همه چیز درباره درخت پالونیا و کاشت آن

درخت پالونیا - سناپالیز

پالونیا یا درخت پرنسس در ایران با نام درخت نوروز شناخته می شود. پالونیا برای اولین بار به نام Anna Pavlovna دختر پاول یکم تزار روسیه نام گذاری شده است. نام علمی این درخت Paulownia ست که از خانواده Paulowniaceae می‌باشد. گیاهی از راسته نعناسانان بوده و دارای ۶ تا ۱۷ گونه می باشد. گونه‌های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و ویتنام و مناطق دیگر شرق آسیا، به ویژه ژاپن و کره هستند ولی منشا پالونیا آسیای جنوب شرقی است. این نوع درخت در ژاپن و چین مرکزی به طور بسیار گسترده ای است؛ مثلا 2.5 میلیون هکتار پالونیا کشت شده در چین وجود دارد. همه گونه های پالونیا درختانی با رشد سریع هستند.

پالونیا در ایران و خصوصیات فیزیکی آن

ایران کشوری با تنوع گیاهی است که بیش از دو هزار گونه بومی و هفت هزار و پانصد گونه گیاهی خودرو دارد اما گونه های غیر بومی مانند پالونیا هم، چند سالی می باشد که مهمانان ناخوانده طبیعت ایران شده اند. این درخت در دهه ی ۸۰ برای اولین بار در شمال کشور کاشت شد.

برگ های پالونیا قلبی شکل هستند و شکوفه های این درخت بسیار خوشبو و  زیبا هستند که معمولاً در گونه های مختلف به رنگ سفید، صورتی مایل به بنفش هستند.

پالونیا - سناپالیز

چوب پالونیا با تارهای راست (اصطلاحا راست تار)، نرم، روشن صاف است که بسیار سبک بوده و به راحتی در هوای آزاد خشک می‌شود. این چوب خاصیت ضد اشتعال دارد؛ به همین دلیل با سوزاندن در کوره و تهیه ذغال، ذغالی بسیار با دوام به وجود می آید.

ارقام مختلف پالونیا معمولاً دارای ارتفاعی بین ۱۰ تا ۲۵ متر بوده و گستردگی عرضی آن تا ۱۰ متر نیز می باشد. در نتیجه برعکس برخی درخت هایی که برای چوب کاشته می شود دارای سایه است. عمر این درخت را تا ۳۰۰ سال نیز برآورد کرده اند.

همه چیز در مورد آب و هوای مناسب پالونیا

می‌توان گفت که پالونیا درختی بسیار سازگار است و در انواع خاک ها، آب و هوا و شرایط اقلیمی رشد می کند. یکی از درختان برگ ریزی است  که خزان دارد و میتوان در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری و سردسیری پرورش داد. گونه‌ های مختلف درخت پالونیا در دماهای ۲۰- تا ۴۵ درجه سانتی گراد رشد می کنند البته برخی گونه ها در دماهای پایین رشد مطلوب را ندارند.

ویژگی های درخت پالونیا

این درخت به خاکهای آهکی، گچی و هم چنین با زهکش بد مناسب هست. میتوان گفت گیاه مقاوم به کم‌آبی می باشد  و حتی میتوان در مناطقی که صنعتی هستند کاشته شود چون به دود هم مقاوم است.

مکان مناسب کاشت پالونیا

مهمترین موضوع برای انتخاب منطقه مناسب، تناسب ناحیه آب و هوایی با رقم انتخابی می باشد. در نظر داشته باشید که سرمای هوا بیش از توان گیاه موجب خشکی درخت می شود. در هنگام انتخاب نهال پالونیا مناسب باید حتما توجه کنید که تحمل سرمایی نهال بیشتر از میزان حداکثری سرما در منطقه شما باشد.

تابش آفتاب یا نیمه آفتاب با توجه به مشخصه نورگرایی این درختان موضوع دیگری که بیشترین اهمیت را دارد. درختان پالونیا مکانی را ترجیح می دهند که نور خورشید کامل را به خود اختصاص دهد، اما می تواند سایه جزئی را نیز تحمل کند. هم چنین ترجیح میدهد مکانی محافظت شده از باد شدید باشد که این باد می تواند به شاخ و برگ آن آسیب برساند.

آبیاری درخت پالونیا

رطوبت خاک و هوا برای رشد پالونیا بسیار مهم است.  بارندگی سالانه نباید کمتر از ۱۰۰ میلی متر در هر ماه باشد؛ زیرا به جز این حالت، این کمبود باید با آبیاری اضافه جبران شود. در سال اول کاشت، درخت باید در زمانهای معین آبیاری شود. بطوریکه هیچگاه خاک آن خشک نشده و برگهای آن جمع نشود. با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و زمان شروع فعالیت نهال، آبیاری های بعدی هم باید به حالت منظم باشد. برای آبیاری روش های متفاوتی وجود دارد که طبق شرایط کشور از نظر محدودیت آب قابل دسترس، به صرفه ترین و مناسب ترین روش از لحاظ صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه ها و همچنین راحتی آبیاری، روش آبیاری قطره ای می باشد.

برای آبیاری نهال های پالونیا، با هزینه کمتر می توان این درخت را در مناطقی که بارندگی بیشتری دارد کاشت. درخت پالونیا، در صورتی که به آن آب زیادی برسد، رشد سریعی پیدا می کند. در صورتی که کم آب شود، ریشه های آن به پایین می رود و در صورتی که آبیاری زیادی شود، ریشه های آن روی سطح باقی می ماند.

صنعت چوب با استفاده از گیاه پالونیا

پالونیا به عنوان درختای درآمدزا برای مصارف چوبی نیز کاشته می شود. چوب با ارزشی است که با توجه به رشد سریع این درخت، قابلیت بالای تجاری سازی و درآمد زایی دارد.  طی بررسی های بعمل آمده چوب این درخت بسیار سبک و نرم می‌باشد و کیفیت لازم را جهت تولیدات چوبی و خمیر کاغذ را دارد. استفاده از این درختان در زراعت چوب، ﻧﻬال کاری، جنگل‌های مخروبه و یا سوخته در دوره کوتاهی موجب افزایش حجم چوب تولیدی در هکتار شده و کمبود چوب مصرفی صنایع را جبران خواهد نمود.

مقاومت چوب پالونیا در مقابل پوسیدگی بسیار بالاست و دارای خاصیت انعطاف پذیری می باشد به طوری که مبلمانی که با این چوب ساخته شده اند در مناطق مرطوب نیز دوام بالایی دارند.

از جمله مصارف درخت پالونیا می توان به جعبه سازی، مداد سازی، مبلمان، کاغذ سازی، پارکت، خلال دندان و چوب بستنی و آبسلانگ پزشکان، قایق و کشتی، وسایل ورزشی همچون تخته اسکی و شنا، کبریت سازی، کابینت دراور، نئوپان و فیبر، کیف و قاب چوبی فلاسک و کلمن، عایق های حرارتی و الکتریکی، ظروف چوبی، پروتز دست و پا برای معلولان، ذغال و باروت، دامداری ها و مرغداری ها، وسایل تزیینی مثل قاب عکس، خراطی، ساخت قرقره و ماسوره و … اشاره کرد.

پالونیا جزو درختانی که در سال های اخیر برای تولید چوب و ایجاد فضای سبز مطرح شده است. قامت بلند، سایه پهن و منظره زیبای درخت توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

به خاطر مشکلات چوب سازی در داخل کشور افراد زیادی تمایل به کاشت نهال های مولد چوب پیدا کرده اند. خوشبختانه سرعت بالای رشد درخت پالونیا، کمک به تولید سریع و سودآور چوب می کند. این موضوع علاوه بر رونق تولید داخلی چوب و کاهش واردات موجب افزایش فضای سبز نیز می شود.

کود

در اول بهار به درخت پالونیا کودهای کامل یا 20.20.20 بدهید تا بتوانند تا اواخر خرداد به خوبی رشد کند.

در تابستان، توصیه میشود از کودهای پتاسیم بالا یا کودهایی که به افزایش گلدهی منجر می‌شود، استفاده کنید تا شاخه های زیاد بزند و زیباتر شود. دقت کنیددر صورتی که خاک سخت و سنگی باشد، کود دهی اثر بخش نخواهد بود.

هم چنین بهتر است در مناطق خشک و کم آب از کودهای دامی پوسیده شده برای حفظ خنکی و رطوبت خاک بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ