه و 2900 دور بر دقیقه. توجه داشته باشید قبل از انتخاب موتور لازم است قابلیت کوپله شدن پمپ با هر دو موتور بررسی شود زیرا در برخی از مدل‌ها پمپ فقط با موتورهای 1450 دور بر دقیقه کوپله می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به کاتالوگ محصولات پمپیران مراجعه نمایید و همچنین با تماس با مشاورین سناپالیز نیز می‌توانید از مشاوره رایگان انتخاب پمپ و تخفیفات ویژه بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ