قیچی هرس، از ملزومات باغبانی

قیچی هرس - سناپالیز

ادوات موجود و رایج در باغبانی موجب افزایش سرعت روند کشت و زرع در سطح جهانی شده است. پیشرفت در این زمینه به حدی سریع و غیر منتظره است که بسیاری از ادوات سنتی را از گردونه رقابت حذف و آنها را با ابزاری جدید جایگزین کرده است. در ادامه این مقاله با یکی از پرکاربردترین این ادوات بیشتر آشنا می‌شویم.

هرس چیست؟

هرس عبارت است از حذف شاخه های اضافی به منظور عبور هوای بیش‌تر بین شاخه‌ ها، رسیدن نور کافی به آنها و آرایش شکل ظاهری درخت برای به دست آوردن محصول مرغوب. حالت دیگر هرس عبارت است از هرس ارتفاع. در مواردی که درختان میوه دارای ارتفاع غیر قابل دسترسی جهت چیدن میوه هستند، پس از به خواب رفتن درخت در فصل زمستان، شاخه های کلفت و مسن و مرتفع را در ارتفاعی هماهنگ، قطع می‌کنند. بدین سان در فصل بهار، شاخه های جوان بسیاری رشد و در دسترس خواهند بود.

قیچی هرس - سناپالیز

جهت خرید انواع قیچی هرس با کیفیت عالی و قیمت های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

چرا باید هرس کرد؟

هرس باعث جلوگیری از ریزش میوه و تعادل در باردهی، کمک به شکل دهی زیبا و فرم مناسب درخت برای عملکرد و رشد بهتر، کنترل تاج درختان و کم کردن حجم شاخ و برگ برای دریافت نور بیشتر قسمت های داخلی، تنک کردن گل و میوه به منظور تولید میوه مرغوب و باردهی مناسب، حذف شاخه های نابه جا، بد شکل، خشک و آلوده به بیماری و حذف نرک ها و پاجوش ها می‌شود.

چرا باید از ادوات هرس استفاده کرد؟

بشر از بدو کشف پدیده کشاورزی همواره تلاش خود را معطوف به تهیه ابزاری جهت تسهیل آن کرده است. ابزارهای کشف شده در مطالعات و اکتشافات تاریخی بر این ادعا صحه می‌گذارند. به طور مثال  ساخت چاقو و اره با انواع سنگ ها از جمله دستاوردهای انسان های اولیه در این زمینه می‌باشد. ابزار آلات باغبانی جدید بسیار متنوع، سبک و البته مقاوم تر هستند. پر واضح است که در کشاورزی در هر مرحله ای نیاز به ابزارهای خاصی است. مثلا در یک بازه زمانی نیاز است تا شاخه های مزاحم بریده شوند تا رشد گیاه بهتر شود یا زمانی نیاز است که آفات را هدف قرار داد تا مانع از آسیب آنها به محصول شد. در موقعیتی دیگر باید محصول را با کمترین ضایعات ممکن برداشت کرد. حالا این سوال پیش می‌آید که کدام یک از این ادوات متنوع برای ما مناسب تر است؟ در ادامه به توضیح قیچی باغبانی که یکی از ادوات هرس بسیار پرکاربرد است می‌پردازیم.

قیچی باغبانی

قیچی باغبانی یک ابزار پرکاربرد برای کسانی است که با گل و گیاه در ارتباط هستند. این قیچی برای قطع سر شاخه‌ ها و کارهای ضروری به کار می‌رود. برخی از آنها دارای دسته بلندی هستند که با آن می‌توان سر شاخه ‌ها را قطع کرد ولی در هر حال یک تیغه آن باید باریک و کاملا تیز باشد. این قیچی های باغبانی دارای انواع مختلف جغجغه ای، سرشاخه زن، قیچی هرس، شمشاد زن و چمن زن می‌‌باشند. بعضی ویژگی ها باعث تغییر در کیفیت و نوع کاربرد این قیچی ها می‌شوند که در ادامه تعدادی از آنها را تشریح می‌نماییم.

جنس تیغه:

تیغه ‌‌های قیچی باغبانی در جنس‌‌ های مختلف ساخته می‌شوند مانند فولاد ضد زنگ و تیتانیوم. فولاد ضد زنگ برای این تیغه‌‌‌‌ ها با اینکه ماندگاری قابل قبولی از خود ارائه می‌دهد، اما امکان از بین رفتن لایه‌‌ رویی ضد زنگ آنها نیز هست. در مقابل جنس تیتانیومی وزن کمتر و مقاومت بالاتری داشته و زنگ هم نمی‌‌زند. در نتیجه ماندگاری بسیار بالاتری دارد، اما همین مزایا سبب می‌شود تا قیمت بالاتری هم داشته باشد.

نوع کاربری:

بسته به اینکه هدف شما از خرید قیچی باغبانی چیست باید نوع متناسب با آن را نیز خریداری کنید. به عنوان مثال برای چمن، شمشاد، شاخه‌‌ های ضخیم یا نازک، سرشاخه زنی و هرس کردن هر کدام قیچی خاص خود را دارند تا کار کردن با آنها بسیار راحت‌‌ تر و عملکرد بسیار بهتری نیز از خود نشان دهند.

قدرت و ضخامت شاخه:

توصیه می‌شود که برای شاخه ‌‌های ضخیم از دسته ‌‌های بلندتر و تیغه‌‌ های برنده ‌‌تر استفاده کنید و برای شاخه‌‌ های نازک، دسته‌‌ های کوتاه نیز کافی هستند.

وزن:

از جمله مواردی که سبب می‌‌شود پس از مدتی کار کردن، از قیچی باغبانی خسته شوید، وزن آن است. وزن این وسیله تعیین می‌‌کند که تا چه میزان می‌توانید پیوسته مشغول به کار شوید و تا چه میزان مچ دست شما قادر به تحمل وزن آن است. به هر میزان قیچی باغبانی سنگین‌‌ تر باشد، زودتر از کار خسته خواهید شد که این به جنس مواد بدنه و تیغه برمی‌‌گردد.

طراحی ارگونومیک:

طراحی ارگونومیک به زبان عامیانه به خوش دست بودن تعبیر می‌‌شود. قیچی باغبانی را در دست بگیرید و مطمئن شوید که در کار کردن با آن احساس راحتی دارید و اذیت نمی‌شوید. این امر در کنار فاکتور وزن، در خستگی مچ و بازوی شما بسیار تاثیرگذار است.

ضربه گیری:

شاید هنگام کار کردن با قیچی باغبانی و بریدن شاخه‌‌‌‌ ها و غیره، ضربه محکمی به دست شما وارد نشود اما مقداری راحتی بیشتر مشکلی درست نخواهد کرد. پس سعی کنید نوعی را انتخاب کنید که دسته های آن قابلیت ضربه گیری داشته باشند.

نگهداری از قیچی باغبانی:

قیچی باغبانی خود را بعد از هربار استفاده ابتدا با دستمال مرطوب تمیز کنید تا آثار کثیفی از روی آن پاک شود و سپس با چند قطره روغن آن را چرب کنید تا مانع از زنگ زدگی اش شوید. اکیدا توصیه می‌کنیم از بریدن شاخه های خشک بپرهیزید. قیچی باغبانی شما مطمئنا با این کار کند خواهد شد. یادتان باشد برخورد لبه فلزی قیچی با سنگ باعث کند شدن و حتی پریدگی لبه آن می‌شود. پس مراقبت ‌‌های پس از خرید نیز در دوام و کیفیت کاری قیچی شما تاثیرگذار است.

برای مشاهده و مقایسه با کیفیت ترین انواع قیچی هرس اینجا کلیک نمایید.

خرید قیچی باغبانی

خیلی از ما هنگام خرید سعی می‌‌کنیم قیچی باغبانی را برانداز کرده و امیدوار باشیم که قیچی خوبی را خریداری کنیم، اما خرید این ابزار به سادگی باز و بسته کردن و خوب چفت شدن تیغه ‌‌ها روی یکدیگر نیست و نیازمند دقت و رعایت شروط اساسی است. اما حالا با رعایت نکات گفته شده بهترین قیچی باغبانی در دستان شما خواهد بود. شما می‌توانید برای تهیه انواع قیچی های هرس شارژی، پنوماتیک، دسته کوتاه، دسته بلند و … به سایت سناپالیز مراجعه فرمایید تا خریدی سریع، مطمئن و آسان را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ