نکات مهم در مورد گل شمعدانی

گل شمعدانی شاخص - سناپالیز

گل شمعدانی از دسته گیاهانی است که هم در فضای باز و باغچه و هم در محیط آپارتمان و گلدان به خوبی رشد می‌کند. این گل خوشبو و زیبا از طریق بذر، قلمه زدن و قطع کردن شاخه گیاه  تکثیر می‌شود. زمان قلمه گرفتن از شمعدانی، معمولاً اواخر مرداد و اوایل شهریور می‌باشد که گیاه اصلی از قدرت و قوه کاملی برخوردار باشد.

تکثیر شمعدانی

نحوه‌ قلمه گرفتن به این صورت است که در ابتدا با یک چاقو یا قیچی هرس با تیغه‌های تیز که قبلاً ضد عفونی شده‌اند یک ساقه سالم و بدون گل، به طول 8 الی 12 سانتی متر، با 3 الی 5 برگ برش می‌دهید. توجه داشته باشید که این ساقه سالم و بدون آفت باشد. سپس کمی آن را کوتاه کرده و برگ‌های پایینی قلمه و گل‌ها را حذف کنید . قلمه را در یک کیسه پلاستیکی شفاف قرار داده و داخل کیسه آب بریزید.  سپس آن را به گلدانی دارای بستر مناسب انتقال دهید. بهترین خاک برای گلدان قلمه ماسه می‌باشد تا آب به راحتی از آن عبور کنند. در روزهای اول در سایه و سپس آن را به تدریج و به  سمت آفتاب قرار دهید. میتوانید با ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی گلدان‌ها و آبیاری منظم محیطی گرم و مرطوب برای رشد و ریشه‌دار شدن قلمه‌ فراهم نمایید. ریشه دهی قلمه شمعدانی تقریباً یک ماه طول خواهد کشید که بعد از ایجاد ریشه می‌توانید آنها را در گلدان‌های جداگانه بکارید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که زمانی قلمه آبیاری می‌شود که بستر کاملاً خشک باشد.

جهت مشاهده و خرید انواع ادوات هرس اینجا کلیک نمایید.

شمعدانی - سناپالیز

پرورش گل شمعدانی با استفاده از دانه‌های بذر هم یکی از راه‌های تکثیر است. اما ازدیاد گل شمعدانی از طریق بذر باعث افت کیفیت گیاه و پرپشت نبودن گلها می‌گردد. پس بهترین راه تکثیر از طریق قلمه زدن شمعدانی می‌باشد.

بیماری‌های گل شمعدانی

دراز و طولانی شدن ساقه

از مهمترین عامل میتوانیم به کمبود نور اشاره کنیم. نور مناسب گیاه باید تأمین شود. برای تحریک گیاه به پرپشت شدن باید جوانه های انتهایی را از محلی دلخواه قطع نمایید تا گیاه تحریک به رشد افقی شود.

لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ

از علائم بیماری‌های باکتریایی گیاه می‌باشد که در مناطق جغرافیایی مختلف ممکن است به رنگ‌های مختلف ظاهر شود. این بیماری درمان ندارد و تنها راه حذف گیاه آلوده است.

سقوط شکوفه‌ها قبل از بزرگ شدن

از علائمی بیماری بوتریتیس می‌باشد که در گیاه شمعدانی بسیار شایع می‌باشد. مخصوصاً زمانی که شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب است. برای درمان می‌توانیم آن قسمت آسیب دیده را کات کرده و از بین ببرید.

کود مناسب

گیاهان گلدانی، به ویژه گل شمعدانی اگر به درستی تغذیه نشوند پس از مدتی با کمبود مواد مغذی روبرو می‌شوند. تا زمان استقرار کامل گیاه در گلدان و محیط خانه، نیازی به خرید کودها نیست اما به محض این که گیاه با محیط تطابق پیدا کرد، هر دو هفته یا یک بار در ماه گیاه خود را با کود تغذیه کنید.

شمعدانی نارنجی - سناپالیز

یرای مشاهده و بررسی و خرید انواع کود با کیفیت عالی و قیمت های مناسب تضمینی کلیک نمایید.

در اولین قدم باید کودی را انتخاب کنید که مناسب گیاه شما باشد تا گیاه شما در طول سال سالم بماند. بسیاری از کارشناسان استفاده از کودهای مایع برای شمعدانی را پیشنهاد می‌دهند تا به راحتی جذب گیاه شوند. از این کودها می‌توان به کود کامل 20-20-20 اشاره کرد که بسیار خوب عمل کرده چون دارای سه عنصر مغذی ضروری شمعدانی یعنی پتاسیم، فسفر و ازت می‌باشد. هنگام استفاده از کود برای شمعدانی که در فضای باز نگهداری می‌شود باید توجه کنیم که کود دهی در هوای خنک انجام گیرد؛ زیرا ممکن است عناصر شیمیایی خیلی زود خشک شده و در نتیجه گیاه را از بین ببرند.

دفعاتی که شمعدانی خود را کوددهی می‌کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی شمعدانی‌ها به مرور زمان به کود بیشتری احتیاج دارند. این به این معنی است که  شمعدانی هرچه بیشتر رشد کند، کود بیشتری نیز مورد نیاز خواهند بود. گیاهان شمعدانی که قبلاً رشد کرده‌اند، باید حداقل هر چهار هفته یا تقریباً ماهی یک بار کوددهی شوند.

یکی از دلایل که موجب گل ندادن شمعدانی خواهد شد کوددهی زیاد با کودهای شیمیایی و حیوانی است. بهترین فصل برای کوددهی گیاهان آپارتمانی فصل رشد آنها (بهار و تابستان) است.  هم چنین باید سعی کنید از کودهایی استفاده کنید که دارای نیتروژن کمتری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ