بررسی نکات مهم در کاشت نهال و پرورش آن

کاشت نهال - سناپالیز

شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کار باغبانی، کاشت نهال باشد. البته کاشت نهال به خودی خود شرایط و مراحل خاصی دارد که رعایت آنها الزامیست. قابل ذکر است که روش صحیح کاشت نهال کاملاً با نتیجه نهایی که همان میزان محصول است ارتباط مستقیم دارد. پس اگر می‌خواهید کمی بیشتر درباره نکات کاشت صحیح نهال بدانید، مطالعه این مقاله را در اولویت قرار دهید.

نکات مهم در هنگام کاشت نهال

کاشت نهال در واقع یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. اینکه این سرمایه‌گذاری چقدر خوب پیش برود بستگی به نوع درخت، مکان کاشت و نوع مراقبت از آن در هنگام کاشت و پس از آن دارد. در اینجا ما تلاش می‌کنیم تک تک مراحل مختلف کاشت نهال از جمله زمان کاشت، آماده سازی زمین و نهال، پرالیناژ کردن، نحوه قراردادن نهال در زمین و … را با رعایت اصول صحیح باغبانی تشریح نماییم.

کاشت نهال - سناپالیز

جهت مشاهده و بررسی انواع نهال با قیمت های تضمینی اینجا کلیک نمایید.

زمان کاشت نهال

این که چه زمانی باید نهال‌تان را بکارید، بسیار مهم است. این نکته را در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید در هر زمانی اقدام به انجام این کار کنید. بهترین زمان کاشت نهال، معمولاً هنگام خواب نهال است. در مناطق گرم و متعدل و نیمه سردسیر، بهترین زمان کاشت، پاییز و پس از خواب رفتن نهال است ولی درمناطق سردسیر بهتر است نهال­کاری پس از سپری شدن یخبندان انجام شود. بهترین شرایط برای کاشت نهال روزهای ابری و هوای آرام است و باید از غرس نهال در روزهای بسیار آفتابی و گرم و یا یخبندان و روزهایی که باد شدید است، خودداری شود. شما باید در زمان کاشت نهال برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید به نحوی که تا قبل از رسیدن یخبندان ریشه نهال‌تان با محیط رشد جدیدش انس گرفته باشد. البته اصل ذکر شده، در مورد نهال‌های گلدانی صادق نیست و شما می‌توانید در تمام طول سال نسبت به کاشت این گونه نهال‌ها اقدام نمایید. اما به طور کلی در زمان کاشت نهال گلدانی در نظر داشته باشید که درجه حرارت محیط مبدأ و مقصد اختلاف چندانی نداشته باشد، رطوبت بافت خاک گلدان در حدی باشد که مانع از هم پاشیدگی خاک گلدان شود و موقع کاشت، ظرف گلدان با احتیاط جدا شود تا ریشه‌ها آسیب نبینند و ریسک شوک انتقال کاهش یابد.

آماده سازی زمین

پیش از کاشت انواع نهال ابتدا باید خاک زمین را به دقت بررسی کرده و سپس شروع به کاشت نهال نمایید. محلی که می‌خواهید نهال در آن کاشته شود باید دارای خاک حاصلخیز و غنی باشد. اگر در موقعیت کاشت، ساختمانی تازه احداث شده باشد احتمالاً بقایای مصالح ساختمانی مانند گچ و سیمان در خاک موجود است. این مواد باید از محل کاشت خارج و مخلوط خاک زراعی مرغوب همراه با کود حیوانی پوسیده و ماسه حداقل به ارتفاع نیم متر و اگر مقدور باشد بیشتر از آن در باغچه ریخته شود. منظور از خاک زراعی مرغوب خاکی است که اگر در حالت خشک در مشت‌تان بگیرید و فشار دهید به هم می‌چسبد و فشرده می‌شود ولی با یک ضربه کوچک از هم جدا شده و دوباره پودر مانند می‌شود. خاک زراعی بد به شدت چسبنده است و از هم جدا نمی‌شود. خاک فقیر هم رنگ و روی جالبی ندارد و به زردی و خاکستری متمایل است.

کاشت نهال - سناپالیز

آماده سازی چاله کاشت

بسته به عمق متوسط ریشه باید عمق چاله را تنظیم نمود. مثلاً برای درخت‌هایی مثل گردو و گلابی در خاک زراعی مطلوب چاله‌ای با عرض نیم متر و عمق ۷۵ سانتی‌متر کفایت می‌کند ولی اگر موقعیت کاشت نامناسب و سنگلاخی باشد، می‌توانید چاله‌ای با ابعاد دو متر در عمق و یک متر در عرض حفر کنید و  آن را با خاک خوب پر کرده و درختکاری کنید. در کل عمق و قطر گودال باید از عمق و طول ریشه‌ها بیشتر باشد. سعی کنید در محلی که نهال را می‌خواهید بکارید، گیاه دیگری وجود نداشته باشد. کارشناسان معمولاً توصیه می‌­کنند این چاله را از پاییز کنده و آماده بگذارید تا بهار که می‌خواهید کشت کنید، رطوبت درون چاله افزایش یافته و موجودات ذره بینی در محل چاله آماده خدمتگذاری به نهال جدید باشند.

نهال - سناپالیز

آماده سازی نهال

پس از حفر گودال و آماده‌سازی خاک نوبت به آماده‌سازی نهال می‌رسد. ریشه‌ها معمولاً حساس هستند و نباید در معرض نور و هوا باشد. بهتر است اطراف ریشه‌ها با خاک یا ماسه یا کیسه پلاستیکی سیاه پوشانده شود که به این عمل پاشنه‌پوشی ریشه‌ها می‌گویند. اگر ریشه‌ها نامرتب و آسیب دیده هستند سعی کنید با قیچی مخصوص آن‌ها را هرس کنید. ریشه‌هایی که زخمی هستند و در خاک قرار می‌گیرند، مهم‌ترین دلیل ابتلاء گیاه به بیماری‌های قارچی می‌باشند. علاوه بر این هرس ریشه‌های ضعیف و زخمی باعث رویش بهتر و رشد سریع تر ریشه می‌شوند و نقش تحریک کنندگی را برای ریشه ایفا می‌کنند. از طرف دیگر چون حجم ریشه‌ها در اثر انتقال کم شده است بهتر است حجم ساقه‌ها را نیز هرس کرد تا ریشه و ساقه متناسب باشند. معمولاً شب قبل از کاشت، نهال‌ها را در آب می‌گذارند تا ریشه‌ها به اندازه کافی آبگیری بکنند و رقابت اسمزی بین خاک و ریشه اگر بوجود آمد ریشه‌ها آب از دست نداده و خشک نشوند.

ریشه نهال - سناپالیز

پرالیناژ کردن

آغشته کردن ریشه نهال به موادی چسبنده و ضدعفونی کننده پرالیناژ نامیده می‌شود. در یک بشکه ۱۰۰ لیتری آب مقدار ۱۰ کیلوگرم رس الک شده + ۵ کیلوگرم پهن الک شده + ۳۰۰ گرم سم قارچ کش مخلوط کرده و ریشه نهال را درون آن فرو برده و سپس اقدام به کاشت نمایید. رس و پهن به ریشه‌ها می‌چسبد و موجب ترمیم زخم‌های ریشه و حفظ رطوبت اطراف ریشه و تأمین مواد غذایی اولیه مورد نیاز ریشه می‌شوند. سم قارچ‌کش نیز که فعالیت قارچ‌ها را در اطراف ریشه کم می‌کند. این عمل در هر مقیاسی قابل انجام است و شما می‌توانید برای کاشت هر تعداد نهال از این مخلوط استفاده کنید.

مواد چسبنده ریشه - سناپالیز

کاشت نهال

حال که تمام مراحل آماده‌سازی خاک و گیاه را انجام داده‌اید، وقت آن رسیده که اقدام به کاشت نهال‌تان بکنید. در هنگام کاشت نهال مواردی را نیز باید رعایت کنید تا نتیجه مطلوبی داشته باشید. دقت نمایید که ریشه‌ها باید به صورت مرتب در خاک قرار گیرند و پیچیده و درهم نباشند. باغداران برای اینکار معمولاً مقداری خاک به صورت کله قندی در ته چاله می‌ریزند و ریشه‌های نهال را روی آن مرتب رو به پایین می‌گذارند.

مرحله 1 کاشت نهال - سناپالیز

روی ریشه‌ها را با خاک خوب بپوشانید. می‌توانید اطراف نهال را به صورت کاسه مانند شکل بدهید تا آب در آن خوب جای بگیرد و به مرور ته‌نشین شود.

مرحله 2 کاشت نهال - سناپالیز

نهال را به صورت عمود بر سطح قرار داده و تراز بودن آن را از دو طرف چک کنید. پس از انجام کاشت و پرکردن گودال، باید با فشار دادن خاک اطراف نهال با پا یا بیل، خاک اطراف ریشه‌ها را به طور کامل محکم کرد تا محفظه هوا در اطراف ریشه‌ها باقی نماند و همچنین مقدار نشست خاک که در اثر آبیاری به وجود می‌آید و باعث گود افتادن نهال می‌گردد به حداقل کاهش یابد.

مرحله 3 کاشت نهال - سناپالیز

از این پس آبیاری باید به موقع انجام شود تا وقتی که گیاه بتواند ریشه‌های جدید تولید و از رطوبت خاک حداکثر استفاده را کند. در نهال جوان تازه کاشته شده باید  هر چند روز یکبار قبل از خشک شدن اطراف ریشه حتما آبیاری انجام شود.

مراقبت و نگهداری

برای تأمین شرایط مناسب رشد نهال‌ها انجام عملیات مراقبت شامل سله شکنی، وجین علف‌های هرز، مرمت حصار و قیم، واکاری نهال‌های خشکیده و در صورت لزوم آبیاری پس از کاشت نهال امری ضروری است.

جهت خرید انواع نهال با کیفیت عالی و قیمت های مناسب تضمینی اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ