نحوه انتخاب پمپ شناور برای مصارف کشاورزی

پمپ شناور - سناپالیز

در این مقاله تلاش ما بر این است که نحوه انتخاب صحیح پمپ شناور از سری محصولات شرکت پمپیران را برای شما تشریح نماییم. آیا می دانید در انتخاب پمپ باید به چه نکاتی توجه نمود و چه المان‌هایی را لحاظ کرد؟

مفاهیم خاص در انتخاب پمپ

هر یک از محصولات پمپیران کاتالوگ و جداول مخصوص به خود را دارند که در ادامه روش استفاده از آنها را توضیح می‌دهیم؛ اما باید دقت شود که در انتخاب پمپ موارد بسیار زیاد دیگری نیز تأثیرگذارند. در ابتدا اجازه بدهید مفاهیم خاص در مورد پمپ شناور را خدمتتان معرفی نماییم.

پمپ شناور - سناپالیز

دبی

عبارت است از حجم سیالی که توسط پمپ از یک محل به محلی دیگر و در مدت زمان مشخص پمپاژ می‌شود و بر حسب متر مکعب بر ساعت یا لیتر بر دقیقه  بیان می‌شود.

هد

میزان ارتفاعی است که پمپ می­تواند در جهت عمودی پمپاژ کند که عموماً بر حسب متر بیان می‌شود.

قطر چاه

این پارامتر به دلیل ابعاد پمپ مطرح می‌شود اما از طرفی پمپ‌های شناور دارای طراحی کپسولی شکل هستند که همین عامل باعث می‌شود به راحتی در ابعاد کوچک دهانه چاه نیز وارد چاه شده و مشکلی نداشته باشند.

لوله خروجی

این پارامتر معرف قطر لوله خروجی متصل به پمپ شناور است که بر حسب اینچ بیان می‌شود.

جهت خرید انواع پمپ شناور با کیفیت عالی و قیمت‌های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

مراحل انتخاب پمپ

بعد از شناخت و درک این مفاهیم، به ترتیب مراحل زیر را برای انتخاب صحیح پمپ انجام دهید.

1. هد و دبی مورد نیازتان را مشخص کنید.

وقتی برای چاه شما مجوز صادر می‌شود، دبی مجاز چاه در آن لحاظ شده است. اما میزان ارتفاع عمودی و طول افقی پمپاژ باید دقیقاً مشخص شود؛ زیرا تغییرات جزئی در این پارامتر تأثیر عمده در انتخاب پمپ شما خواهد داشت. برای درک بهتر روند انتخاب پمپ اجازه بدهید از مقادیر فرضی استفاده کنیم. به طور مثال دبی و ارتفاع مورد نیاز شما به ترتیب برابر با 179 مترمکعب بر ساعت و 54 متر باشد.

2. منحنی‌های همپوشانی پمپ را تهیه فرمایید.

در مورد پمپ‌های شرکت پمپیران خوشبختانه این منحنی‌ها در کاتالوگ‌های محصولات موجود می‌باشد. یک نمونه از این نمودارها به صورت زیر می‌باشند.

منحنی همپوشانی - سناپالیز

3. مدل پمپ شناور را انتخاب نمایید.

در این مرحله به منحنی همپوشانی برگردید. همانطور که می‌بینید این منحنی‌ها دو محور دارند. شما ابتدا در محور افقی که نشان دهنده آبدهی یا همان دبی می‌باشد، میزان دبی مورد نیاز خود را مشخص کنید و آن را امتداد دهید. حالا در محور عمودی مقدار هد را مشخص کنید و از آن هم خطی برازش دهید تا در نهایت این دو خط همدیگر را قطع نمایند (دقیقاً مطابق تصویر زیر). همانطور که در تصویر می‌بینید محل تقاطع در بازه پمپ BPN 425 قرار گرفته است. آیا انتخاب پمپ به همین راحتی پایان پذیرفت؟ خیر. به مرحله بعدی توجه کنید.

مدل پمپ شناور - سناپالیز

4. تعداد طبقات پمپ شناور را انتخاب نمایید.

تا این مرحله پمپ انتخابی ما BPN 425 است. به منحنی این پمپ مراجعه کنید. این منحنی هم مطابق تصویر زیر دارای دو محور است. در قسمت پایین با مشخص کردن دبی و امتداد آن می‌بینیم که منحنی افت سوپاپ را در نقطه‌ای قطع می‌کند که با قطع دادن آن با محور عمودی، میزات افت سوپاپ برابر 1.5 متر می‌شود. این عدد را باید به ارتفاع اولیه مشخص شده اضافه کنید (55.5=1.5+54).

تعداد طبقات پمپ - سناپالیز

اگر به منحنی و اطلاعات آن با دقت توجه کنید متوجه می‌شوید که این اطلاعات فقط برای یک طبقه است و ماکزیمم ارتفاع یک طبقه هم از 55.5 کمتر است. میزان ارتفاع پمپ یک طبقه BPN 425 در دبی 180 مترمکعب در ساعت در کاتالوگ برابر 31 متر است. اگر شما ارتفاع مورد نیازتان را بر ارتفاع یک طبقه تقسیم کنید (1.79=31/55.5) تقریباً می‌شود دو طبقه. حالا با تقسیم همان ارتفاع بر 2 (27.75=2/55.5) میزان ارتفاع هر طبقه مشخص می‌شود (تقریباً 28 متر). محل تلاقی دبی 180 مترمکعب در ساعت با میزان ارتفاع 28 متر را مشخص کنید. حالا تراش پروانه نیز معین می‌گردد که مطابق شکل زیر برابر است با 170/162 ɸ. به این ترتیب شما پمپ خود را انتخاب می‌کنید. اگر انجام این روند برای شما وقت­‌گیر بوده و یا هنوز نکاتی برایتان مبهم است با کارشناسان ما در سناپالیز تماس گرفته تا ضمن انتخاب مناسب‌ترین پمپ، پاسخ سوالات احتمالی خود را نیز دریافت نمایید.

طبقات پمپ - سناپالیز

نکات کلیدی در مورد پمپ شناور

  • پمپ‌های شناور پمپیران باید حداقل 0.5 متر زیر سطح آب قرار گیرند. اما باید حتماً حداقل میزان غوطه‌وری را برای هر پمپ محاسبه کنید.
  • بازه دمای مجاز سیال برای استفاده از پمپ‌های شناور بین 20 تا 30 درجه سانتی­گراد است.
  • اگر آب حاوی شن باشد ولی مقدار آن از 25 گرم در هر مترمکعب کمتر باشد، پمپ شناور پمپیران جوابگو است؛ اما در مقادیر بالاتر از 25 گرم باید آلیاژ پمپ تغییر داده شود.
  • از الکتروپمپ‌های پمپیران می‌توان به عنوان بوستر و برای جبران افت فشار یا کمبود دبی در سیستم‌های آبرسانی استفاده کرد.
  • میزان ویسکوزیته و ذرات موجود در سیال باید بررسی شود؛ اگر این میزان از 150 سانتی استوکس کمتر باشد می‌توان از شناور های معمولی استفاده کرد؛ در غیر این صورت با کارشناسان سناپالیز مشورت نمایید.

جهت مشاهده و خرید انواع پمپ‌های شناور و دیگر پمپ‌ها با کیفیت عالی و قیمت‌های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ