تقویت پیکره گیاه با کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم شاخص - سناپالیز

کود نیترات کلسیم یکی از کودهای شیمیایی محلول در آب است که نیتروژن و کلسیم را به طور همزمان برای افزایش کیفیت میوه و جلوگیری از پوسیدگی انتهای شکوفه فراهم می‌کند. کود نیترات کلسیم برای پرورش گوجه فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، کلم بروکسل و بسیاری از محصولات دیگر یک گزینه عالی است. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با این کود آشنا شویم.

 

کود نیترات کلسیم چیست؟

نیترات کلسیم کودی سفید رنگ و از نمک‌های پرکاربرد کلسیم است که باعث جذب رطوبت هوا شده و اغلب به صورت تتراهیدرات مشاهده می‌شود. فرمول این کود Ca (NO3)2 بوده و دارای مقدار زیادی کلسیم به شکل گلوهپتونات و نیترات کلسیم است. این کود توسط گیاه جذب می‌شود و از آن می‌توان برای درمان و پیشگیری کمبود کلسیم در گیاه استفاده نمود.

نقش و علائم کمبود کلسیم در گیاه

این عنصر مغذی باعث می‌شود که کیفیت، بازده، طول عمر و دوام محصول افزایش یابد. حضور این عنصر در گیاه محدود است و باید در طول فصل رشد مورد استفاده قرار گیرد. کلسیم برای ساخت دیواره های سلولی ضروری بوده و همچنین در واکنش های آنزیمی و در هماهنگی فرآیندهای بین سلولی نقش دارد. این عنصر عملکرد آنتی اکسیدان هاو پروتئین ها را بهبود می‌بخشد.

کمبود کلسیم معمولا به صورت پوسیدگی موضعی بافت ظاهر می‌شود و در نتیجه مانع از رشد گیاه خواهد شد. علایم کمبود در گیاه عبارتند از: تغییر شکل برگ، سوختگی نوک برگ و سوختگی نوک ریشه، پوسیدن شکوفه (در گوجه فرنگی و خانواده خیار). همچنین کمبود در گیاه، سبب افزایش خطر ابتلا به آفات و بیماری‌ها شده و کیفیت محصول و دوام و عمر مفید آن را کاهش می‌دهد.

کاربردهای نیترات کلسیم

بیشترین مقدار نیترات کلسیم تولیدی در کشاورزی مصرف می‌شود؛ دلیل این کار عدم حلالیت کلسیم موجود در کربنات کلسیم خاک است. نکته قابل توجه اینکه نیترات کلسیم کاملا در آب حلال بوده و قابل جذب توسط گیاه است.

نیترات کلسیم - سناپالیز

نیترات کلسیم باعث جلوگیری از موارد زیر میشود:

  • پوسیدگی در میوه ها و گل ها
  • لکه میوه ها
  • نرم شدن میوه ها
  • سرمازدگی گیاه و میوه ها
  • کم شدن عمر میوه ها
  • کم بودن مقاومت به آفت

چرا باید از این کود استفاده کنیم؟

نیترات کلسیم حاوی کلسیم و نیتروژن است که از جمله مواد مغذی مورد نیاز گیاهان برای زنده ماندن هستند. کلسیم برای گیاهان قادر به تولید بذر، بسیار حیاتی است و همچنین به گیاه کمک می‌کند تا میوه بهتر با ماندگاری بیشتر داشته باشد. همانطور که گفته شد کلسیم یک عنصر مهم در شکل گیری دیواره سلول های گیاهی هم هست و در دسترس بودن مقدار مناسب کلسیم در یک گیاه به قوی بودن دیواره های سلولی کمک می‌کند و گیاه را از بیماری و استرس محافظت می‌کند.

قابل ذکر است که کودهای مبتنی بر نیترات کلسیم مانند آمونیاک یا کودهای حاوی اوره وارد اتمسفر نمی‌شوند. به علاوه کودهای نیترات کلسیم خاک را اسیدی نمی‌کنند، حاوی فلزات سنگین یا کلریدها نیستند و تحت تاثیر دما قرار نمی‌گیرند و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را در شرایط نامساعد فراهم می‌کنند.

از نظر باغداران نیز ازت ماده مغذی اساسی مورد نیاز گیاهان است. نیتروژن یک عنصر اساسی در تولید اسیدهای آمینه و کلروفیل است و تامین نیتروژن باعث سرسبزی و بهبود بازار فروش می‌شود. نیترات کلسیم می‌تواند به عنوان کود برای همه گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد اما در برخی مواقع بسیار مفید و حتی ضروری است.

روشهای کاربرد کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم با توجه به هدف و ترجیح شما می‌تواند به روش های مختلفی استفاده شود. برای میوه هایی که در حال حاضر به بیماری مانند پوسیدگی انتهای شکوفه مبتلا هستند، اسپری شاخ و برگ بهترین روش برای درمان گیاه خواهد بود. این روش تضمین می‌کند که کلسیم در سریع ترین زمان ممکن توسط گیاه جذب می‌شود. برای بهترین نتیجه این روند را دو یا سه بار در هفته در طول فصل رشد باید تکرار کرد.

همچنین می‌توان از اسپری شاخ و برگ کود نیترات کلسیم برای درمان کمبود کلسیم یا کمبود نیتروژن در گیاهان استفاده کرد. پاشیدن کود بر روی شاخ و برگ برای درمان گیاهانی که از قبل نشانه هایی از کمبود مواد مغذی را نشان می‌دهند، ترجیح داده می‌شود؛ زیرا این سریع ترین راه برای ورود مواد مغذی به ساختار گیاه است.

برای بارورسازی و پیشگیری از بیماری هم می‌توانید از کودهای نیترات کلسیم جامد روی خاک برای جذب آهسته تر استفاده کنید. برای هر فوت مربع از خاک، تقریبا از نیم اونس کود استفاده کنید، آن را بالای خاک اطراف گیاهان بریزید و مراقب باشید از تماس آن با هر یک از برگ های گیاه جلوگیری شود. بعد از این کار برای رفتن مواد مغذی به عمق خاک و رسیدن به ریشه خاک را آبیاری کنید.

نکات مصرف کود نیترات

نکاتی را که قبل از مصرف کود نیترات کلسیم باید توجه کرد:

  • کود نیترات کلسیم را در محیط خشک و دمای مناسب نگهداری کنید.
  • ترکیب این کود با کودهای دیگر باعث از بین رفتن خواص آن شده و حتی ممکن است باعث ایجاد مشکل برای کشاورزان بشود.
  • در محلول پاشی برای گیاهان هسته دار احتیاط لازم را بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ