کود ازت بالا

کود ازت بالا - سناپالیز

نیتروژن یکی از گازهای موجود در طبیعت است که به وفور هم یافت می‌شود. اما این ازت جوی برای گیاه قابل استفاده نیست. گیاهان تنها قادر به جذب ازت در فرم های نیترات (آنیون دارای بار منفی) و آمونیوم (کاتیون دارای بار مثبت) هستند. از طرفی نیتروژن مانند فسفر یا پتاسیم به صورت معدنی وجود ندارد. پس چگونه میتوان نیتروژن مورد نیاز گیاهان را تأمین کرد؟ در حال حاضر نیمی از مواد غذایی که امروزه در جهان تولید می‌شود به پشتوانه مصرف کودهای ازته می‌باشد. با این حال مدیریت دقیقی مورد نیاز است تا نیتروژن را در اشکال و سطوحی نگه دارد که بیشترین فایده را در حفظ گیاه سالم داشته باشد. انواع کودهای ازته می‌توانند این نیاز را مرتفع سازند. با ما همراه باشید تا در ادامه با این کودها بیشتر آشنا شویم.

نیتروژن از جمله عناصری است که شدیداً تحت تأثیر تحولات بیولوژیکی قرار می‌گیرد که این امر باعث می‌شود مدیریت آن سخت و دشوار باشد. از طرفی گیاه در طول دوره‌ زندگی خود همواره به ازت نیاز دارد، هر چند این میزان در زمان‌های مختلف کم و زیاد می‌شود. مثلاً بسیاری از فرآیندهای متابولیکی در گیاهان و جانوران وابسته به نیتروژن می‌باشند. تشکیل اسید آمینه و پروتئین  از آن جمله‌اند. شکل ازت و زمان ماندگاری آن هم (به شکل قابل جذب برای گیاه) نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان استفاده از این ماده بازی می‌کند. مثلا فرم هایNH4 و NO3 مدت زمان زیادی به شکل قابل جذب برای گیاه در خاک باقی ‌مانده، به آرامی از طرف گیاه جذب شده و ضررهای ناشی از شکل اوره و نیترات‌‌ها را در خاک ایجاد نمی‌کند.

ازت مناسب برای انواع خاک‌ها

همانطور که  از نام کودهای ازت بالا پیداست، این کودها حاوی مقادیر قابل توجهی ازت هستند و مقدار عنصر نیتروژن در آنها بیشتر از سایر عناصر به کار رفته است. شما برای اینکه انتخاب درستی انجام دهید باید به نوع گیاه خود توجه نمایید. گیاهان با توجه به شرایط خاکی یا آبی و همچنین شرایط فیزیولوژیکی به عناصر متفاوتی نیاز دارند. حتی نوع و هدف کشت هم روی این مسئله تأثیرگذار است. به طور مثال می‌دانیم به طور کلی گیاه ذرت جز گیاهانی است که به نیتروژن بالایی نیاز دارد. در مجموع  می‌توان گفت  اگر هدف از کشاورزی تهیه سیلو، برداشت علوفه، مصرف برگ و شاخساره باشد  و یا رشد رویشی گیاه برای ما اهمیت بیشتری داشته باشد، باید از کودهایی که نیتروژن بالایی دارند استفاده نمود. به عنوان مثال زمانیکه گیاهی مانند چغندر را به عنوان علوفه  مورد کشت قرار می‌دهیم، ازت بیشتری نیاز است چون هدف ما برداشت برگ و شاخه است. اما اگر هدف ما برداشت بذر چغندر باشد، بهتر است مقدار مصرف ازت را مقداری کاهش داد.

کود نیتروژن - سناپالیز

برای مشاهده و بررسی کیفیت و قیمت کودها اینجا کلیک نمایید.

علائم کمبود ازت بالا

کمبود هر عنصری دارای علائم ویژه‌ای است که گاهاً ممکن است به دلیل شباهت زیاد بین علائم، قدرت تشخیص عامل دقیق بروز مشکل دشوار شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از آزمایش خاک برای تعیین میزان دقیق ازت موجود در خاک کمک بگیرید. شما می‌توانید نمونه خاک یا نتیجه آزمایش خاک تان را برای متخصصان سناپالیز ارسال کنید تا از توصیه کودی رایگان ما بهره مند شوید. جدا از نتیجه آزمایش خاک، چند نمونه از علائم کمبود نیتروژن در گیاهان شامل موارد زیر می‌باشند:

  • رنگ پریدگی برگ‌ها مانند زرد شدن و در صورت شدت گرفتن کمبود، قهوه‌ای شدن برگ‌ها و مرگ بافتی (کلروز)
  • کاهش رشد و توسعه گیاه
  • کوتولگی و قد کوتاهی گیاه
  • ریزش شکوفه‌ها و گل‌ها
  • نازک شدن انتهای خیار
  • کاهش کیفیت و عملکرد محصول

وظیفه ازت در گیاه

  • ساخت پروتئین‌ها
  • حضور در ساختار DNA و RNA
  • افزایش فتوسنتز در گیاه
  • افزایش مواد هیدروکربنی در گیاه
  • افزایش رشد رویشی
  • بهبود میوه دهی
  • ایجاد شادابی و طراوت در گیاه
  • ایجاد حالت تردی و پرآبی در سلول‌ها

میزان مصرف کود ازت بالا

اصولاً ازت در چندین مرحله (پیش کشت، رویشی، قبل از گلدهی، تشکیل و تکمیل میوه) در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شد ازت به دو شکل NH4+ و NO3  برای گیاهان و درختان میوه قابل جذب می‌باشد و اشکال دیگر آن نظیرN2 ، NO2 و N2O و … برای درختان میوه غیر قابل جذب است. درختان میوه به طور متوسط 50 تا 400 کیلوگرم ازت در هکتار در سال برداشت می‌کنند و باید در هر سال این مقدار ازت در اختیار آنها قرار گیرد. ازت همچنین در اثر فعالیت باکتری های ازت ساز در خاک تجمع می‌یابد. بنابراین اکیداً توصیه می‌شود که از آتش زدن علف های هرز در مزارع و سطح باغ‌ها جداً خوداری شود؛ زیرا آتش باعث از بین رفتن این موجودات مفید خاک می‌شود و همچنین مواد آلی را که باعث بهبود وضعیت خاک می‌گردد، نابود می‌سازد. ازت از طریق مصرف خاکی و هم از طریق محلول پاشی می‌تواند در اختیار درختان میوه قرار گیرد. از آنجایی که ازت حلالیت بالایی در آب دارد می‌تواند در دو یا سه قسمت به صورت مصرف خاکی (پخش سطحی) در اختیار درختان میوه قرار گیرد. بهترین PH برای جذب ازت بوسیله درختان میوه 6 تا 8 می‌باشد.

جهت خرید انواع کود با کیفیت عالی و قیمت های مناسب تضمینی اینجا کلیک نمایید. 

خرید کود ازت بالا

به طور کلی کودهایی که حاوی عنصر نیتروژن هستند یا تک عنصری هستند یا چند عنصری. در حالت چند عنصری همراه با نیتروژن عناصر دیگری مانند سولفات، پتاسیم، فسفر و … نیز در ساختار کود موجود می‌باشند، مانند کودهای ازت بالا، سولفات آمونیوم و … . این کودها می‌توانند جامد یا مایع باشند و درصدهای متفاوتی از نیتروژن  را شامل باشند.

برای خرید کودهای نیتروژنه و ازت بالا بهتر است ابتدا نیازهای گیاه خود و شرایط خاک مزرعه خود را بشناسید. برای کسب راهنمایی بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید و از توصیه کودی رایگان سایت سناپالیز بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ