کود سولفات منیزیم

کود منیزیم سولفات شاخص - سناپالیز

کود سولفات منیزیم (Magnesium Sulphate) از جمله کودهای ارزشمند در کشاورزی است؛ زیرا دارای مقادیر قابل توجهی منیزیم و گوگرد بوده که هر کدام نقش عمده‌ای در سلامت و رشد گیاه به خصوص در مراحل اولیه رشد دارند. به همین جهت در این متن قصد داریم که کود سولفات منیزیم را به شما معرفی کنیم. بنابراین با ما همراه باشید که با این کود شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

نقش منیزیم در گیاه

منیزیم نقش مهمی در فعال کردن سیستم آنزیمی، متابولیسم کربوهیدرات‌ها و همچنین در تشکیل کلروفیل در گیاهان ایفا می‌کند. به طوریکه در هر مولکول کلروفیل یک اتم منیزیم وجود دارد. هنگام کمبود منیزیم نه تنها گیاهان زرد می‌شوند، بلکه از تشکیل سایر رنگدانه‌های گیاهی مانند کاروتن نیز کاسته می‌شود. این عنصر به صورت کاتیون دو ظرفیتی Mg2 توسط گیاه جذب می‌شود. همچنین منیزیم با فعال کردن حامل‌های فسفری باعث جذب بهتر سایر عناصر در متابولیسم مواد هیدروکربنه به خصوص در سیکلی که اسید سیتریک نام دارد می‌شود. همانطور که پیشتر عنوان شد منیزیم نقش عمده‌ای در فعالسازی تعدادی از آنزیم های مسئول متابولیسم کربوهیدرات‌ها و آنزیم‌های مسئول ساخت اسید نوکلئیک از پلی فسفات‌های نوکلئوتید دارد. در کلیه این فعل و انفعالات متابولیکی، منیزیم به عنوان یک رابط بین ATP یا ADP و مولکول آنزیم دخیل است. منیزیم در جذب نیتروژن و ساخت پروتئین‌ها نیز دخالت دارد. وجود منیزیم در درختان و گیاهانی که تولید روغن می‌کنند مثل زیتون، گردو، بادام، دانه‌های روغنی و … نقش مثبتی در افزایش روغن دارد. زیرا با افزایش طول عمر بخش‌های سبز گیاه، فتوسنتز در گیاه تقویت شده که این به خودی خود باعث پر شدن کامل دانه‌ها و افزایش وزن آنها و همینطور افزایش کمیت و کیفیت روغن حاصله می‌شود. وجود مقدار کافی منیزیم در گیاه کارایی مصرف کودهای فسفری توسط گیاه و دانه‌ها را افزایش می‌دهد. مثلاً منیزیم در انگور باعث جلوگیری از پوسیدگی خوشه شده و تعداد حبه‌ها را افزایش می‌دهد.

کود سولفات منیزیم - سناپالیز

جهت مشاهده و بررسی کود سولفات منیزیم اینجا کلیک نمایید.

علائم کمبود منیزیم

غالباً کمبود منیزیم در خاک‌های اسیدی و شنی و زمین‌های زراعی که برای سال‌ها تحت کشت‌های متوالی قرارداشته‌اند بیشتر به چشم می‌خورد. اگر کمبود منیزیم شدید باشد مدت زیادی طول خواهد کشید تا محصول خوبی به دست بیاید. زیرا شاخه‌هایی که به دلیل کمبود منیزیم، ضعیف یا خشک شده‌اند نیاز به زمان برای احیای خود دارند. در صورت کمبود منیزیم برگ‌های پیر در فاصله بین رگبرگ‌ها زرد رنگ می‌شوند. لکه‌های کوچک نکروزی بین رگبرگ‌ها و اطراف میانه رگبرگ پیدا می‌شوند. برگ‌ها از نوک و حاشیه کمی پیچ خورده و به طرف بالا لوله می‌شوند. در صورت شدت یافتن کمبود، دمبرگ چین خورده، برگ‌ها آویزان شده و لکه‌های ارغوانی بین رگبرگ‌ها ظاهر می‌شوند و یا برگ‌ها به خصوص برگ‌های پیر، رنگ پریده می‌شوند. همچنین لکه‌های کوچک سبز روشن بین رگبرگ‌ها دیده می‌شود. هرچه شدت بیماری زیادتر شود رنگ این لکه‌ها سفیدتر می‌گردد. لکه‌ها ممکن است به صورت دانه‌های تسبیح سفید یا زرد رنگی پشت سر هم و در طول برگ قرار گیرند. در لبه‌های برگ ممکن است حالت نکروزی سفید رنگی ظاهر شود که به تدریج به طرف رگبرگ‌های میانی پیش رود ولی معمولاً رگبرگ اصلی را شامل نمی‌شود. کمبود منیزیم دارای عوارض پنهان نیز می‌باشد که از آن جمله می‌توان به کاهش مقاومت گیاه در برابر سرما و کاهش خاصیت انبارداری اشاره کرد.

مزایای استفاده از کود سولفات منیزیم

مزیت استفاده از سولفات منیزیم نسبت به سایر اشکال منیزیم مانند آهک دولومیتی، حلالیت بالای آن است که  باعث می‌شود بتوان به راحتی محلول‌های اسپری شاخ و برگ با آن تهیه نمود. محلول سولفات منیزیم در مقایسه با نمک‌های قلیایی منیزیم موجود در سنگ آهک تقریباً خنثی است. این بدان معنی است که استفاده از سولفات منیزیم به طور قابل توجهی pH خاک را تغییر نمی‌دهد. به طور کلی برخی از فواید کود سولفات منیزیم شامل موارد زیر می‌باشد:

  • افزایش سرعت در جوانه زنی بذرها
  • افزایش پروتئین در محصولاتی مانند گندم و جو
  • افزایش سبزینه گیاهان
  • افزایش میزان روغن در گیاهان روغنی
  • افزایش میزان عملکرد گیاهان

برای خرید کود سولفات منیزیم با کیفیت عالی و قیمت تضمینی اینجا کلیک نمایید.

روش‌های  کاربرد کود سولفات منیزیم

روش چالکود: در روش چالکود این کود، قبل از کاشت و در هنگام تهیه بستر بذر به همراه سایر کودهای اصلی زیر خاک دفن می‌شوند.

روش محلول پاشی: در روش محلول پاشی این کود با نسبت سه در هزار و در سه مرحله به گیاه داده می‌شود، که از یک ماه پس از کاشت شروع شده و تا رفع کامل علائم کمبود، هر 20 روز یک بار انجام می‌گیرد.

روش پرایمینگ بذر: در این روش، بذر قبل از کاشت با سولفات منیزیم سه درصد آغشته و سپس کشت می‌شود. نحوه پرایمینگ بذر به این صورت است که مقدار سه کیلوگرم منیزیم خالص (8.28 کیلوگرم سولفات منیزیم) به ازای 100 کیلوگرم بذر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش های توام چالکود+ پرایمینگ بذر + محلول پاشی: این روش  تلفیقی از سه روش مصرفی فوق است و از مقدار کود مشخص شده، قسمتی به صورت محلول پاشی در سه مرحله و قسمت دیگر به صورت چالکود یا پرایمینگ بذر به کار می‌رود.

مقدار و روش استفاده از کود سولفات منیزیم

منیزیم یکی از عناصر ضروری در انتقال و تولید قندها، نشاسته‌ها، چربی‌ها و روغن‌های موجود در گیاه است. این بدان معناست که کمبود منیزیم باعث می‌شود سبزیجات نشاسته‌ای، میوه‌های قندی و دانه‌های روغنی یا آجیل شکل و طعم خود را از دست بدهند. خوشبختانه منیزیم در گیاهان متحرک است و این یعنی که اصلاح کمبود آن در اسرع وقت باعث می‌شود گیاه به رشد عادی خود ادامه دهد. اگر متوجه کمبود منیزیم شدید، کود سولفات منیزیم قادر است به سرعت آن را اصلاح کند. این در حالیست که این کود به راحتی با سایر مواد مغذی نیز قابل استفاده است. پودر سولفات منیزیم شامل ۴۸.۳٪  منیزیم و 12.7% گوگرد و به صورت بسیار محلول است. هنگامی که کمبود منیزیم بسیار مشهود است شما می‌توانید از این کود به صورت اسپری شاخ و برگ استفاده نمایید. میزان کاربرد  این کود باید بر اساس نتایج حاصل از آنالیز بافت خاک تعیین شود، اما به طور کلی معمولاً بین ۳ تا ۵ پوند در هکتار است که در ۷۵-۱۰۰ لیتر آب حل می‌شود. جدول زیر نمونه‌ای از توصیه کارشناسان جهت میزان و روش مصرف این کود می‌باشد:

جدول مصرف سولفات منیزیم - سناپالیز

برای مشاهده و خرید انواع کود با تضمین کیفیت و قیمت اینجا کلیک نمایید.

خرید کود سولفات منیزیم

سناپالیز، تیمی از کارشناسان متخصص در حوزه کشاورزی را گرد هم آورده است تا راهنمایی‌ها و مشاوره‌های مورد نیاز قبل از خرید را به مشتریان ارایه نمایند. لطفاً در صورت نیاز با ما تماس بگیرید تا در مورد انتخاب نوع و میزان کودهای مورد نیازتان مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با پشتیبانی واتساپ سناپالیز
پیام به پشتیبانی واتساپ