پمپ گریز ازمرکز

پمپ گریز از مرکز - سناپالیز

پمپ‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشند و کاربرد فراوانی در انتقال و جابه‌جایی سیالات دارند. امروزه پمپ‌ها به دو گروه اصلی پمپ‌های دینامیکی و پمپ‌های جابه‌جایی مثبت تقسیم می‌شوند که هرکدام از آنها انواع مختلف پمپ را در خود جای داده‌اند. پمپ‌های گریز از مرکز از سری پمپ‌های دینامیکی می‌باشند و انرژی که به سیال وارد می‌کنند بر اساس اختلاف فشار و انرژی است که بین دو نقطه پروانه پمپ به دلیل چرخش محور اتفاق می‌افتد. در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره پمپ گریز از مرکز توضیح دهیم و بیان کنیم منظور از پمپ گریز از مرکز چیست و چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان یک پمپ گریز از مرکز مناسب انتخاب کرد.

طرز کار پمپ گریز از مرکز

با چرخش پروانه بر روی محور، نیروی گریز از مرکزی پدید می‌آید که منجر به اختلاف فشار در مرکز پروانه و محیط آن می‌شود که به همین خاطر سیال به دلیل فشار صفری که دارد از مرکز پروانه وارد و به سمت محیط پروانه به دلیل فشار بالاتر کشیده شده و از آن با سرعت و فشار بالاتر خارج می‌گردد، که محفظه حلزونی این سرعت را به فشار تبدیل کرده و با متمرکز کردن دبی آن را با فشار از محفظه رانش خارج می‌نماید.

پمپ گریز از مرکز - سناپالیز

انواع پمپ گریز از مرکز

بسته به شکل ظاهری و یا نوع پروانه و حتی جهت قرارگیری پمپ می‌توان یک پمپ گریز از مرکز را دسته‌بندی کرد که شامل پمپ گریز از مرکز حلزونی، پمپ گریز از مرکز عمودی و یا افقی، پمپ گریز از مرکز جریان محوری، پمپ گریز از مرکز جریان مختلط و پمپ گریز از مرکز شعاعی می‌شوند.

پمپ شعاعی یا رادیال دارای پره یا تیغه‌های نزدیک به هم که منجر به ورود سیال موازی محور و خروج آب با زاویه 90 درجه می‌شوند، پروانه به شکل محور که به طور معمول شبیه به ملخی هواپیماست و تیغه‌ها فاصله زیادی از هم دارند و سیال علاوه بر اینکه به صورت موازی با محور وارد پمپ می‌شود به صورت تقریباً موازی نیز از آن خارج می‌شود و مورد آخر پروانه جریان مختلط است که ترکیبی از هر دو نوع قبلی است؛ به عبارتی سیال موازی محور وارد پروانه می‌شود ولی به دلیل شکل ملخی شکل و مورب پره‌ها با زاویه‌ای کمتر از 90 درجه به صورت مورب از پروانه با فشار زیاد خارج می‌گردد.

جهت مشاهده و خرید انواع پمپ‌های باکیفیت با قیمت‌های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

کاربرد پمپ گریز از مرکز

پمپ‌ها به خصوص پمپ‌های گریز از مرکز کاربردهای فراوانی دارند و بستگی به کاربردی که دارند می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد. آنچه مهم است کاربرد فرآوان آنها در بخش‌هایی از جمله صنعت، معدن و علی الخصوص کشاورزی است که قابلیت آبیاری زمین‌های زراعی و باغات و همچنین فرآیند زهکشی زمین را به عهده دارد. از طرفی این پمپ‌ها با توجه به کاربردشان در معادن قابلیت زهکشی و همچنین خنک‌سازی فرآیند استخراج از معادن را به عهده دارند. استفاده از این پمپ‌ها از نظر اقتصادی به صرفه است و به دلیل کارایی بالا و هدر رفت انرژی کم بسیار محبوب هستند.

نحوه انتخاب پمپ گریز از مرکز

برای انتخاب پمپ مورد نظر خود همانطور که پیشتر گفتیم مهم دانستن دبی و هدی است که می‌خواهید پمپ را برای استفاده به کار ببرید. پس از این که از این دو مؤلفه سر در آوردید، با روش زیر به راحتی پمپ خود را انتخاب نمایید.

فرض کنید می‌خواهید پمپ گریز از مرکزی با آبدهی و ارتفاع 60 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع 29 متر انتخاب کنید. اولین کاری که می‌بایست انجام دهید مراجعه به منحنی همپوشانی پمپ‌های گریز از مرکز هم برای موتور 2900 دور بر دقیقه و هم برای 1450 دور بر دقیقه می‌باشد، تا بتوانیم گروهی که این پمپ در آن قرار دارد را پیدا کنیم. با مراجعه به این منحنی مشاهده می‌کنیم که در موتور 2900 دور بر دقیقه گروه 50-160 و برای موتور 1450 دور بر دقیقه 65-315 می‌باشد. با توجه به اینکه پمپ در دور موتورهای بالاتر استهلاک بیشتری نیز دارد، اگر کارکرد پمپ به صورت مداوم است از پمپ سری 1450 دور بر دقیقه و اگر متناوب است و در فواصل زمانی کار می‌کند بهتر است از نوع 2900 دور بر دقیقه استفاده کنید.

انتخاب پمپ - سناپالیز

مرحله دوم تعیین قطر پروانه می‌باشد که پس از انتخاب دور موتور مد نظرتان می‌توانید به منحنی مشخصات هیدرولیکی پمپ گریز از مرکز به طبقه مورد نظر خود مراجعه کرده و پروانه مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر فرض ما این باشد که بخواهیم موتور 1450 دور بر دقیقه را انتخاب کنیم، بر روی منحنی نقطه تقاطع آبدهی 50 متر مکعب بر ساعت و ارتفاع 29 متر را پیدا کرده و اولین منحنی بالای این نقطه مربوط به تراش پروانه‌ای است که ما می‌توانیم از آن استفاده نماییم که در مورد ما تراش پروانه Ø310 می‌باشد. بنابراین پمپ مورد نظر ما پمپ گریز از مرکز 65-315 با دور موتور 1450 دور بر دقیقه و تراش پروانه Ø310 می‌باشد.

تراش پراونه - سناپالیز

در اینجا نقطه انتخاب ما روی منحنی مشخصات هیدرولیکی بین راندمان 65 تا 66 درصد قرار دارد که در واقع حدوداً برابر با 65.8% است و پس از این مرحله وارد گام آخر یعنی انتخاب موتور الکتریکی خواهیم شد. برای انتخاب الکتروموتوری که با پمپ مورد نظر ما هماهنگ باشد می‌بایست روی منحنی مشخصات هیدرولیکی خط را ادامه دهیم. در قسمت توان به عدد تقریبی 8.5 کیلو وات میرسیم که برای فرآهم آمدن این توان نیاز به موتور 11 کیلو واتی یا معادل 15 اسب بخار با دور موتور 1450 داریم. در این جا نه تنها پمپ مشخص شد بلکه نوع موتور نیز مشخص است و شما می‌توانید با تماس با کارشناسان سنا پالیز نسبت به خرید پمپ گریز از مرکز خود اقدام نمایید.

جهت خرید پمپ‌های گریز از مرکز با قیمت‌های متنوع کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ