توری ضد حشره گلخانه ها چیست و چه کاربردی دارد؟

توری ضد حشره - سناپالیز

توری ضد تریپس یا ضد حشره گلخانه‌ها، یک روش فیزیکی بسیار مفید و تاثیر گذار در مبارزه با آفات و بیماری ­هایی است که در پنجره­ های سقفی و جانبی گلخانه نصب و از ورود حشرات و پرندگان به داخل گلخانه و همچنین از خروج حشرات مفید گرده‌افشان (کنترل بیولوژیکی آفات در گلخانه)، محافظت می‌کند. در ادامه با این توری ها بیشتر آشنا می شویم.

چرا باید از توری ضد حشره استفاده نمود؟

توری ضد حشره گلخانه که از تجهیزات گلخانه به شمار می رود، برای مبارزه و از بین بردن نفوذ هر نوع مگس سفید، سفید بالک ها، کنه ها، شته و تریپس در گلخانه استفاده می شود. با توجه به اینکه به دلیل مناسب بودن شرایط گلخانه برای رشد، اینگونه آفات به محض ظاهر شدن سریعا رشد و تکثیر می یابند، بایستی به طور مداوم از توری ضد حشره گلخانه استفاده شود و در صورت مشاهده هر نوع سوراخ و خرابی اقدام به تعویض آنها کرد.

توری ضد حشره - سناپالیز

این توری که یکی از انواع توری گلخانه محسوب می شود، نه تنها مانع نفوذ آفات، پرندگان و … به گلخانه می شود، بلکه مانع از آفتاب سوختگی و افزایش دما در محیط گلخانه می شود. همچنین یک مانعی برای عدم نفوذ تگرگ و حفاظی برای گیاهان در برابر یخ زدگی است. توری ضد حشره گلخانه ها غالبا در سه نوع مش 32 و 40 و 50، طول 100 متر و در عرض های 1.5، 2 و 2.5 متر موجود است.

عوامل مهم در انتخاب توری ضد حشره

توری های ضد حشره انواع متفاوتی دارند که در انتخاب آنها می بایست به برخی نکات از قبیل اندازه سوراخ ها، اندازه مش، قطر نخ‌ها، مقاومت در برابر جریان هوا (همه توری ها با مشخصات یکسان، مقاومت یکسان ندارند)، جذب گرد و غبار، مشخصات نوری (انعکاس و قابلیت عبور)، مقدارUV ، طراحی نوع سازه و خصوصا دریچه های آن و … دقت نمود. اما مهم ترین پارامترها شامل موارد زیر می باشند:

نوع آفت

یکی از مهم ترین نکات در انتخاب و نصب توری ضد حشره گلخانه، دانستن این مطلب است که هر گیاه، مورد هجوم حشره های خاصی قرار می گیرد. گیاهان متفاوت، آفات متفاوتی دارند. دانستن اینکه چه آفاتی به محصول مورد نظر شما حمله می کنند، به شما کمک می کند مش مناسب برای توری ضد حشره را انتخاب کنیم.

جنس

اغلب توری های ضد حشره از جنس پلی اتیلن (نایلون) هستند که دوام، استحکام و انعطاف بالایی دارد و همچنین نسبت به رطوبت مقاوم هستند.

مش

هر چه قطر مش کوچکتر شود، قابلیت توری حشره گیر گلخانه ای برای دفع حشرات کوچکتر بیشتر خواهد بود. اما کوچک شدن قطر مش ها تاثیر منفی بر تهویه فضای گلخانه می گذارد. تریپس های حشراتی بسیار کوچک هستند و توری آنتی تریپس گلخانه می تواند از ورود حشرات دیگر نیز جلوگیری می کند. قطر مش بالا مناسب محافظت از گلخانه در برابر حشرات بزرگ مانند ملخ ها است. برای مثال مش 50 با داشتن منافذ بسیار ریز مختص جلوگیری از ورود تریپس می باشد.

سایه اندازی و مقاومت در برابر نور، گرما و رطوبت

دیگر فاکتور مهم هنگام خرید توری ضد حشره گلخانه، میزان سایه اندازی است. سایه اندازی به میزان کاهش تابش مستقیم آفتاب اطلاق می شود. از آنجا که محل نصب انواع توری ضد حشره در مقابل دریچه ‌های گلخانه ‌ای است، این توری ها معمولا در جداره ها یا سقف گلخانه نصب می شوند و در معرض تابش دائمی نور خورشید هستند. این توری روکشی دارد که آن را به اشعه ماورای بنفش (UV) مقاوم  می کند. اما حضور نور خورشید در گلخانه امری ضروری است و به همین دلیل نمی توان از توری ضد حشره با درصد سایه اندازی بالا استفاده کرد.

همچنین این توری باید در برابر گرما نیز مقاوم باشد و زیر نور خورشید دچار تغییر فرم و حالت نشود. پلی اتیلن ماده ای است که علاوه بر داشتن انعطاف و استحکام مناسب، در برابر رطوبت نیز مقاوم است. همچنین باید توجه داشت که توری ضد حشره باید به خوردگی مقاوم باشد. باران های اسیدی یا سم های مورد استفاده دفع آفات نباید باعث خوردگی مواد توری و تخریب آن بشوند. همچنین رطوبت نیز نباید بر ساختار این توری ها اثر منفی بگذارد. میزان استاندارد سایه اندازی توری ضد حشره حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد است.

درصد سایه اندازی با کاهش قطر مش، افزایش می یابد.

گلخانه - سناپالیز

وزن و استحکام

وزن توری در هر متر مربع نیز یکی از فاکتورهای مهم در خرید این توری است. به طور معمول وزن این توری ها از 120 تا 140 گرم در متر مربع است. مقاومت کششی نیز به مقاومت توری در برابر نیرو و وزن اجسام اطلاق می شود. مقاومت کششی توری ضد تریپس گلخانه باید حداقل 18 کیلوگرم باشد. این توری مدام در معرض فشار است که علت آن می تواند پدیده های مختلف از جمله ضربه، نشستن پرندگان روی توری، فشار وارده از سوی شاخه های درخت یا برخورد اجسام با توری باشد که مقاومت 18 کیلوگرمی برای این امر مناسب است.

ساخت

یکی از فاکتورهای مهم دیگر، تکنیک به کار رفته در بافت توری ضد حشره گلخانه است. سوراخ های توری باید بسیار ظریف، کوچک و یکنواخت باشند تا از ورود حشرات کوچک جلوگیری کنند.

توری در رول های بزرگ تولید می شود. پس هنگام برش توری برای استفاده در نقاط مختلف گلخانه، باید دقت داشت که توری یکنواختی و فرم خود را از دست ندهد.

نکات مهم در انتخاب توری ضد حشره گلخانه

گلخانه - سناپالیز

همچنین موارد زیر هنگام انتخاب توری ضد حشره گلخانه باید مدنظر قرار گیرد: 

  • اتاق و سالن بایستی عایق بندی کامل شود.
  • تهویه کافی در نظر گرفته شود. حفرات توری نباید به اندازه ای ریز باشند که مانع تهویه مناسب هوای گلخانه شوند.
  • گیاهان و نشاهایی که قرار است در گلخانه کشت شود باید عاری از هر نوع بیماری و آفت باشند.
ارتباط با ما و دریافت مشاوره رایگان

چگونگی نصب توری ضد حشره

توری ضد حشره با توجه به حالات نصب به مدل های زیر تقسیم می شود:

  • توری ضد حشره ثابت: برای عموم مدخل های جریان هوا که قرار است به شکل ثابت و عاری از هر گونه تغییری باشند، بهتر است از نوع نصب ثابت توری ضد حشره استفاده کنید. غالب دریچه هایی که در سقف فضاهای گلخانه ‌ای هستند، از این نمونه ها می باشند.
  • توری ضد حشره پنجره بازشو: جمعی از دریچه ها در جداره گلخانه ها حالتی شبیه به پنجره دارند. این دریچه ها باید به شکلی نصب شوند که به راحتی بتوان توری ضد حشره را باز و بسته نمود. تعریف قاب در نصب این نوع از دریچه ها تاثیر منفی در عملکرد کامل سیستم تهویه مطبوع گلخانه ‌ای دارد.
  • توری ضد حشره آکاردئونی: توری های ضد حشره به شکل دریچه های سقفی، پنجره های جانبی و یا هر نوع حالتی می توانند به شکل آکاردئونی طراحی شوند. طرح باز و بسته شدن آکاردئونی توری ضد حشره، حجم و فضای کمتری به نسبت روش های تعریف شده در بندهای قبلی نیاز دارد.

مزایا و ویژگی‌های توری‌های ضد‌ حشره و ضد تریپس

شاید شما بتوانید بدون نصب توری ضد حشره اقدام به راه اندازی یک گلخانه نمایید، اما یقینا نمی توانید از کیفیت نهایی محصول اطمینان کافی داشته باشید. گیاهان حاضر در محیط های گلخانه ای به همان اندازه که برای ما سودمند هستند، مورد توجه انواع حشرات و آفات نیز قرار می گیرند. محیط گلخانه با شرایط تحت کنترل دمایی و رطوبت در حضور گیاهان مغذی و سرسبز بهترین فضا برای تداوم زیست حشرات نیز هستند. حشرات خیلی ساده و راحت چنین محیط گرم و نرمی را پیدا کرده و با رسوخ در آن عملا باعث تخریب محیط گلخانه ‌ای می ‌شوند.

دقت کنید که توری ضد حشره یک الزام قطعی برای نصب شدن در محیط های گلخانه ای نیست، اما قطعا در نتایج نهایی تاثیرگذار است. لذا بهتر است در هر حالتی با هر نوع فضای گلخانه ‌ای که تحت مدیریت دارید، نگرش جدی در نصب و استفاده از توری گلخانه ای داشته باشید. برخی از مزایا در استفاده از توری ضد حشره به قرار زیر هستند.

–    قطعا مهمترین و اصلی ‌ترین هدف در نصب و بهره مندی از توری ضد حشره تقابل موثر در مواجه بودن با حشرات آفات گونه و مخرب می باشد. حشرات به طور یقین اصلی ‌ترین دشمن گیاهان هستند. آنها از گیاهان تغذیه می کنند و برای آنکه بتوانید در محیط گلخانه ‌ای به حداکثر راندمان تولید دست پیدا کنید، باید از توری ضد حشره در هر یک از مدخل‌ های گلخانه بهره مند باشید. البته در نظر داشته باشید که نوع توری را باید با توجه به گونه حشره مهاجم گیاهانی که در حال پرورش دارید انتخاب کنید.

آفت گلخانه - سناپالیز

–    استفاده از توری ضد حشره باعث کاهش قابل توجهی در مصرف انواع آفت کش ها و یا حشره کش ها خواهد شد. وقتی حشره ای در کار نباشد، یقینا نیازی به استفاده از حشره کش ها نیز وجود ندارد. از این رو با نصب توری ضد حشره مستلزم صرف هزینه بالا در تهیه انواع حشره کش ها و یا ابزارهای حرفه ای مانند سمپاش های موتوری نیستید. در سوی دیگر ماجرا کاهش مصرف آفت کش ها باعث تولید محصولات هر چه ارگانیک تر خواهد شد و در نهایت با نصب توری ضد حشره که به کمتر شدن درصد استفاده از انواع آفت کش ها ختم خواهد شد، تاثیر مثبتی در حفظ محیط زیست اطراف فضای گلخانه ‌ای گذاشته ایم. چرا که با حضور کمتر آفت‌ کش‌ ها در هوا و آب مواجه هستیم.

–    نصب توری ضد حشره تاثیر چشمگیری در کاهش هزینه ‌های مبارزه با آفات به صورت بیولوژیکی دارد. در محیط گلخانه ای که ایزوله است، همه چیز جریان طبیعی دارد. یک اکوسیستم پایدار بدون حضور خطرات ناشی از آفات تمام فضای گلخانه را کاملا امن و مناسب برای رشد و نمو گیاهان خواهد کرد. لذا دیگر مستلزم صرف زمان و انرژی بالایی برای تقابل با آفات به روش های بیولوژیکی نیست. محیط ‌های گلخانه ‌ای بزرگ هستند. در نتیجه در صورت حضور حتی مقدار کمی از حشرات مخرب باید دست به کار آفت زدایی سنگینی شویم. اقدامی که ساده نمی ‌باشد. توری ضد حشره تاثیر چشمگیری در کاهش این هزینه ها دارد.

–    نصب توری ضد حشره در کیفیت نهایی محصولات تاثیرگذار است. میزان مصرف کمتر مواد آفت کش باعث پروسه تولید محصولات ارگونومیک تری است. در نتیجه با روند رشد طبیعی گیاهان مواجه هستیم. محصولاتی که در آنها از آفت کش های کمتری استفاده شده باشد، ضریب سلامت و اطمینان بالاتری را فراهم می کنند.

–    نصب توری ضد حشره در شرایط اصولی و استاندارد باعث راحتی و آسایش بیشتری در امر گلخانه داری است. دیگر نیازی نیست که به پایش دائمی محیط گلخانه برای پیدا کردن حشرات آفت گونه اقدام کنید. حضور توری ضد حشره در امر سادگی نگهداری از گیاهان گلخانه ای بسیار تاثیرگذار است. خلاص شدن از سمپاش های ممتد و طولانی یکی از این تأثیرات سازنده می باشد.

–    جدا از بحث تولید محصولات سالم تر که منجر به تولید اورگانیک خواهد انجامید، کیفیت و حجم محصولات کشاورزی تولید شده نیز رشد قابل توجهی پیدا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ