آشنایی با اصول پرورش پتوس (پوتوس)

گیاه پتوس - سناپالیز

پتوس یا پوتوس با نام علمی (Epipremnum aureum) از جمله گیاهان آپارتمانی بالارونده است که با برگ هایی به رنگ های ابلق مرکب زرد تند و سفید مایل به کرم باعث زینت بخشیدن به محیط زندگی شما شده و با پاکسازی هوا و تولید اکسیژن به تصفیه هوای منزل شما نیز کمک می نماید. در این مقاله قصد داریم نکات طلایی برای کاشت و نگهداری پوتوس را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

معرفی گیاه پتوس (پوتوس)

همانطور که در ابتدا  مطرح شد گیاه پتوس یک گیاه رونده با رشد نسبتا خوبی است که نگهداری و پرورش و تکثیر آن نیز کار سختی نیست. زیبایی و شادابی این گیاه باعث شده است که جایگاه او در تمامی لیست های خرید گیاهان آپارتمانی تثبیت شود. نام فارسی گیاه پتوس که غالبا شنیده هم نشده است، لوکژ بوده که به پیچیدگی شاخه های این گیاه اشاره دارد. اما خواستگاه اصیل و اصلی او جنگل های جزایر سولومون بوده است و تطبیق پذیری بالای او باعث سازگاری اش با گستره وسیعی از اقلیم های متفاوت شده است. پتوس ها دارای انواع مختلفی از جمله ملکه مرمری، شیخی، نئون و … بوده که این تنوع بالا در کنار رنگ های متفاوت برگ ها دست شما را در انتخاب پتوس مدنظرتان بسیار بازتر می کند. این گیاه بسیار کم توقع بوده و جز گیاهان مقاوم محسوب می شود. پس اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در پرورش گل و گیاه خانگی شکست خورده اید، پیشنهاد می کنم اینبار پتوس را امتحان کنید و با رشد و بالندگی آن اعتماد به نفس خودتان را در زمینه نگهداری از گیاه خانگی تقویت نمایید.

گیاه پتوس - سناپالیز

انواع گیاه پتوس

در این بخش از مقاله شما را با انواع مختلف واریته های پتوس آشنا می کنیم.

پتوس سبز یا جید یا ملکه سبز (Jade pothos)

فراوان ترین گونه از انواع پتوس، پتوس سبز است. برگ های سبز تیره این واریته از پتوس باعث می‌شود مقاومت بالایی در برابر نور کم داشته باشد و بتواند در نور لامپ هم به رشد مناسب خود ادامه دهد. برای منازلی که نورگیری کمی دارند، پتوس جید مناسب ترین انتخاب است. بهترین زمان برای آبیاری پتوس سبز و تمام انواع پتوس زمانی است که سطح خاک آنها به اندازه دو سانتی متر خشک شود. غبارپاشی سه بار در هفته (البته در زمان صبح یا عصر با شرایط خاص که من به شما ساخت جزیره برای این گیاه رو توصیه میکنم) باعث پهن و بزرگ تر شدن برگ آنها می شود. بهتر است برای داشتن پتوس هایی با رشد مناسب و سالم از بهار تا پاییز ماهی یکبار به آنها کود بدهید.

پتوس جید - سناپالیز

پتوس ملکه طلایی یا طلایی یا ابلق (devil's ivy)

از دیگر انواع پوتوس می­شود به پوتوس ابلق اشاره کرد. پتوس ابلق (Golden Queen) پرطرفدارترین نوع پتوس است که علی رغم زیبایی های ظاهری فراوان خود قیمت مناسبی دارد. در این نوع پتوس رگه هایی از رنگ طلایی و زرد ظاهر فوق العاده‌ای به گیاه بخشده است. سرعت رشد پتوس ابلق به مراتب بالاتر از پتوس سبز است. برای نگهداری این گیاه نور کافی نیاز است تا رنگ قسمت های ابلق آن حفظ شود. در غیر این صورت گیاه به رشد خود ادامه داده اما سبز شده و زیبایی خود را از دست ‌می دهد. طول شاخه های رونده پتوس اغلب در شرایط محیطی مناسب به چندین متر هم می‌رسد. با تامین رطوبت (چه غبارپاشی و چه ساخت جزیره) این نوع از پتوس سطح برگ ها بزرگتر و شفاف تر می‌شود.

پتوس طلایی - سناپالیز

پتوس سیب مرمری یا منجولا (Manjula pothos)

پتوس منجولا برگ های قلبی شکلی داشته که از قسمت حواشی برگ ها دارای برآمدگی های جذابی می‌شود. هر برگ گویا اقیانوس مواجی است از رنگ های مختلف.

این پتوس از مابقی پتوس ها کمیاب تر بوده و با رگه‌های کرم، فسفری و سفید بی نظم خود روی بستر سبز برگ زیبایی حیرت آوری پدید می‌آورد.

موج های لبه های برگ منجولا در هیچ نوع پتوس دیگری مشاهده نمی‌شود. خاک مناسب پتوس منجولا مانند سایر پتوس ها خاکی سبک با  زهکشی بالا و میزان اسیدیتیه پایین است.

پتوس سیب مرمری یا منجولا - سناپالیز

پتوس حصیری (مانسترا آدونسونی)

جذاب ترین نوع پتوس که طرفداران زیادی دارد پتوس حصیری است. این پتوس با شکاف های بسیاری روی برگ های خود که از ابتدای رویش نیز وجود دارند زیبایی چشم نوازی را متجلی می‌شود. این گیاه در واقع یکی از گونه های مینیاتوری مانسترا و برگ انجیری است. نگهداری این گیاه آسان بوده، شرایط نوری و آبی آن مانند سایر پتوس ها است. برای پهن شدن برگ های آن هفته ای یکبار غبارپاشی کنید و از نگهداری آن در جای گرم خودداری کنید. قیمت این نوع پتوس نیز تقریبا بالاست اما قلمه های نشایی آن را می‌توانید با قیمت مناسب تهیه کنید. رشد این نوع پتوس در مقایسه با پتوس چروک بیشتر است.

پتوس حصیری - سناپالیز

جهت مطالعه و مشاهده بقیه انواع مختلف پتوس ها کلیک نمایید.

در بین انواع پتوس، پتوس ساتین برگ های منحصر به فردی دارد. لکه های بزرگ و نقره ای رنگ شکیلی روی آن دیده می شود که زیبایی زیادی به گیاه می بخشد. برای حفظ این لکه های نقره‌ای لازم است گیاه را در نور غیرمستقیم اما زیاد آفتاب قرار دهید. سرعت رشد پتوس ساتین چندان بالا نیست اما با این وجود جزء گیاهان رونده محسوب می‌شود و در طولانی مدت طول شاخه های آن حتی به نیم متر هم می رسد. برای بیشتر شدن رشد پتوس ساتین همانند سایر پتوس ها آن را در گلدانی کوچک بکارید و فقط زمانی اقدام به تعویض گلدان کنید که ریشه ها از انتهای گلدان خارج شده باشند.

پتوس نقره ای - سناپالیز

برگ های پتوس هاوایی بسیار شبیه پتوس ابلق است با این تفاوت که رگه های زرد و طلایی از مرکز برگ شروع شده به سمت حاشیه ها امتداد می‌یابد. اندازه برگ های این نوع پتوس بسیار بزرگ بوده و نقش بالایی در تصفیه هوا دارد. مقاومت این گیاه در برابر حمله آفات و انواع بیماری ها باعث شده تا برای مبتدیان در نگهداری گل و گیاه مناسب و مورد پیشنهاد باشد. اگر در شهر های آلوده زندگی می کنید حتما یک گلدان پتوس هاوایی در منزل خود داشته باشید. سرعت رشد این پتوس نیز بالاست و در نور متوسط رشد خوبی خواهد داشت. هرس کردن پتوس هاوایی باعث رشد شاخه های جانبی و پر شدن گلدان می‌گردد.

پتوس نئون یکی از گونه های بسیار مقاوم پتوس است که حتی در نور کم هم به رشد خود ادامه می‌دهد. با این وجود اگه بخواهید رنگ جذاب و درخشان اولیه آن را حفظ کنید باید میزان نور دریافتی را افزایش دهید. برگ های نورسته گیاه در مقایسه با برگ های کهن و قدیمی روشن تر هستند لذا کم شدن درخشش برگ های پیر امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در واقع برگ های جدید به رنگ لیمویی و برگ های بالغ به رنگ نئون هستند از این رو این پتوس را به هر دو نام لیمویی و نئون نامگذاری کرده‌اند.

پتوس نئون - سناپالیز

یکی از زیبا ترین انواع پتوس ها، پتوس مرمر است. این گیاه نسبت به سایر واریته های پتوس رشد آهسته تری دارد اما ترکیب رنگ بی‌نظیر و زیبایی خارق العاده آن باعث شده تا به یکی از خواستنی ترین انواع پتوس تبدیل شود. پتوس مرمر برای رشد به نور نسبتا زیادی نیاز دارد. لذا منازلی که نور کم دارند برای نگهداری این نوع پتوس مناسب نیستند. تابش مستقیم نور آفتاب به روی پتوس ماربل باعث ایجاد آفتاب سوختگی در نوک برگ می‌گردد. کوددهی استاندارد و غبارپاشی اصولی باعث می‌شود پتوس مرمر رشد نسبتا بهتری داشته باشد.

یکی از متفاوت ترین انواع پتوس، پتوس آبی است. برگ های این نوع پتوس ضخیم تر بوده و با ظاهری باریک و نوکی تیز جلوه‌ای خاص و بدون شباهت با سایر پتوس ها به خود گرفته است. رنگ برگ‌های این پتوس همانطور که از اسم آن معلوم است سبز مایل به آبی است. این نوع پتوس قدرت رشد و تکثیر سریعی دارد. با هرس کردن شاخه های بلند گیاه در مدت کوتاهی، شاهد رویش جوانه های جانبی و پر و توپی شکل شدن گیاه خواهید بود. در صورت هرس نکردن طول شاخه ها آنها به چندین متر هم می‌رسند و زیبایی زیادی به منازل می‌دهند. چنانچه پتوس آبی را در نور زیاد و غیر مستقیم قرار دهید برگهای جدید آن بسان فلزی جلاداده شده ‌می‌درخشند و جلوه‌ی آن را چند برابر میکنند.

یکی از خاص ترین انواع پتوس، پتوس سفید یا Njoy است که به نام های ملکه برفی و پتوس یخی نیز معروف می باشد. رنگ سفید در بستر سبز رنگ این نوع از پتوس، جلوه خاصی به آن می بخشد. برگ های این نوع پتوس در مقایسه با سایر پتوس ها کوچک تر بوده و به میزان نور دریافتی نیز حساس تر هستند. چرخاندن دائم گلدان به سمت نور، آبیاری و کوددهی مناسب و استفاده از گلدانی با پایه بلند رشد و زیبایی این نوع پتوس را چندین برابر می‌کند. پتوس سفید، عروس پتوس هاست و تکثیر آن هم مانند سایر پتوس ها بسیار آسان است، اما ممکن است ریشه دهی هر قلمه کمی بیشتر زمان ببرد.

پتوس ارتشی - سناپالیز

پتوس شیخی نوعی پتوس با برگ های سبز پررنگ، بزرگ و کشیده است. برگ های ابتدایی و کوچک­تر فاقد شکاف هستند اما با گذشت زمان و بزرگ تر شدن برگ‌ها شکاف هایی در آنها ایجاد می‌شود که تعدادشان به مرور بیشتر نیز می‌گردد. شرایط نگهداری از این پتوس مانند سایر پتوس هاست. پتوس شیخی سرعت رشد بالایی دارد. برای حفظ بهتر این نوع پتوس حتما باید گیاه را به قیم فیکس کنید، زیرا در صورت نبود قیم وزن بالای برگ و شاخه ها باعث افتادگی و شکستن ساقه های این گیاه می‌گردد. پتوس شیخی سبز، در نیم سایه نیز به حیات خود ادامه می‌دهد اما پتوس شیخی ابلق باید در نور زیاد نگهداری شود در غیر این صورت از ابلق بودن فاصله گرفته و سبز می‌شود.

پتوس ببری بسیار شبیه پتوس ساتین است و بسیاری از افراد می‌پندارند این دو نوع پتوس یک گیاه با نام های مختلف است. حتی بسیاری از گلخانه ها نیز این دو پتوس را به جای هم می­فروشند. تفاوت پتوس ببری با پتوس ساتین در شکل ظاهری لکه ها و رنگ آنها است، لکه های پتوس ساتین نقره ای رنگ بوده و بسیار بزرگ­تر از لکه های خامه ای رنگ پتوس ببری است، اما این دو ‌نوع پتوس از نظر شرایط نگهداری تفاوتی با هم ندارند.

پتوس فرانسوی یکی از زیباترین انواع پتوس ها است. قسمت عمده برگ این نوع پتوس را رنگ نقره ای فرا گرفته و قسمت مرکزی برگ با رنگ سبز پوشیده شده، رنگ نقره ای در برگ های جوان و تازه رویش بسیار کم رنگ و بی حال است که با مرور زمان و با بالغ شدن برگ براقیت خاصی پیدا می­کند. برگ های پتوس فرانسوی با گذشت زمان کوچک­تر می‌شوند برای حل این مشکل باید گیاه را به قیم متصل کنید تا با تامین رطوبت برگ ها در اندازه نرمال خود باقی بمانند. این گیاه در نور متوسط و زیاد که به صورت غیر مستقیم تابیده شود بهترین عملکرد را دارد و از نظر سایر شرایط نگهداری از جمله آبیاری مانند سایر پتوس هاست.

پتوس سیاه پتوسی است با رنگ بنفش سیر، که برگی قلبی شکل دارد. نیاز نوری این گیاه بسیار بالا است و توصیه می شود در کنار پنجره های نورگیر نگهداری شود. نیاز آبی این گیاه مانند سایر پتوس هاست. اما اگر نور آن کم شود برگ ها سبز رنگ شده و زیبایی خود را از دست ‌می‌دهند. پتوس سیاه تحمل گرمای شدید را ندارد و دمای اتاق بهترین محیط برای نگهداری آن است. ممکن است به دلیل زیبایی فریبنده این پتوس شیفته نگهداری آن شوید اما باید بدانید نگهداری این نوع پتوس از سایر پتوس ها به مراتب دشوارتر است.

پتوس چروک یا برجسته یکی از کمیاب ترین و گران ترین انواع پتوس است. سرعت رشد این پتوس تقریبا کم است ولی مانند سایر پتوس ها مقاوم و رونده است. ظاهر جذاب این گیاه با برگ های برجسته زیبایی بی نظیری به منازل می‌بخشد. این نوع پتوس حتی در نور کم هم به رشد خود ادامه داده، اما نور متوسط ایده آل نوری این گیاه محسوب ‌می‌شود. اگر می‌خواهید این گیاه زیبا را داشته باشید پیشنهاد می‌شود قلمه های نشایی آن را که قیمت مناسب تری دارند تهیه کنید. آبیاری زیاد از حد باعث زردی برگ ها شده و گیاه را نابود می‌کند. برگ های پتوس چرمی به گرد و غبار حساس است، لذا همیشه برگ ها را با دستمالی مرطوب و نرم پاکسازی کنید. بهترین دما برای نگهداری پتوس حصیری و سایر پتوس ها بین ۱۵ الی ۲۳ درجه سانتیگراد است.

شرایط نگهداری گیاه پتوس

حال که با انواع گیاه پتوس آشنا شدید، بهتر است شرایط نگهداری انواع مختلف آنها، که به طور معمول شباهت های زیادی با یکدیگر دارند را نیز بشناسید.

نور مورد نیاز پتوس

گیاه پتوس نور زیاد نیاز ندارد و حتی در سایه نیز رشد خوبی دارد. پتوس مرمری و پتوس ابلق باید نور بیشتری دریافت کنند تا رنگ ابلق و طیف زیبای سفید و سبز برگ ها از بین نرود. دقت شود که به هیچ عنوان گیاه  در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داده نشود. چرا که باعث سوختگی برگ ها می‌شود. بهتر است هر چند وقت یک بار گیاه چرخانده شود. به طوری که تمام بخش های آن به طور برابر نور خورشید را دریافت کنند. این کار باعث بهبود روند فتوسنتز گیاه می‌شود. دقت کنید که نور شدید نیز موجب رنگ پریدگی برگ ها می گردد.

دما مناسب گیاه پوتوس

گیاه پتوس سرما دوست نمی‌باشد. این گیاه در دمای ۳۰-۱۵ رشد مناسب دارد. اگر دما به پایین‌تر از ۱۲-۱۰ درجه سانتی­گراد نفوذ کند برگ ها زرد می‌شود و لکه‌هایی روی آن ظاهر می‌شود.

آبیاری پتوس

زمان مناسب برای آبیاری پتوس زمانی می باشد که روی خاک گلدان کامل خشک شده باشد. گیاه پوتوس خاک همیشه خشک و یا مرطوب را دوست ندارد و با آبیاری منظم از خشکی کشیدن گیاه که سبب قهوه ای و خشک شدن لبه برگ ها می‌شود، جلوگیری شود. همچنین اجازه ندهید خاک پتوس حالت باتلاقی پیدا کند چرا که در این زمان رشد گیاه متوقف می‌شود و خطر پوسیدگی آن وجود دارد. می توانید در فصل گرم ۳-۲ بار در هفته گل را غبار پاشی کنید.

کاشت پتوس در خاک

پتوس در خاک معمولی با زهکشی مناسب رشد می کند. ولی برای رشد برگ می توان از ترکیب پیت ماس استفاده کرد. حتی می توان برای طولانی مدت پتوس را در آب نیز نگه داشت.

کود مناسب پتوس

در فصل رشد (بهار و تابستان) بهتر است هر دو هفته یک مرتبه به گل پتوس کود مخصوص گیاهان آپارتمانی یا کودهای 15-15-15 داده شود. ولی از دادن کود زیادی به گیاه خوداری شود که باعث زردی یا از بین رفتن گیاه می شود. عموما برای گیاهان آپارتمانی نظیر پتوس کودهای آمینو اسید توصیه نمی شود.

گلدان مناسب پتوس

زمانی اقدام به تعویض گلدان کنید که ریشه از گلدان بیرون زده باشد. این امر را از طریق زهکش بررسی کنید و درصورت مشاهده بیرون زدن ریشه ها از زهکش گلدان و یا بی حال بودن برگ ها با وجود مناسب بودن همه شرایط و آبیاری صحیح، زمان تعویض گلدان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ