تجهیزات مورد نیاز برای احداث یک گلخانه

گلخانه - سناپالیز

احداث گلخانه برای تولید میوه های خارج از فصل و همچنین گل و گیاهان زینتی از قرن 17 میلادی در اروپا آغاز و در سالهای اخیر به منظور استفاده بهینه از منابع خاک و آب و یا اشتغال زایی در سراسر جهان گسترش یافته است.

نکات مهم در احداث گلخانه

محل احداث

محل احداث گلخانه حتی الامکان باید نزدیک جاده اصلی و یا مکانی که دارای جاده مناسب است، باشد. خاک محل احداث گلخانه باید دارای بافتی متوسط، زهکشی مناسب، فاقد شوری، قلیائیت، آهک و گچ باشد. شیب‌ های تند و محل‌ های بادگیر مکان مناسبی برای احداث گلخانه نیستند.

گلخانه - سناپالیز

جهت خرید انواع تجهیزات جانبی گلخانه ای با کیفیت عالی و قیمت های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

هوای سالم، نیاز حیاتی گیاه

یکی از نیازهای حیاتی گیاهان جریان هوای تازه و سالم است. حتّی گیاهانی که در گلخانه نگهداری می‌شوند برای سیر طبیعی تنفس خود به اکسیژن و دی‌اکسید کربن نیاز دارند. در گلخانه‌های بزرگ و صنعتی از تجهیزات خاصی برای این منظور استفاده می‌شود؛ زیرا تنها ورود هوا به گلخانه کافی نیست. هوای تازه باید به نسبت مساوی و به مقدار کافی به تمام گیاهان برسد. تجهیزات خاصی برای این هدف تولیدشده‌اند که هوای موردنیاز گیاهان را به‌درستی تأمین می‌کنند. در گلخانه‌ های خانگی این امر به‌سادگی صورت می‌گیرد بطوریکه کافی است در زمان مناسب درب گلخانه باز گذاشته شود تا هوای تازه در گلخانه جریان یابد.

دسترسی به آب، برق و گاز

آب برای رشد سریع و صحیح میوه ها و سبزیجات، برق برای راه اندازی انواع سیستم ها و گاز برای گرمایش گلخانه لازم است. علاوه بر مقدار آب، کیفیت آب از عوامل مهم در تولید محصولات گلخانه ای است که مهمترین عامل محدود کننده برای کشت های گلخانه ای شوری یا EC آب است. سیستم برق اضطراری در واقع یکی از تجهیزات مهم و بسیار کاربردی در گلخانه ها می‌باشد. تجهیزات مرتبط در گلخانه باید همیشه به برق وصل بوده و یا در حالت آماده به کار قرار گرفته شوند و همچنین ممکن است در محل احداث گلخانه احتمال قطعی مکرر برق وجود داشته باشد؛ لذا اگر گلخانه فاقد سیستم برق اضطراری باشد، شرایط مطلوب داخل گلخانه از بین می‌رود و به محصولات آسیب جدی وارد می‌شود که می‌توان در صورت نبود برق شهری با استفاده از موتور برق به تولید برق مورد نیاز گلخانه پرداخت و در صورت نبود گاز از گازوئیل جهت تولید گرما استفاده شود.

تجهیزات سقف گلخانه

در گلخانه های کوچک از شیشه ضد اشعه ماورا بنفش برای پوشش سقف گلخانه ها و در گلخانه های صنعتی بزرگ از نایلون های ضخیم ضد اشعه ماورا بنفش خورشید استفاده می‌شود.

تجهیزات دیوار گلخانه

برخی از گلخانه داران به منظور محافظت از گلخانه و محصولات اقدام به ساخت دیوار گلخانه با استفاده از آجر و بلوک سیمانی و یا ایرانت های فلزی می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که ایرانت‌های فلزی عایق خوبی برای گرما نیستند و باید قسمت داخلی گلخانه را با دیوار آجری یا یونولیت عایق بندی کنیم ولی دیوارهای آجری یا بلوکی عایق خوبی برای حفظ گرمای داخل گلخانه می‌باشند.

گلخانه - سناپالیز

تجهیزات گرمایشی

به منظور تأمین گرمای مورد نیاز محصولات در هنگام سرما از بخاری مخصوص استفاده می‌شود. بخاری های معمولی توانایی تولید گرمای کافی را ندارند و استفاده از بخاری های تابشی برقی نیز صرفه اقتصادی نخواهد داشت که معمولا برای تولید گرما هیتر های گلخانه‌ای همواره پیشنهاد می‌گردد. مهمترین نکته در انتخاب هیتر گلخانه توجه به نوع کارکرد و مصرف سوخت آن می‌باشد؛ چون در محیط گلخانه می‌بایست از هیترهایی استفاده شود که هیچ نوع آلودگی و یا گاز سمی در داخل سالن ایجاد نکند.

تجهیزات خنک کننده

در مواقع گرما نیاز به کاهش دما و رطوبت گلخانه خواهد بود که بدین منظور پیشنهاد می‌شود از فن تهویه گلخانه و پد سلولزی گلخانه استفاده کنیم. با استفاده از این دو ابزار تا حد زیادی می‌توان دما و رطوبت بالای گلخانه را کاهش داده و به حد متعادل رساند.

برای مشاهده و بررسی انواع تجهیزات گلخانه ای اینجا کلیک نمایید.

تجهیزات رطوبت رسانی

یکی دیگر از وسیله هایی که برای رشد صحیح محصولات لازم است، رطوبت ساز خواهد بود. همانطور که می‌دانید تمامی محصولات کشاورزی در شرایط دمایی و رطوبتی یکسانی رشد نمی‌کنند و از طرفی دما و رطوبت در نقاط مختلف، متفاوت است. بنابراین به منظور کنترل رطوبت سالن و استاندارد سازی آن باید از وسیله ای استفاده کنند که رطوبت مورد نیاز گلخانه تامین شود.

تجهیزات سنجش دما

به منظور کنترل مداوم و لحظه ای دما و رطوبت محیط سالن باید از دماسنج و رطوبت سنج استفاده کنید. که به دو صورت آنالوگ و دیجیتالی موجود می‌باشند.

به منظور دریافت مشاوره رایگان در رابطه با گلخانه و تجهیزات و مسائل مربوط به آن می‌توانید از طریق شماره 33372034-041 با کارشناسان سناپالیز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ