کود هیومیک اسید و تأثیرات آن

کود هیومیک اسید شاخص - سناپالیز

عموم مردم غالباً تصور می‌کنند هر موجود زنده‌ای پس از مرگ به طور کامل به عناصر تشکیل دهنده‌اش تجزیه شده و به طبیعت باز می‌گردد. گرچه این مطلب تا حدود زیادی درست است، اما از چند دهه قبل دانشمندان متوجه شدند که تجزیه بافت‌های مرده همیشه به طور کامل انجام نمی‌شود. لااقل در مورد مواد خاص و در شرایط ویژه‌ای میکروارگانیسم‌های تجزیه کننده مواد آلی، پلیمرهای ویژه‌ای را می‌سازند که به تشکیل نفت، زغال‌سنگ و یا مواد هیومیکی (Humic Substsnce) منجر می‌شود.

روند تشکیل هیومیک اسید

در نظر بگیرید که از حدوداً 100 کیلوگرم بافت گیاهی خشک، در شرایط ایده آل مانند گرما، رطوبت، اکسیژن کافی و مواد معدنی چیزی حدود 15 کیلوگرم کمپوست به دست می‌آید. کمپوست در واقع ماده ارگانیک نیمه تجزیه شده است و با چشم غیر مسلح می‌‌توان بافت‌های گیاهی را در آن تشخیص داد. چنانچه روند تجزیه ادامه یابد از 15 کیلوگرم کمپوست چیزی حدود 3 کیلوگرم ماده نرم قهوه‌ای رنگ که به آن هوموس گفته می‌شود به وجود می‌آید. در هوموس با چشم غیرمسلح آثاری از بافت گیاهی مشاهده نمی‌شود. اما در زیر میکروسکوپ سلول‌های گیاهی قابل شناسایی هستند. اگر مجدداً شرایط مناسب برای فعالیت میکروارگانیسم‌ها فراهم باشد، از 3 کیلوگرم هوموس در دوره‌ای که ممکن است به ده‌ها و یا صدها سال نیز برسد، سرانجام چیزی حدود 1 کیلوگرم ماده سیاه رنگ مایل به قهوه‌ای به نام هیومیک اسید تشکیل خواهد شد.

هیومیک اسید - سناپالیز

چرا کود هیومیک اسید؟!

متأسفانه فعالیت‌های انسانی باعث آلودگی و کم ‌ارزشی خاک‌ها شده است. همچنین این فعالیت‌ها مواد ارگانیک خاک را به شدت کاهش داده است. به طور مثال فرسایش حاصل از فعالیت‌های بشری یکی از علت‌های اصلی فقیر شدن خاک است. در فرآیند فرسایش سرعت از دست رفتن خاک‌های سطحی از سرعت جایگزین شدن آنها خیلی بیشتر است. همچنین استفاده از کودهای شیمیایی، همراه با شخم زدن‌ های سالیانه میزان هوموس خاک را کاهش می‌دهد. از طرفی زندگی گیاه به فعالیت‌های بیولوژیکی خاک بستگی دارد و بدون مقدار مورد نیاز هوموس این فعالیت‌های بیولوژیکی به شدت کاهش می‌یابند. برای احیا خاک، مواد ارگانیک باید دوباره به خاک بازگردانده شوند و هوموس از بین رفته باید از منبع خارجی دوباره به خاک برگردد. چون برای تولید طبیعی آن سال‌ها زمان نیاز است بنابراین باید از منبع خارجی استفاده کرد.

اسید هیومیک مایع - سناپالیز

جهت خرید انواع کود هیومیک اسید پودری و مایع با کیفیت عالی و قیمت های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

مزایای هیومیک اسید

  • هیومیک اسید باعث بهبود ساختار خاک می‌شود.
  • مواد آلی خاک‌های فقیر را تأمین می‌کند.
  • باعث افزایش قدرت ریشه‌دهی گیاهان و درختان می‌شود.
  • موجب نگهداری بیشتر آب در خاک می‌شود.
  • میزان تولید کلروفیل و سبزدانه را در برگ‌ها افزایش می‌دهد.
  • فعالیت مفید میکروبی در خاک را تقویت می‌کند.
  • مقاومت گیاه نسبت به شوری، کم آبی و سرما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • به انحلال و آزادسازی عناصر ماکرو و میکرو کمک کرده و در نتیجه نیاز به کودهای شیمیایی را به نحو محسوسی کاهش می‌دهد.
  • سرعت جوانه زنی بذرها را افزایش می‌دهد.
  • در کنترل برخی از بیماری‌های ریشه مؤثر واقع می‌شود.
  • ارگانیک بوده و عوارض زیست محیطی به دنبال ندارد.
  • فعالیت‌های آنتی اکسیدانی را افزایش می‌دهد.
  • از سمیت کودها و عناصر اضافی موجود در خاک می‌کاهد.
  • ماندگاری تأثیرات آن طولانی بوده و تا چند سال باقی می‌ماند.
  • هیومیک اسید محرک آنزیم‌های گیاهی است.
  • با افزایش انسجام ذرات خاک، فرسایش را کاهش می‌دهد.
  • منبع خوبی از فسفات و کربن است و باعث تحریک جمعیت میکروفلورها و در نتیجه داشتن خاکی سالم تر می‌شود.
  • Ph اسیدی این محصول به اصلاح خاک‌های قلیایی کمک می‌کند.
  • باعث بهبود و افزایش کیفیت محصولات و حاصلخیزی خاک باغات و مزارع می‌شود.
  • به دلیل داشتن منبع آلی می‌توان از هیومیک اسید در کشت‌های ارگانیک استفاده نمود.
  • با استفاده از هیومیک اسید می‌توان در مصرف کودهای دیگر و همچنین سموم صرفه جویی کرد.
  • به دلیل استفاده از حجم کم در مقایسه با کودهای آلی هزینه‌های نیروی کار نیز کاهش می‌یابد.

هیومیک اسید پودری - سناپالیز

انواع کود  هیومیک اسید

کود هیومیک اسید دارای اشکال گرانول، مایع و پودری می‌باشد که هر یک ویژگی‌های خود را دارد. اما به طور کلی به دو نوع فعال و غیر فعال تقسیم‌‌بندی می‌شوند. اسید هیومیک فعال به صورت مایع و پودر بوده و در آب حل می‌شود اما نوع غیر فعال به صورت گرانول بوده و در آب حل نمی‌شود؛ به همین دلیل مدت زیادی در خاک می‌ماند.

  • هیومیک اسید مایع: کود آلی اسید هیومیک به صورت مایع بوده و به همین دلیل جذب آن توسط گیاه بسیار سریع است .
  • هیومیک اسید پودری: این کود از خشکاندن اسید هیومیک مایع به دست می‌آید. به دلیل اینکه نوع پودری برای استفاده در سیستم آبیاری بسیار مناسب بوده و از نوع فعال است (در آب حل می‌شود) قیمت آن از نوع گرانولی بیشتر است.
  • هیومیک اسید گرانول: هیومیک اسید گرانوله از نوع غیر فعال است و در آب حل نمی‌شود. به همین دلیل ارزان‌تر از سایر انواع اسید هیومیک است. هیومیک اسید گرانول مدت زیادی در خاک خواهد ماند و نمی‌توان در سیستم آبیاری از آن استفاده کرد.

هیومیک اسیدی ادن - سناپالیز

برای مشاهده و بررسی کود هیومیک اسید پودری کلیک نمایید.

موارد مصرف هیومیک اسید

دامنه مصرف کود هیومیک اسید بسیار متنوع و متغییر است. همانطور که قبلاً نیز گفته شد به دلیل ماهیت طبیعی این کود می‌توان آن را در کشت‌های ارگانیک و هیدروپونیک نیز استفاده نمود. همچنین به دلیل اینکه اسید هیومیک یک محرک زیستی است می‌تواند برای چمن، درختان، درختچه‌ها، بوته‌ها، باغچه‌ها و حتی گیاهان آپارتمانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.

هیومیک اسید مایع - سناپالیز

برای مشاهده و بررسی کود هیومیک اسید مایع اینجا کلیک نمایید.

روش‌های مصرف هیومیک اسید

اسید هیومیک با اکثر کودهای شیمیایی سازگار بوده و قابل اختلاط می‌باشد و می‌توان آن را از طریق محلول ‌پاشی، مصرف خاکی (چالکود)، بذرمال کردن و سیستم‌ های آبیاری تحت فشار مورد استفاده قرار داد.

  • روش استفاده همراه با آب آبیاری: می‌توانید هیومیک اسید را با نسبت ۱ تا ۳ در هزار با آب آبیاری حل کرده و اقدام به آبیاری نمایید. فقط توجه فرمایید که اگر از آب شهری برای آبیاری استفاده می‌نمایید بهتر است از آب ۲۴ ساعت مانده استفاده کنید.
  • روش بذرمال: برای استفاده بهتر از هیومیک اسید بهتر است آن را با کمی آب حل کرده و بذرها را کاملاً آغشته و بعد اقدام به کاشت نمایید. به طور مثال برای هر 100 کیلوگرم بذر در هنگام کشت از ترکیب 1.5 تا 2 لیتر هیومیک اسید در 10 لیتر آب استفاده نمایید.
  • روش محلول پاشی: در این روش می‌توان اسید هیومیک را با دوز ۱ در هزار با آب مخلوط کرده و اقدام به محلول‌ پاشی نمود. البته خیلی این روش را برای بهره بردن کامل از هیومیک اسید پیشنهاد نمی‌شود.

نکته: برای کاشت و یا انتقال نهال و نشا بهتر است آنها را در محلول 10 در هزار این کود غوطه­‌ور نمایید.

توصیه کلی میزان مصرف انواع کود هیومیک اسید

در زیر میزان مصرف به طور کلی برای هر سه حالت موجود کود هیومیک اسید ارائه شده است. اما شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد انتخاب نوع و میزان مصرف با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  • هیومیک اسید مایع

نحوه مصرف مایع - سناپالیز

  • هیومیک اسید پودری

نحوه مصرف پودری - سناپالیز

  • هیومیک اسید گرانول

نحوه مصرف گرانوله - سناپالیز

اسید هیومیک یا اسید فولویک

مواد هیومیک دارای ۳ شاخه‌ فرعی هستند: اسید هیومیک، اسید فولویک و هیومین.

اسید هیومیک را می‌توان به‌عنوان تونل‌هایی تصور کرد که تبادل مواد معدنی ضروری بین گیاه و خاک را امکان‌پذیر می‌سازند. اسید هیومیک با بهبود ساختار و عملکرد خاک به ایجاد یک محیط خاکی سالم کمک می‌کنند. این امر منجر به فعالیت میکروبی بهتر، حفظ بهتر آب و انتقال مؤثر مواد مغذی از خاک به گیاه می‌شود. اسید فولویک مولکول‌هایی کوچک‌تر از اسید هیومیک هستند به دلیل اینکه محتوای اکسیژن اسید فولویک تقریباً دو برابر اسید هیومیک است، رنگ آنها طلایی است و از نظر بیولوژیکی از اسید هیومیک فعال‌تر هستند.

اسید هیومیک و اسید فولویک هر دو برای سلامت گیاه ضروری هستند. این دو کود برای بهینه‏‌سازی شرایط رشد با هم کار می‌کنند. به‌ عنوان مثال اسید هیومیک، تراوایی دیواره‌های سلولی را افزایش می‌دهند و در نتیجه اسید فولویک به‌ عنوان حامل مواد مغذی به‌ راحتی می‌توانند مواد مغذی را به‌ سوی گیاه حمل کنند. همچنین اسید فولویک و اسید هیومیک برای افزایش ظرفیت حفظ آب و تحریک رشد ریشه و شاخه باهم کار می‌کنند. طبیعت هر دو اسید را باهم به کار می‌گیرد. ما نیز همین رویکرد را توصیه می‌کنیم. یعنی خواه از طریق خاک یا از طریق روش تغذیه‌ برگی هر دو را باهم به‌کار ببرید.

تهیه کود هیومیک اسید

سناپالیز، تیمی از کارشناسان متخصص در حوزه کشاورزی را گرد هم آورده است تا راهنمایی‌ها و مشاوره‌های مورد نیاز قبل از خرید را به مشتریان ارایه نماید. لطفا در صورت نیاز با ما تماس بگیرید تا در مورد انتخاب نوع و میزان کود هیومیک اسیدی مورد نیازتان مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

جهت مشاهده و خرید انواع مختلف کود و دریافت مشاوره رایگان کودی اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ