سولفات آمونیوم چیست؟

کود آمونیوم سولفات - سناپالیز

سولفات آمونیوم (Ammonium Sulfate) که گاهی به طور مخفف AS یا AMS نیز نامیده می شود، یک نمک غیر آلی است که در انواع کریستال، پودری و گرانوله به عنوان کود شیمیایی در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دی آمونیوم سولفات و سولفات هیدروژن آمونیوم نام‌های دیگر این کود می‌باشند. ترکیب مولکولی این کود شامل 21 درصد نیتروژن به فرم آمونیوم (NH4) و 24 درصد گوگرد به شکل سولفات (SO4) می‌باشد. همانطور که می‌دانید نقش ازت و گوگرد موجود در این کود در رشد و تکامل گیاه غیر قابل انکار است و برای خاک‌های معمولاً قلیایی ایران بسیار ضروری هستند. زیرا یون آمونیوم موجود در این کود با آزاد شدن در خاک اسیدیته آن را کاهش می‌دهد. در پی کاهش میزان pH خاک, تأمین و جذب نیتروژن مورد نیاز برای رشد گیاه با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. همانطور که گفته شد ازت این کود به شکل آمونیوم و گوگرد آن به شکل سولفات است. در این حالت آمونیوم به صورت تبـادلی به ذرات رس متصل گردیده و کمتر از کـودهای ازته دیگر در خاک شسته می‌شود.

ویژگی‌های کود سولفات آمونیوم

ایمن بودن در حمل و نقل و نگهداری نسبت به آمونیوم نیترات، خاصیت اصلاح کنندگی pH خاک‌های قلیایی، نمکی و آهکی، افزایش مقاومت گیاه به کم آبی ،جایگزین مناسب برای کود اوره به عنوان یک کود ازت دار، افزایش اثرگذاری و جذب فسفات در صورت استفاده همزمان با کودهای فسفاته، صرف حداقل انرژی توسط گیاه جهت جذب سریع و مصرف ازت آمونیومی در متابولیسم گیاهی، جلوگیری از زردی و ریزش برگ‌ها، افزایش رشد در برگ‌ها و تاج در درختان، افزایش کیفیت محصولات، بازده و ثمردهی از ویژگی‌های اصلی کود سولفات آمونیوم به شمار می‌رود که موجب برتری  آن نسبت به سایر کودهای ازته شده است.

 

آمونیوم سولفات - سناپالیز

مزایای استفاده از کود سولفات آمونیوم گرانوله نسبت به انواع پودری و کریستالی آن

با توجه به سایزبندی یکنواخت دانه‌ها در کود سولفات آمونیوم گرانوله، این فرم برای مخلوط کردن و استفاده همزمان با کودهای جامد دیگر مانند اوره بسیار مناسب‌تر است. همچنین به دلیل دانه‌بندی مناسب، امکان استفاده از آمونیوم سولفات به صورت محلول در آب، پاشش روی خاک به صورت مکانیزه یا با دست، کانال کود و چالکود وجود دارد. سولفات آمونیوم گرانوله به دلیل گرانوله بودن کلوخه نشده، حمل و نقل آن آسان بوده و برای مدت طولانی‌تری می‌توان آن را در انبار نگهداری کرد. همچنین این فرم به دلیل اینکه به خوبی در آب حل می‌شود و حلالیت بالایی دارد، قابلیت استفاده به عنوان علف کش و آفت کش را نیز دارد.

 

آمونیوم سولفات - سناپالیز

جهت مشاهده و بررسی انواع کودهای با کیفیت اینجا کلیک نمایید.

زمان و میزان مصرف کود سولفات آمونیوم

بهتر است استفاده از هر نوع کود کشاورزی به منظور اصلاح و تقویت خاک زمین‌های زارعی و باغات، بر اساس نتیجه آزمون خاک و با نظر کارشناسان مجرب منطقه انجام شود و موارد مصرف، نحوه پخش، زمان کوددهی و تأثیر کود نیز لحاظ گردد. اما به طور معمول، مصرف کود آمونیوم سولفات در مزارع 4۰۰ الی 5۰۰ کیلوگرم در هکتار قبل از کاشت بوده و در باغ‌ها به ازای هر درخت یک کیلوگرم در اول بهار به کار می‌رود و در گلخانه‌ها به ازای هر بوته گیاه ۱۵ گرم و در باغچه به ازای هر مترمربع ۲۵ گرم کود سولفات آمونیوم گرانوله مورد مصرف قرار می‌گیرد.

اگر کود سولفات آمونیوم بر روی سطح خاک باقی بماند، تحت شرایط قلیایی، آمونیوم می‌تواند به صورت گازی از دست برود. پس اگر خاک زمین کشاورزی شما قلیایی است، پیشنهاد می‌شود کود با خاک مخلوط شود یا پیش از آبیاری یا بارندگی از کود استفاده نموده و اقدام به کودپاشی شود.

همچنین با توجه به اینکه فرم ازت موجود در این کود خاصیت اسیدی بالایی دارد، در صورتی که از این کود بیش از اندازه مورد نیاز استفاده گردد، برای تنظیم مجدد pH خاک می‌توان از آهک استفاده نمود. به عنوان مثال برای خنثی نمودن اثر اسیدی ناشی از یک کیلوگرم نیتروژن استفاده شده، در حدود 5 کیلوگرم آهک لازم است. البته این مقدار باید توسط کارشناسان پس از تعیین دقیق pH و نوع خاک تعیین شود.

مسائل زیست محیطی کود سولفات آمونیوم

ازت خاک از دو منبع کودهای آلی و شیمیایی تأمین می‌شود. در کودهای حیوانی و کودهای سبز، نیترات یک آنیون بسیار محلول در آب است که به وسیله خاک جذب نشده و به راحتی می‌تواند به طرف ریشه حرکت کند و یا به وسیله آبشویی از دسترس گیاه خارج شود. اوره نیز متحرک بوده و علی­رغم جذب آسان می‌تواند با آبشویی از دسترس خارج شود. بنابراین آبشویی نیترات و اوره درون خاک می‌تواند موجب آلودگی منابع آبی به خصوص آب‌های زیر سطحی شود؛ اما آمونیوم بار مثبت دارد و مثل سایر کاتیون‌ها جذب ذرات خاک می‌شود و از این رو تحرک، آبشویی و در نتیجه اتلاف و هدررفت آن محـدود است.

همچنین اوره در خاک‌های قلیایی و آهکی می‌تواند دردسرساز شده و باعث افزایش بیشتر قلیایت خاک و همچنین مسمومیت به شوری گردد. در صورتی که کود سولفات آمونیوم به علت وجود عنصر گوگرد در ساختار شیمیایی خود و در نتیجه تجزیه آن در خاک و ایجاد اسید سولفوریک و همنچنین وجود ازت به فرم آمونیوم باعث می‌گردد تا قلیاییت خاک کم شده و تأثیر منفی بر محیط زیست نداشته باشد. لذا این نوع کود نسبت به سایر کودهای شیمیایی اثرات تخریبی کمتری بر محیط زیست دارد.

برای مشاهده و خرید انواع کودهای با کیفیت با قیمت‌های مناسب تضمینی اینجا کلیک نمایید.

خرید کود سولفات آمونیوم

سناپالیز، تیمی از کارشناسان متخصص در حوزه کشاورزی را گرد هم آورده است تا راهنمایی‌ها و مشاوره‌های مورد نیاز قبل از خرید را به مشتریان ارایه نماید. لطفاً در صورت نیاز با ما تماس بگیرید. 04133372034

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ