چگونه درخت سیب را پیوند بزنیم؟

پیوند سیب - سناپالیز

سیب یکی از پر خاصیت ترین و محبوب ترین میوه هایی است که کاشت آن در ایران بسیار مرسوم می باشد. هم چنین اکثر مناطقی که آب و هوای خنک دارند، سیب در آن مناطق جزء محصولات رایج برای کاشت محسوب می شود. یکی از ویژگی های سیب آن است که می توان آن را مانند مرکبات بدون این که خاصیت هایش از بین برود، مدتی انبار کرد. تاکنون بیش از 7500 نوع سیب شناخته شده است. این نوع سیب ها اکثرا در مناطق نیمه حاره ای و معتدل دیده می شوند. درختان سیب نمی توانند در آب و هوای گرم گلدهی داشته باشند. از معروف ترین نوع سیب می توان واریته های سیب طلایی، سیب سرخ، سیب امپراطور و… را نام برد.

آنچه که باید در مورد درخت سیب بدانیم

درخت سیب کوتاه است و شاخه هایش بدون تیغ و با برگ های ساده، با لبه دالبر، راس تیز و کوتاه و شکل تخم مرغی می باشند. کاسه گل آن کرک دار و گلبرگ هایش بیضی شکل اند. برای رشد سیب 600 تا 1000 میلی متر بارندگی در طول سال کافی است. با توجه به تراکم و چیدمان درختان سیب میزان آبیاری آن ها سالانه با یکدیگر متفاوت است. مقدار روزانه مصرف آب برای هر درخت حداکثر 25 تا 200 لیتر در روز است. دوره رشد درخت سیب (بین 170 تا 210 روز) از نظر آبیاری شامل چهار مرحله ی گل دهی، تشکیل، ایجاد جوانه های گل و مرحله رسیدن میوه است.

باغ سیب - سناپالیز

کرم سیب، لیسه سیب، کرم سفید ریشه، سوسک شاخه بلند رزاسه، سرخرطومی سیب و شته مویی سیب از جمله آفات سیب هستند که برای مقابله با آن ها می توان از سموم شیمیایی استفاده کرد.

سفیدک سطحی سیب، لکه سیاه سیب، شانکر سیتوسبورایی سیب از بیماری های شایع درخت سیب هستند که با مراقبت، هرس و کود دهی به موقع می توان از آن ها پیشگیری نمود.

روش تکثیر و پرورش سیب

متداول ترین روش تکثیر و پرورش سیب، کاشت بذر و انجام پیوند است. بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که درختان میوه از طریق دانه هایشان تکثیر و رشد می کنند. در واقع اگر شما دانه های میوه را جمع کنید و رشد دهید، گیاه رشد یافته ترکیبی از دو گیاه است که دقیقا مانند گیاه مادری خود نیست بلکه گیاهی هتروزیگوت بوجود خواهد آمد. گیاهی با خصوصیات ترکیبی ژنتیکی دو گیاه که شاید گیاهی با خصوصیات مطلوب نباشد. بنابراین گیاه رشد یافته از بذر را با استفاده از انواع پیوند نهالی بوجود می آورند که دارای خصوصیات مطلوب باشد.

پیوند درخت سیب

پرورش دهندگان درختان میوه بطور متوالی از تکنیک های پیوند برای ایجاد واریته های جدید، واریته های ازبین رفته، نهال های آسیب دیده از حیوانات جونده و … استفاده می‌کنند.
پیوند زدن به طور کلی روشی است که در آن دو گونه یا رقم را به یک گیاه تبدیل می کنند. در این روش بجای گرده افشانی دو گیاه و تولید بذر ترکیبی، ریشه و قسمت پایینی یک رقم (پایه) را به قسمت بالای گونه دیگر (پیوندک) وصل می کنند. در همه مناطق میوه های برگزیده از طریق پیوند جوانه تکثیر میشوند.

 در درخت میوه سیب پایه پیوند، شکاف پیوند و… بسیار امکان پذیر است. ولی این نوع پیوند در درختان میوه هسته دار اغلب موفقیت آمیز نیست.

مراحل پیوند درختان سیب

پیوند زدن درخت سیب نیاز به مراحل و اصولی دارد که بایستی به ترتیب رعایت شود. این مراحل را به طور اختصار در ادامه توضیح میدهیم.

زمان مناسب پیوند سیب

بهترین یا ایده آل ترین زمان برای پیوند شاخه معمولا اوایل زمستان یا اوایل بهار با استفاده از پیوندکی که در زمان استراحت گیاه گرفته شده و در دمایی نزدیک به صفر درجه سانتی گراد انبار شده است. برای پیوند جوانه بر حسب منطقه از بهار تا تابستان زمانی که پایه پوست می دهد مناسب خواهد بود.

مکان مناسب پیوند سیب

پیش از پیوند زدن تعیین کنید که گیاه شما به چقدر نور برای رشد نیاز دارد و همچنین میزان آبیاری و فضای اطراف آن بایستی چقدر باشد.

خارج کردن درخت سیب از جای قبلی

زمانی که خاک اطراف درخت را خالی کردید، می توانید به راحتی با استفاده از یک بیل آن را بیرون بکشید و سپس به آرامی وارد جای جدید کنید. توجه داشته باشید اگر درخت شما سنگین و بزرگ باشد به چندین نفر دیگر هم نیاز خواهید داشت.

درخت را به گونه ای در فضای جدید قرار دهید که هیچ خمیدگی در آن وجود نداشته باشد و همچنین نباید به گونه ای باشد که ارتفاع بیشتری نسبت به جای قبلی خود بگیرد و سپس خاک اضافی را به دور و بر گیاه بریزید تا جایش به خوبی تثبیت گردد. در ادامه بستر گیاه را آبیاری کنید و با دست میزان خاک ها را تنظیم نمایید.

انتخاب نوع پیوند بستگی به این که در چه زمانی و فصلی در سال هستیم، نوع مواد در دسترس ما کدام است و اینکه چه نوع تکثیری مورد علاقه ماست.

درخت سیب - سناپالیز

انواع پیوند مورد استفاده برای درخت سیب

برای تکثیر درخت سیب از طریق پیوند میتوان از انواع پیوند اسکنه ای و پیوند جوانه استفاده کرد. متداول ترین نوع پیوند جوانه در افزایش درخت سیب از نوع پیوند جوانه شکمی می باشد.

پیوند اسکنه ای یا شکافی

پیوند اسکنه ای یا شکافی یک روشی پرکاربرد در پیوند درخت سیب به منظور تقویت یا ساخت رقم جدید می باشد. توجه داشته باشید که زمان پیوند این درخت با توجه به عوامل مختلف، نوع گیاه و شرایط متفاوت خواهد بود. در واقع برخی از افراد اعتقاد دارند که پیوند باید در زمان فعالیت گیاه زده شود اما این زمان پیوند زنی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؛ زیرا پیوند زدن در زمان فعالیت گیاه شیره گیاهی بین ناحیه اتصال پیوندک و پایه قرار می گیرد و مانع از اتصال پیوندک به پایه خواهد شد. در پیوند اسکنه ای تهیه پیوندک خیلی ساده و آسان تر از تهیه پایه است. در این روش برای تهیه پیوندک شاخه ای که حدود ۱۰ سانتی متر ارتفاع و دارای ۲ الی ۳ جوانه می باشد را انتخاب می کنند. سپس قسمت زیرین شاخه را به طول ۴ الی ۵ سانتی متر از دو طرف به صورت مایل برش می دهند و در نهایت برای قرار دادن پیوندک روی پایه با استفاده از چاقو تمیز و ضدعفونی شده در دو طرف پایه شکافی ایجاد می کند و پیوندک را درون آن قرار می دهند.

پیوند جوانه ای

در این روش  پیوندک ها در سال جاری گرفته شده و در دمای 0 تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری می شود و در اوایل بهار تا اواخر زمستان قابل پیوند زدن می‌باشد.
معمولاٌ برای پایه پیوند از نهال های بذری سیب و یا پایه های پاکوتاه سیب مالینگ و مالینگ مرتون استفاده می شود که درختانی با مقاومت به انواع بیماری ها و خشکی و سازگار با انواع خاک می باشند ولی تنها عیب آنها  ایجاد پاجوش است.

وسایل مورد نیاز برای پیوند نهال سیب

درخت سیب - سناپالیز
  1.  پیوندک (قسمتی از ساقه نهال دارای جوانه)
  2. پایه پیوند (نهال ریشه دار)
  3.  چاقوی تیز (اگر چاقوی شما تیز نباشد ممکن است به نهال و پیوندک شما آسیب جدی وارد کند)
  4.  چکش سبک
  5.  چسب پیوند
    درنظر داشته باشید که مهر موم کردن سطح بریده شده در موفقیت پیوند بسیار مهم است. این عمل شامل مهر و موم کردن سطح پبوند و سطح پایه پیوند می باشد.

دلایل پیوند زدن

  • افزایش بهره وری برخی درخت های سیب
  • ایجاد ارقام جدید (سرشاخه کاری) برای مثال باغی با سیب ترش را می توان با این روش به سیب گلاب تبدیل کرد.
  • جوانسازی باغات سن بالا

موفقیت هر پیوند بستگی به کیفیت پیوندکی است که گرفته میشود دارد گرفتن پیوندک در اول روز زمانی که دمای هوا خنک است و گیاهان هنوز آب خود را از دست نداده اند باید انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ